Tuesday, June 15, 2010

Dadar Lauk Samarinda

Assalamualaikum.. Pagi ni sangat cerah dan ceria, alhamdulillah. Nama sarapan saya ni kanmain lagi canggihkan. Masa duk dapur tengah buat sarapan ni, tak terpikir plak namanya cun macam ni. Ingatkan dadar sardin je namanya, rupenya dadar lauk samarinda ok... Resepi ni dapat dari majalah aneka Hidangan SARAPAN Alaf21. Sebenarnya bebudak ni dok main tarik tarik majalah kat kabinet buku tu, pastu ternampak la buku ni berselerak dan terbuka mukasurat resepi ni. Jadi mcam memanggil manggil je untuk buat menu ni untuk sarapan.



Saya buat untuk sendiri je sebab time tu hubby tak de, sardin inti tu saya buat pedas pedas, sangat lah sedap. Untuk budak-budak pulak saya sapukan aje dadar tu dengan kaya. Eh sedaaaap la. So menu ni saya akan buat lagi untuk makan petang atau sarapan. Sebab memang sedap dan kena dengan tekak saya dan anak-anak pun suka. Tengok resepinya plak.




Dadar Lauk Samarinda
Source: Buku aneka Hidangan SARAPAN

Bahan-bahan:
610 gm air
300 gm tepung gandum
1 biji telur
1 sudu makan tepung jagung
1 sudu makan minyak jagung (saya guna minyak masak biasa je)
1 sudu teh garam
Sedikit pewarna kuning (saya letak 1/2 susu kecil kunyit serbuk)

Bahan inti:
20 gm rempah kari ikan
1 tin sardin - dihancurkan (saya guna tin kecil)
1/2 biji kentang- yang ni saya tambah
100 ml air
4 biji cili merah hiris (saya tumbuk cili padi)
2 biji bawang besar
5 sudu makan minyak masak
5 ulas bawang putih cincang
garam dan gula secukup rasa



Cara membuatnya:
1. Campurkan semua adunan hingga menjadi seperti adunan goreng pisang.
2. Kemudian masak di atas kuali dan leperkan secara membulat satu persatu hingga habis. Ketepikan.
3. Untuk membuat inti, panaskan minyak, dan tumis bawang besar dan putih hingga naik bau.
4. Masukkan rempah kari dan sikit air dan masak hingga terbit minyak.
5. Masukkan kentang, sardin, cili, garam dan gula dan tunggu hingga masak.
6. Ambil dadar tadi, letakkan inti di atasnya dan gulung. Sedia untuk di hidang.

10 comments:

TopsyTurvyMum said...[Reply to comment]

Izahhhhh!!

terliurnyaaa..pasal inti sardin ehehehe!
wahh..kena cuba ni..nak tgk ada bakat mendadar tak??:D

anymz said...[Reply to comment]

memang ceria pagi ni izah.tambah2 dgn rumah dah cat baru kan..sedap nampaknya tu.akak memang suka sarapan pedas2..selera kan...bak sikit

JaSSNaNi said...[Reply to comment]

izaaahhh... salaammmm....
wahhh sedappnyeee.. dadar samarinda lagi
nama tu... meletoppp...

teror arr.. cantikkk gitu wat dadar ni..
pandaii nye.. suka bila tengok resepi orang
semuanya menjadi... :D

HALAMANKU said...[Reply to comment]

wah wah wah Izzah macho bunyi menu tu.. erma selalu wat lempeng + sardin.. masuk list akanku dadar sardin itew he he he he.. Izzah past seketui dua he he he

ain said...[Reply to comment]

wahh..kretif ni. mcm kuih ketayap gitu!!

indahhouse said...[Reply to comment]

salam kak izah,
memang cangggih namanya. isinya yg meleleh tupun buat saya terliur. senangnya.. masuk list juga ;)

Eliza said...[Reply to comment]

nampak menggiurkan ler. masuk list lagi.

izahdaut said...[Reply to comment]

ttm..
boleh punya...letak dlm kuali gelek cam dangdut..pasti jadi dadarnya..huhuhu

kak anymz..
rumah tukar langsir kak anim..hikhik..sama la dengan saya , kalau sarapan mesti nak makan pedas, manis manis ni kureng sikit.tapi seme pun bedal boleh jeee

jasnani..
kan..namanya cun n jambu betul...tapi inti sardin je..hehehe..boleh la kalau kena gayanya jadi elok, kalau tak jadi tu muram la gak setengah hari..hihi

erma..
ni mcm lempeng gak la kan, lempeng gulung ngan sardin.pss try la buat ni..surprise kat SK kata lempeng gulung..ngeee

ain..
kak ain..tul la, ketayap kan.saje nak bagi nama sedap sikit la kot letak dadar samarinda lagi tu..kekek..ketayap lauk la namanya

nurindah..
betul nur, senang je ni, bahan pun tak susah yang slalu ada kat dapur je..bleh cube

eliza..
masuk masuk..saya pun duk masuk list je..ada bebahan baru buat dan kena tambah denagn vit R

cikmanggis said...[Reply to comment]

boleh cuba ni untuk minum petang jap lagi.makasih izzah:)

izahdaut said...[Reply to comment]

cikmmanggis..
boleh..sebab simple je kan..nama je mcm suspen..hehe