CSS

Friday, June 11, 2010

Lauk Simple: Gulai Lemak Sardin

Di antara isi dari khutbah terakhir Rasulullah SAW ialah (ketika Rasulullah SAW mengerjakan Haji di bukit Arafah):
2. "Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil."

Assalamualaikum..
Entry lauk simple lagi...Lauk simple yang ke empat. Ni time dah habis stok lauk pauk selalu la juga menu ni yang saya buat. Senang jekan. Kalau dah bosan makan sambal sardin, boleh tukar gulai lemak sardin pulak dan letakkan sebiji tomato, baru terangkat rasanya yang pedas dan masam manis tomato ditambah dengan lemak lemak santan. Wah semua dah lengkap.



bahan mudah:
1 tin kecil sardin
semangkuk santan
sebiji tomato potong 6
4-5 biji cili padi
2 biji bawang merah
1 biji bawang putih
sikit halia
sikit kunyit hidup
1 batang serai- kalau tak de pun tak pe



masukkan semua bahan bahan ke dalam periuk dan masak atas api. Jangan lupa selalu kacau gulai ini untuk elakkan kuah santan pecah minyak. Rasakan dengan garam. Siap!!


4 comments:

HALAMANKU said...[Reply to comment]

mmmm x pernah ku terjangkau nak melemakkan sardin itu he he he selalu sambal, kichap, kari kering atau sambal cilipadi.. bagus2 boleh try.. try rase izzahnyer dulu he he he he

izahdaut said...[Reply to comment]

tu la erma...boleh try la buat, ni menu time nk kuah lemak..yang paling mudaaaahhh..hikhik..masih rasa sardin.tak caye cube try.tapi kuah sardin tu tak yah letak semua, letak 3-4 sudu sahaye

*∽ IZAN ∽* said...[Reply to comment]

Wah menarik resepi nih! bleh cuba nanti! hu hu

izahdaut said...[Reply to comment]

hehee..simple e ni ..tapi kadang2 dah terdesak tu memang sedap pulak tu...