CSS

Friday, June 18, 2010

Kuih Seri Muka hilang Seri?

Assalamualaikum..Selamat pagi..



Ye benar seri muka ku ini bagai hilang sudah serinya. Ada ke patut si Ika mengukus pada hari dan waktu yang sama dengan kite, tapi telah membuat tayangan perdana yang seri mukanya..mmmmpphhhrrhhh sangat la cantik menawan hati dan jantung semua pengunungnya. Malu lah ai..apa dah jadi dengan kuih seri muka yang tak seri ni.



Tak payah cakap kenapa, sebab dah nyata iyanya kelihatan benyet, lembik, cacat yang melampau. Dah 30 minit di kukus, dengan suspennya untuk melihat result kuih seri ni, arupa rupanya air pengukus dah bocor maka termasuk menitis lah ia di atas kuih serimuka ini maka seri muka pun hilang keseriannya.

Tapi rasanya sedap tak hanyir. Bais suka makan tang hijau dan adiknya suka makan tang pulut. Heh sangat bagus itu bebudak... Resepi dari chef Hanieliza dan copy dari kak Hana. Nak tengok versi Ika warne warni pelangi leh klik sini.



Kuih Seri Muka

Source: Kak Hanieliza
Copy: Kak Hana

Bahan-bahan

Lapisan Bawah:
2 cawan pulut
2 1/2 cawan santan cair + sikit garam

Cara-cara
Basuhkan pulut dan rendamkan beberapa jam sebelum dimasak.
Masukkan semua bahan dalam loyang dan kukuskan sehingga masak.
Lapikkan plastik dalam loyang bulat atau 4 segi berukuran 8 inci.
Tekankan pulut yang telah masak tadi supaya mampat dan cantik.
Kukuskan semula dan tuangkan adunan bahagian atas.

Bahan-bahan
Lapisan Atas:
2 cawan santan pekat
1 cawan jus pandan + warna hijau
3/4 cawan gula
3/4 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung kastad
1 biji telur
1 sudu kecil garam

Cara-cara
Masukkan semua bahan dalam mngkuk dan kacau rata. Tapiskan.
Tuangkan perlahan-lahan atas pulut dalam loyang tadi.
Kukuskan lebih kurang 30 minit.
Sejukkan dahulu baru potong dengan pisau plastik.

11 comments:

Watierman, rmanbkr said...[Reply to comment]

Akak tak terbuat lagi....dok bercita-cita jugak....suspen jugak....nak buat...
Hrm...melted cam ganarche lak...heeee cabuttttt!

HALAMANKU said...[Reply to comment]

Izzah... biar buruk rupa tapi raser power he he.. ppsssttt erma makan tang hijau jek coz x mkn pulut... Geng Baiz.. he he he

TopsyTurvyMum said...[Reply to comment]

plan nak buat hari ni...

mmg kena lap selalu tudung pengukus tu...takpun balut tudung pengukus dgn kain lebar...

♥♥♥ سواي @ ماما ايمان شاهيراه ♥♥♥ said...[Reply to comment]

kita plan nak buat esok..maryam sgt suka kuih ni...dia benda2 pulut ni suka jek

LENDANUAR said...[Reply to comment]

izzah,menu yg sama ye dgn ika....hmmm kalo seri muka hilang serinya...tepekkan sja dgn olay @ pun simply siti.hihihiih lariiiiiiiiiiiii...

Kak Rose said...[Reply to comment]

izzah, biar hilang serinya yg penting sedap n abes masuk perut!

indahhouse said...[Reply to comment]

salam kak izah,
sedap dimakan tu, kak...

MAS ( DUNIAKU ) said...[Reply to comment]

sedap la kuih seri muka tu, mas pun rasa nak buat, tak tahu lagi bila...

Lovely Kitchen said...[Reply to comment]

takpe tak berseri tapi rasa sedap! untunglah ye sorang mkn pulut sorang mkn yg ijo so licin semuanya....

izahdaut said...[Reply to comment]

watierman..
huhu kak wati..nak nangis bila akak cam tu..ceeh cam ganache yee...tak membina tol akak ku sorang nih...

erma..
memang betuah tul budak ni, makan yang hijau je..dulu2 pun saya pun tak reti nak makan pulut gak,tapi bila dah kertu ni baru reti nak makan..hehee..ada geng bais la..jangan sk mu makan pulut je pulak udaaah

TTM..
Dah buat ke? ok tak? sebenarnya memang balut kain, tapi agaknya tak tengok langsung, kain tu agak nipis..so memang nasib la..kadang2 ok je

sue..
ooo maryam suke ye..memang bebaloi la buat kalau anak suka..seronok tengok diorang makan walaupun kite bepeluh nak membuatnya

lendanuar..
ceehh kena gak nih..tadi kak wati..hihi..ala kaklenda, jenama murah2 skit ado?kikiki...ke tukang masak kena beseri2 dulu kot

kak rose..
memang la kak rose, masak menmbalun kuih ni tak hingat dah tak jadi..memang layan punya kuih ni..makan sarapan bawak ke lunch..hehehe

nurindah..
betul nur..bla lembik ni sedap la pulak..kalau jadi cantik tu agaknya lagiiiiii sedap la yek

mas..
memang sedap mas.memang cantik pulut tu masak cume kesalahan teknik sikit kat hijau tu.tapi rasa maintain mas..

ena lovely..
betul tu..masa mrnyuap bebudak bedua tu, suka pulak, sebab suap sorang ni tang hijau, yang sorang tang pulut..piinisss

Lauro said...[Reply to comment]

kita plan nak buat esok..maryam sgt suka kuih ni...dia benda2 pulut ni suka jek