CSS

Thursday, October 28, 2010

Terung Masak Kicap


Assalamualaikum..

Lauk dinner. Sodap n kaww.. Boleh buat selalu sokmo sokmo. Warna tak itam sangat sebab nanti jadi 3 budak itam. Heeee.. Sebonar eh, dah siap siap letak gula n garam baru teringat tajuk lauk ni masak kicap. Jadinya letak le beberapa titik kicap buat syarat je.

Sesiapa yang nak berapi n berasap telinga sila la buat menu ini. Kak Hana Jawarian, mintak ijin copy resepi kat sini ye. Ekekee...Mekasih buukk.




TERUNG MASAK KICAP

Bahan-bahan
  • 3-4 batang terung yg pendek2 tuh! - belah 2@serong
  • *10-15 biji cili padi
  • *1 btg cili merah - klu ade cili kisar bleh juga
  • * 4 biji bawang merah
  • * 2 ulas bawang putih
  • * 1 sudu makan ikan bilis
  • 3 sudu makan kicap manis
  • jus limau kasturi@air asam jawa
  • segenggam ikan bilis goreng
  • segenggam bawang goreng
  • garam - jika perlu

Cara-cara
  • Goreng terung hingga masak.ketepikan.
  • Tumbuk kasar@ blend tanpa air bahan2 yg bertanda *.
  • Panaskan minyak. Tumis bhn tumbuk hingga agak garing.
  • Masukkan kicap manis dan juga jus limau dan gaul rata. Tambah garam jika perlu.
  • Masukkan terung dan separuh drpd ikan bilis goreng.kacau dan tutup api.
  • Angkat dan hidangkan. taburkan bwg goreng dan baki ikan bilis goreng td.





15 comments:

JaSSNaNi said...[Reply to comment]

yeahh yeahhh.. lunch dah siap.. jap gi akak sampai ngan nasi sepinggan K... kekeke..
akak pernah wat camni.. tapi sambal terung ngan ikan bilis.. lenkali leh try wat edisi kicap lak.. hmmm nyum nyumm.. sedappkan..

moklong said...[Reply to comment]

erkkk... mkn ngn nasi panas best nih... mak mertua lalu pun mesti x perasan... hehehe...

HALAMANKU said...[Reply to comment]

Izah... sedapnyer feberetku terung...sambal, paceri dan sewaktu dgannya... hu huhu lapo.. nak lunch..

hana said...[Reply to comment]

*baling piring kat izahdaut! tangkap tangkappp... isi terung penoh2! wakakakakaakaa.. aku rasa aku dah buat lauk nih yg ke seribu kali! erkk.. leh cayer ker?? kekekeke

Mas said...[Reply to comment]

tak mo minta terung, nk ikan biliss tu, mas tak pandai sangat makan terung...he..he..

Anna Qawina said...[Reply to comment]

Jijah ooo jijah...incik somi ai suka terung..kalo terung bulat2 tu leh gak kan??

Diam je tu, mesti dah kenyang..:)

Yatie said...[Reply to comment]

Salam Izah,
Kalau lauk terung mcm ni mmng sedap....leh akak tmpng makan kat sini...tentu bolehkan....baiknya adik akak ni....cayang dia....

Mimiey.. (^-^) said...[Reply to comment]

(nada sopan) hmmm..boleh x kalau kita nk mintak sikit terung masak kicap kak izah tu?? kita nak makan dgn bawal 3 rasa.....

wakakakakakkaak,cam xcaye je tibe2 jadi pompuan melayu trakhir...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

terung salah satu sayur feberet gak..... mmg sedap.. tp anak2 belum pandai sgt mkn terung...

izahdaut said...[Reply to comment]

jassnani..
ye la kak..saya biasa gak buat sambal, tu yg tukar buat kicap.biasanya kicap tumis biasa je, tapi ni berlada tu yg sedap ngat tu

moklong..
haha..moklong..tu biasanya saya la tu..tak perasan makmertua lalu..

erma..
oo feberet ye..bagoss bagoss..boleh try cam ni plak.tpi org jawa biasa kot masak cam ni kan

kak hana..
ish ish...anak sappaaa la ni... suhh suhhh.. *halau dengan berhemahnya..kikiki

mas..
makcik!!!apa ni tak mkn terung..sedap woooo..ce try masak dulu, baru tau...rugi rugi...huhu

anna qawina..
terung bulat besor tu ke? tak pasti ler..cube jela buat..kot sedap nanti hubby mkin cayang.. ha ah kekenyangan..sedang hadam..hahaha

kak yatie..
bodek la tuh...dah amik seketul terung gi main jauh jauh..hehhee...eceehhh jangan majuk kak.nanti jatuh susuk ..opss marah la kak yatie kat sayaaa...hahaha

mimiey..
mie..ko sihat ke mie? dah makan ubat dah tengahari ni..takmakan lagi la ni..dah pesan suh makan..tu yang cakap ala ala meroyan tu..hahahhaaa... gura ja..bakpo maroh deh..

izahdaut said...[Reply to comment]

kak madiha..
betul tu..saya kecik2 dulu pun tak reti nak makan..dah besor anak dara cantik jelita baru pandai makan...tak reti nak ajar anak2 makan terung la kak..tapi sekarang memang feberet kan

kak Erna said...[Reply to comment]

salam izah..sedapnya..belum pernah akak masak terung kicap ni..
nak cuba juga ni..izinkan ye izah..

MysDear said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah..

sedapnya terung tu...kecur air liur.

izahdaut said...[Reply to comment]

kak erna..
sila la kak..sedap tau.

mysdear..
waalaikumussalm.. ye sedap, penggemar terung should try this recipy

Victor said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah.. sedapnya terung tu...kecur air liur.