CSS

Wednesday, October 27, 2010

Cucur Nasi Ikan Bilis


Assalamualaikum...

Wah manyak siok kunyah cucur nasi pagi -pagi mendung nih. Memang bagai dikata, lembut di dalam, garing diluar. Buat makan untuk kami-kami je, sebab sang suami tak de, jadi kuasa la nak buat sambal tumis bagai. Cicah sos cili jek la.

Mekasih kak Yatie cantik manisss... Saya mintak izin tepek resepi kat sini pulak ye. Ada juga nampak Cik Mat Gebu dah buat dan kak Jun pun. Weh sesuai la cucur ni buat pagi-pagi sebab tak yah nak kena tapa yis bagai. Boleh sambung lama sikit tido baru bangun wat sarapan kan. Kalau kena tapa yis tu, kena awal sikit bangun. Hahaha..culculation sungguhhhh..

Sumber: 





CUCUR NASI IKAN BILIS

Bahan-Bahan

  • 2 cwn nasi
  • 2 cwn air
  • 1 biji bwg besar
  • 2 biji bwg putih
  • 1/2 cwn ikan bilis
  • 2 1/2 cwn tepung gandum
  • 1 biji lada besar dihiris nipis (jika suka)
  • Daun sup/bawang (di hiris halus)
  • sedikit garam
  • Minyak untuk mengoreng
Cara Membuatnya
  1. Blend nasi bersama air, masukkan sekali ikan bilis, bwg putih dan bwg besar...kisar sebati.
  2. Masukkan tepung gandum ke dlm bekas dan tuangkan bahan2 kisar tadi...gaul sebati.
  3. Campurkan semua bahan2 hirisan, garam dan gaul sebati.
  4. Panaskan minyak dan goreng adunan cucur hingga masak.
  5. Saya gunakan tangan saja utk menjemput cucur ini....pastikan jari di basahkan sedikit dngn air supaya mudah. Selamat Mencuba...



13 comments:

Mimiey.. (^-^) said...[Reply to comment]

yeah..yeah...bekpas dh siap!!! yeye...leh mkn cucur...

Mas said...[Reply to comment]

makcikk...mas pun buat semalam untuk sarapan, tapi tak sempat nk posingkan cucur tu sebab kelam labut nk gi hospital,memang sedappp, rangup kan diluar dan lembut jer didalam..Ain ngan Daniel laju jer makan. Ingat nak buat lagi nanti...he..he...ambik kat sini pulakk la...semalam mas tak puas makan...mengalah nngan bebudak tu...he..he...kau mesti buat banyak kan izah...kasi sepiring...

hana said...[Reply to comment]

waaaaaaa gemok2 tembam2 aku sangat sukerrr! hahahahaa.... campak spolo ketui ke japang plssss

Mat Gebu said...[Reply to comment]

Waaaaaaaa...montel2 nyaaa....gerammmmm

indahhouse said...[Reply to comment]

Salam kak izah,
Ini cucur bam bam ni tunggu nak kena ngap ngan saya nih! ya tak ya, kan? nasi dua cawan tu.. ada lebih2 nasi nak try buat la :D

anymz said...[Reply to comment]

hana mintak 10 ketui..akak tambah 2 je zah..nak 12 ketui..mesti da abis tu kan..kan..?debab2 nampaknya tuh..

izahdaut said...[Reply to comment]

mimiey..
haishhh budak nih, suke yee... mujur ada brekfes.kalau tak de makan biskut kering je ni..hihi

mas..
ke ospital laggi ke mas..pasai ain ye?hope semuanya okay..ha ah mas, aku pun sama berebut ngan budak2..haha teruk tul...

kak hana..
apa ni gemok2 ni..sensitip tau..kakaka... buat la kudap musim sejuk kat jepun tu sedap kak na..spuluh ketul sangat boleh, sebab aku wat kecik2 je, spuluh ketul tu emm celah gigi je..

mat gebu..
ala cik mat, nak banding yang kat umah cikmat tu lagi geramm..mulat2 jek

nurindah..
ha ah nur..kira banyak gak ni 2 cawan nasi...meh la jemput ngap sekali

kak anymz..
meh la ngunyap sekali kak.tengah ngunyah lagi sambil berebut2 ngan dak berdua tu.hahhaa

zarin said...[Reply to comment]

gomuk gomuk cucur ni...hehe nak kena cuba gak ni..dah merata dah nampak cucur ni

Yatie said...[Reply to comment]

Salam dan selamat pagi Izah, dpt bayangkan Izah mkn sambil guling2 atas tilam....pastu tertido, bngn sambung lagi...eeh betul ke...hi3...thanks sudi cuba, mmng sedapkan...ramai yg mintak tu...akak buat sendirilah nmpknya....tapi nak gak rasa brng seketoi dua...mmng gebu tuuuu....

lina said...[Reply to comment]

bagus nyer creative betul izan ni dan sedap nampak nyer

Ayu Safieza said...[Reply to comment]

Assalamualaikumwbh izah.....woooh ini musim cucur nasi yer gamak nyer ni..memang meriah benar recipe ni....ni izah wat montok2 lagi...cam baby la fulak...montel2...seklai ngap jer abis.....:)))))

Ayu minta izin copy emulsifier for pig fats tu ....thank you.....

izahdaut said...[Reply to comment]

kak zarin..
slamat mencubaaa..

kak yatie..
eh mana akak tau ni? ada bela nujum pak belalang ke? hahaha..mekasih kak yatie ye..nak ye, tak mo tak mo. pi buat sendriri hehehe...tapi kan tak mau membulat lawo cam kak yatie jemput tu

kak lina..
kak..cube la..simple je tu kan

ayu syafieza..
waalaikumussalam warahmatullah..
amik la emulsifier tu..untuk share jugak kan.. ha ah.musim cucur nasi.kena try tau..

cplud miera said...[Reply to comment]

kak izah, sy dah cuba cucur ni..mmg sedap. sy sharekan resepinye kt my blog. thanx kak izah