CSS

Friday, October 1, 2010

Buncis Goreng Belacan


Assalamualaikum..

Udah melantak lunch..burrpp..kekenyangan nih.. Meh nak share resepi mudah tapi sedap sesangat. Buncis ni kan kacang manisss sedap je. Dulu-dulu masa kecik, cukup tak suka kacang ni. Entah napa bila makan kacang ni ada satu bau yang kurang enak. Tapi bila dah besor jelita ni, baru pandai menghayati kenikmatan Allah bagi tu.

Meh le try buat goreng cenggini. Tapi versi saya ada letak daging ayam sikit. Saja nak ngabis stok2 yang ciput kat dalam peti ais tu. Mekasih kak Nor..resepi dari kak Nor, saja skodeng lauk pauk umah kak Nor tu. Memang mabeles. Kalau kak Nor kata sedap, haa memang sedap la jugak kat tekak saya ni.

Sumber:



BUNCIS GORENG BELACAN

Bahan2:

150gm kacang buncis
3 biji bawah merah
2 ulas bawang putih
1bj cili merah (tambah dgn cili api kalau nak pedas)
belacan sebesar ibu jari tangan (bukan ibu jari kaki ya..hehe )
garam dan gula secukup rasa
minyak
saya tambah isi ayam sikit

Cara2:
  1. Tumbuk bawang merah, bawang putih, cili dan belacan tp jgn sampai lumat sgt.
  2. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan2 tumbuk serta garam dan gula secukup rasa. Boleh juga dimasukkan sedikit serbuk pati ayam jika suka. Goreng sehingga pecah minyak. Jangan buka api besar, nanti rempah2 ni cepat hangit.
  3. Masukkan kacang buncis yg dah dipotong dan goreng sekejap. Jgn lama2 nanti kacang jd lebur sgt dan hilang zat.
  4. Boleh lah diangkat dan dihidangkan. Selamat menjamu selera..




12 comments:

Ayu said...[Reply to comment]

salam izah,
ini yang sedap ni ada belacan!!..bolehlah masuk list..

K.Nor said...[Reply to comment]

ini ayat tak leh tahan nih..
Tapi bila dah besor jelita ni, hehehe... naik lift tingkat berapa tu izah? hihihi

♥LOVE2COOK♥ said...[Reply to comment]

Uish, bab belacan ni mmg my fav! Dah lunch ker? Aisey, ingatkan nak join tadi...;)

Mas said...[Reply to comment]

ting tong....tingg tongg..makcikk...mas datang nak lunch...ada lagi ke kacang buncis tu..ha..ha..mas pun masa kecil memang tak suka sayur...tapi semenjak mengandungkan Ain, terus tekak ni suka segala jenis sayur, sampai la ari ni...pelik kan..rasa rugi plak dulu tak makan sayur..nasib baik mengandung awal..ha..ha..

kak Erna said...[Reply to comment]

salam izah..belum pernah akak buat goreng buncis letak belacan..selalau kangkung goreng belacan je..boleh cuba ni..tima kasih unutk nor dan izah.

ijan said...[Reply to comment]

Belacan ada..tp buncis lak takda..hehe..kacang panjang pun mahai kat sini...buncis lagi la kot..tu pun kalo ada. hehe

MysDear said...[Reply to comment]

Assalamualaikumm..

izah, makan2 time lunch layan jugak menu cenggini...sedap!

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

salam izah yg dah besor jelita...dtg ni layan gambo jer...sbb tau dah sume2 tu dah jadik baja :))))

Ayu Safieza said...[Reply to comment]

Izah,
Tgh pk apa nak makan buat lauk tambah berbuka nanti....heeeeeee.....cam cedap ni....goleng belacan......best.....suka sayur yang tak lebur sgt...goreng kejap jer kan?

Mas said...[Reply to comment]

makcikk, dah naik buncit mas tengok kacang kau tu...buat pe tu senyap jerrr....miss uu..

izahdaut said...[Reply to comment]

kka ayu..
masuk list kak, jangn tak masuk..simple n delicious

kak nor..
hahhaa..ting tong...tingkat 17 kak..bagi up ckit

love..
kita lucnh esok ek..bagi ayam best2 sikit

mas..
ko memang ngandung awal la mas..sebab ain dah besau..siok la kan..sekarang anak2 dah boleh bawak diri..bila deme nak adik baru mas?

kak erna..
cube try goreng ngan belacan..sodap

izahdaut said...[Reply to comment]

ijan..
ye la..tu sayur2 exotic kat asia je kan

mysdear..
waalaikumussalam..sedapp, mmg layan


kak del/..
hai kak del..cam marah jek..kikiki..dah mcm pantun pun ado

ayu safieza,
betul buncis goreng kejap je..sedap rangup n manis kan

mas..
hahaha.buncit ye mas..gataiiii