CSS

Wednesday, October 6, 2010

Sotong Oriental


Assalamualaikum..

Dalam peti ais ada sotong? ada? Ada? Meh ler buat hidangan menyelerakan ni. Bila suap lauk ni dalam mulut..mak aii..sempurna hari ku rasanya. Waahh ayat. Ni la namanya mengayat kan..Tapi derhaka sikitla dengan resepi ni, sebab sotong ada ciput dan kacang panjang ada ciput, maka saya gabungkan sekali. Cuma tang bahan tumis dan sosnya tu tak derhaka. Nanti kalau ada sotong banyak, nak buat lagi menu ni.

Amik resepi kat umah kak Nor. Lauk pauknya mmg nampak mabeles je. Mekasih jugak buat kak Madiha yang promote resepi. Ramai yang dah cuba resepi ni kan. So..apa tunggu lagi?

Sumber:


Kak Madihaa (dari fp Aliza Mansur)




SOTONG ORIENTAL


Bahan2 
500 gm sotong ~ bersihkan & potong kemudian dicelur sebentar & tos 
1 tangkai daun kari 
5 ulas bwg merah ~ hiris 
3 ulas bwh putih ~ cincang 
garam & gula secukup rasa 
1 biji cili hijau ~ hiris (MaDiHaA tambah) 

Bahan2 ini dicampur jadikan pes
2 s/b pes tom yam 
2 s/k rempah kari ikan 
1 1/2 s/b sos tiram 
2 s/k sos ikan 
6 s/b air panas 

Cara Menyediakan 
1. Panaskan minyak dan masukkan daun kari, bawang merah, bwg putih dan tumis hingga kekuningan. 
2. Campurkan bahan2 pes tadi dan gaul rata & biar lebih kurang 3 minit. 
3. Masukkan sotong dan cili hijau.. kacau rata. Masukkan garam (jika perlu) & gula & masak selama 5 minit. Sedia utk dihidangkan.

11 comments:

hana said...[Reply to comment]

makcik..mintak sketttt!! lom masak utk dinner nih! malas btol la pulak...

Mas said...[Reply to comment]

makcikk..sotong mas baru jer abiss buat sambal sotong...terliur ni tengok sotong kau izah....nak juga sikitt..nak juga...

♥LOVE2COOK♥ said...[Reply to comment]

Boleh rasa sotong tu kat tekak ni dah! Hehehe...imagine je...;)

OOO yummmmm...nak buat gak klu dpt sotong la! Susah tul nak dpt sotong...haishhhh!

Makan kat ur hse first la...:)

K.Nor said...[Reply to comment]

mmg yummy sotong ni.. nak buat gak tp ada anak sutun jer 2 ekor sepjg 3in, pastu kepala sutun jer yg banyak..nanti la tunggu g candat sutun kat pasar dulu :)

Kamalia said...[Reply to comment]

izah..kite ade sotong kat esbok tuh..nak cube gakla..esok kot..kecur air liur tgok sotong izah ni..haihhh..

izahdaut said...[Reply to comment]

kak hana..
malas malas pun tengok berderet gak menu yang keluar..agaknya kalau rajin, tak dapat den nak membayangkan bertapa lincah menari ronggeng kak hana kat dapor..fuhh..dasat dasat..

mas..
makcik, esok beli sotong ye..aishh mintak mintak plak, mana cukup ni.katapun ciput..esok beli n buat.tapi beli sotong besor sikit ye..hihi..dasar kedekut hampeh..kiki

love..
tu la, biasanya pun mmg susah jugak nk dpt sotong besar n segar.tapinya baru ni pi pasar jumpe, tu yang terngiang2 memanggil2 nk buat orientl ni..

kak nor..
wat suspen je..ingt cam yo yo je nk pi candat sotong..rupenye kt pasor..tapi mmg sedap la k.nor kan masak cam ni..tak puas mkn..

kamalia..
haahh..bagos bagos..ada pun yg ada sotong..sila cube untuk merasa kesedapannya...peerrhhgghh

Noorma Ismail said...[Reply to comment]

uish sedapnya...boleh la masak utk lunch malam ni..alamak, kacang panjang takde laa...kena cari ni...

azila said...[Reply to comment]

adehhhh..kecur air liur tgk gambar ni.sedapnyaaaaaaaaa...

Ayu said...[Reply to comment]

salam izah,
sotong masak gini memanglah sedap..in fact sotong masak apa pun sedap pada akak..hehe..memang dasar akak nikan..hehe

anymz said...[Reply to comment]

ada..ada sotong dlm ice box tu izah..leh lah cuba wat sotong oriental ni esok lusa..tp kcp pnjg takda yg ada kacang buncis jer

izahdaut said...[Reply to comment]

kak noorma..
tak payah kacang panjang pun, resepi asal tak taruk, saya je yg derhaka..heheh

azila..
aii selamat datang blog saya..hehe..sedapni..bleh try nak rasa aroma nyee

ayu..
kak ayu..kakayu pun dah cube kan sotong ni..sedap kan..

anymz..
bagoss bagoss...tak yah letak pun kak..saya je pepandai letak...sedap kak