CSS

Monday, October 25, 2010

Steamed Soft Choc Cake (with Horlicks)


Assalamualaikum..

Selamat pagi semua. Cerah mentari hari ni. Alhamdulillah syukur. Aipp kali ni tak de entry ayat ala-ala wartawan ke novelis ke tau. Hahaha..sabor jela..siap wartawan Karam singh pun keluor.. Anak sapppaaa laaa tuu..

Kek ni dibuat bila mulut dak kecik tu membebel nak makan kek. Sebenornya entah datang kepala senget mana, saya tersalah teknik pulak masa nak menggodeh kek ni. Tu la bahana membuat kek sambil membuat ceramah free untuk si Bais tu. Rasa dah down dah, tapi teruskan niat aje. Kukus je kek and tawakal. 

Tapi alhamdulillah..menjadi!! Lembut tapi mungkin tak segebu kek kak Yat tu. Lemak horlicks tu memang sedap. Mula-mula tak buat topping, tapi sebab kek ni rasa dia manis tak manis , ada pahit-pahit lemak macam tu, rasanya memang sedap makan dengan topping coklat atau aiskrim. 

Mekasih kak Yat !! yang diambil dari Kak Nureen UK.




STEAMED SOFT CAKE (with horlicks)

Bahan-bahan:
95gm unsalted butter
110gm gula pasir
2 biji telur
75gm tepung kek
1/2 camt baking powder
1/4 camt soda bikarbonat
30gm serbuk koko
80gm susu sejat (evaporated milk) atau susu segar
2 1/2 camb horlicks
1/4 camt esen vanila
secubit garam

cara:
panaskan kukusan di atas dapur dengan api sederhana panas
griskan loyang berukuran 7" dan ketepikan
ayakkan serbuk koko dan ketepikan
kemudian ayakkan pula tepung, baking powder, soda bikarbonat dan ketepikan
bancuhkan susu, horlicks, esen vanila sehingga sebati dan ketepikan
pukul mentega, garam dan gula sehingga gebu dan kembang (pastikan apabila diangkat dengan spatula adunan tidak mudah jatuh)
masukkan telur satu persatu sambil dipukul lagi sehingga rata
selepas itu masukkan campuran tepung diselang-selikan dengan campuran bancuhan horlicks dan serbuk koko sebanyak tiga kali sambil dipukul sehingga rata tetapi jangan sampai overmix (tepung-bancuhan horlicks-serbuk koko)
tuangkan adunan ke dalam loyang dan tutupkan dengan aluminium oil supaya air kukusan tidak jatuh ke atas kek
kukuskan selama 1 1/2 jam dengan api yang kuat sehingga masak
setelah masak keluarkan loyang dari kukusan dan biarkan sehingga sejuk
keluarkan dari loyang, potong dan hidangkan


TOPPING COKLAT dari Noor Masri

Bahan-bahan:

  • 250 g coklat masakan } potong kecil2
  • 1 sudu besar majerin
  • 130 ml double cream atau whipping cream
  • sket gula halus secukup rasa (supaya topping tu tak pahit sgt) - optional (kita ganti dgn susu pekat)
Cara membuat: Cairkan coklat secara double-boiler. Alihkan dr api kemudian masukkan majerin, gula & cream Kacau sehingga sebati. Curahkan atas kek kemudian ratakan Bila dah agak sejuk/beku baru boleh lorekkan dgn garpu secara melintang dan menegak selang seli.


15 comments:

Mas said...[Reply to comment]

makcikkk....pepagi dah goda mas ngan kek coklat....tidakkk...tapi nak gak kek tu...tengok topping coklat tu buat meleleh ait liur jerrr...kongsi ngan muaz nak tak..boleh yer muaz....aunty baikk tau...he..he..

anymz said...[Reply to comment]

akak anak beranak memang kaki makan kek..tak cukup ni izah..buat lagi satu round..kali ni jgn down2 ek..anak2 cenggitu le..apa lagi anak lelaki..:)

Ayu said...[Reply to comment]

izah, kek coklat!!..beh tahan ah..
nak sikit hari ni rumah akak tak ada kek..huhu

izahdaut said...[Reply to comment]

pada aunty mas...smoga aunty mas sihat.memandangkan ada ruang lemak lagi untuk menempel dibadan aunty mas, sila la amik 4 potong.muaz tak makan kek ni sebab muaz nak makan udang ccracker tu..harap boleh tukar ye..dan harap maklom!!

kak anymz..
haaahh..elok lah kak nim, saya lagi la kakitangan makan kek jugak kat rumah ni..hahaha..kena buat 3 round la nampaknya ni

kak ayu..
aipp..buat sendrik kak..kikiki.. ala, kek simple cam ni kejap je siapnya kak.salah teknik pun menjadi..sangat kagom.kahkah..

Yatie said...[Reply to comment]

Salam Izah,
Pepagi dah ada kek coklat....kecunya akak...kalau orng yg buat semuanya rasa sedap..buat terliur je tngk kek Izah ni...nak mintak mesti tak bagi ni....takpelah akak wat sendrik...hua3...

Mrs. Nurulazmi said...[Reply to comment]

tergoda saya nengok kak tuh..tak tahan nengok topping dia..ada coklat cair tuh...menggoda..dan tergoda...pasni, nak buat kek jugak ;).

Mrs. Nurulazmi said...[Reply to comment]

eh!silap...tergoda nengok kek sbrnya..typo error hehehehe...

zarin said...[Reply to comment]

akak tengok dah gebu dah tu...

Mimiey.. (^-^) said...[Reply to comment]

meleleh topping tu menggoda hatiku yg rawan ini sbb dok tunggu kak izah anto kek xsampai2... ni kalau mkn ni, xhengat donia la jwbnye...

fara dean said...[Reply to comment]

salam..
sedapnya izah..moist betul nengoknya!!

izahdaut said...[Reply to comment]

kak yatie..
hahaha..kak..alo alo cian..nak kek ke..meh la amik sebab saya ada makanan lagi besssssstttttttt..hehehe

mrs nurulazmi..
tu lakan..kalau jenjalan umah orang, bile tengok kek semua terliur..adeh bile la nak diet kalau cenggini..bila dah makan baru nyesall..tulunn tulunn..hehe

zarin..
tu la..gebu, tapi mungkin tak sama dengan yg teknik betulnya..hikhik..

mimiey..
mie.. elok la untuk org cam kamumie makan kek ni..ko tak banyak lagi lemak kan..ha elok lah..

fara dean..
moist ditambh ngan topping tu..memang kena lah...perghhh..makan tak ingat..suapan demi suapan..hehe

Chik Mimi said...[Reply to comment]

uiks meleh gitu tergudanya

Anna Qawina said...[Reply to comment]

bole caye ke budak kecik yg nak makan ni? ke omaknye cover diri sdri?? lalalaa

ima said...[Reply to comment]

salam izah..terliurnya tengok kek coklat kukus ni...

izahdaut said...[Reply to comment]

chikmimi..
auww..memang saja menggoda tau..hahah

anna qawina..
sekeh kepala anna 2 kali **..hahhaa

ima..
tu la..saya pun tengok kat blog kak yat tu terliurnyaaa la..tu yang ter..ter buat..haha..terrrr ..boleh caye ke kan