CSS

Thursday, October 7, 2010

Pari Bakar Bersambal


Assalamualaikum..

Pagi pagi dah tunjuk ikan pari? Heheh...menu dinner kami. Terbaik dari dapur ku hidangkan. Ececceeh.. Hah, tak nampak mana ikan pari nye? Sila bace yasin 3 kali peh tu tengok semula gambo ini. Ha..ada nampak? ada nampak?

Ate..mana nak nampak, pari tersembunyi disebalik sayur mayur tu. Alkisahnya, bila hubby dan saya rasa ikan pari bakar ni, terus mulut tak berenti menyuap n cakap..mm sedap nya..mm sedapnya..jadinya kena stop menyuap dan snap gambo. Bagi share sikit kaedah resepinya kat blog. Yang sedap kena lah share kan, bagi meleleh sikit air liur tu. Tapi yang pasti, saya akan buat lagi ikan bakar cam ni..dan lagi..dan lagi...

Reasonnya: Simple. Sedap. Senang. Sensasi dimulut. :-)

Resepi? Kenapa nak berahsia..hehe..resepi senang bangat je. Macam biasa2 je, bahan yg sure ada kat dapur dan kombinasi dari basic je. Kalau rasa ada resepi sama tu, bagitau ye. Sebab ni cara saya yang ditengok dari buku. Tapi buat ikut bahan yang ada je.



PARI BAKAR BERSAMBAL

3 potong ikan pari

Bersihkan pari dan lumurkan sedikit garam dan kunyit. Ketepikan.

Bahan Tumis:

2 batang serai
2 biji bawang besar
3 biji bawang putih
15 tangkai cili kering
belacan sebesar ibu jari
gula.garam
air asam jawa

Blendkan semua bahan di atas kecuali serai. Serai di racik kasar. Tumiskan semua bahan sehingga garing selama 30-40 minit. Perasakan dengan garam, gula dan air asam jawa.

Bahan sayur:

5-6 batang bendi-potong slice
1 biji tomato-potong slice
2 biji limau kasturi
5-6 helai daun limau purut- racik

Cara: 

Sediakan aluminuim foil, alaskan dengan daun kunyit atau daun pisang. Saya tak alas sebab tak de daun, hanya guna aluminuim foil je. Taburkan sedikit daun limau purut ke atas foil, kemudian letakkan sebahagian sambal. Kemudian susun ikan pari di atas sambal. Tuang pula kesemua sebahagian sambal tadi ke atas ikan pari tadi. Taburkan dengan lebihan daun limau purut dan taburkan semua sayur yang dipotong.  Bakar pada suhu 200 C selama 40 minit. Angkat dan perahkan limau kasturi. Siap dihidang.

15 comments:

K.Nor said...[Reply to comment]

aduss... terliur la izah pagi2 tayang menu gini.. masuk list ek.. nk mintak izin copypes dulu k... tq

anymz said...[Reply to comment]

aduh,dah khatam yassin dah ni,masih tidak ku nampak ikan pari mu itew..
hehe dapnya zah,akak copy ya..tapiii abg tak makan ikan pari lah,nak ganti dgn ikan apa yg sedap agak2nya ya..

Yatie said...[Reply to comment]

Salam dan selamat pagi Izah.....uwaaa dah abes baru tayang ye....padanlah tak nampak ikan pari tu.....apa pun mmng sedap dan buat akak terliur je pepagi ni....

Mas said...[Reply to comment]

makcikk....sedap nampak ikan pari tu..nak sikitt...kau memang saje jer izah, sorak2 ikan tu...nak jugaa...

izahdaut said...[Reply to comment]

kak nor..
silakan k.nor...masuk dlm list panjang tu ek..kiki

anymz..
kiki..3kali kak baru nampk..mmm ikan talapia sedap jugak ni..klu kt mpung slalu buat talapia..tngkp kt kolam tepi rumah..seedaapp

yatie..
slmt pagi kak yatie..hehe..kak yatie pandai..dh habes mmg tak nmpk kan...kiki

mas..
huh makcik ngendeng dah datang...caboott..hahaha..mas nak ye..pi buat sendrik..huiishh maleh nak layan

Watierman, rmanbkr said...[Reply to comment]

Salam Dik Izah....dah 3 kali baca Yasin...dok nampak tomato jer...hehehe...dah pedih mata Akak tenyeh...baru teringat nak buka foil tu....!Ermmmm dah lama tak beli pari....kena cari lah hujung minggu ni...!

HALAMANKU said...[Reply to comment]

Salam Izah... nyum2 sedapnyer.. selalu wat Ikan Kembung he he he x mkn pari.. tapi dah tau dah memang kompom sedapkan? hu hu hu nak join Zah...

Mrs. Nurulazmi said...[Reply to comment]

aduh...sedap nye...tergoda saya...ni membuat saya mengidam nak masak ikan pari jugak =)

Mimiey.. (^-^) said...[Reply to comment]

meleleh tengok!!!! ternampak2 dah kak izah tgh bako ikan tu nk pos kt mie.wahahhahah,ku suka!!!! tgh dok ats tangga ni tgg posmen kul 1 kot2 ikan pari bako tu smpai,ngeh3...

Nur Ede said...[Reply to comment]

Izah... klu tengah lapo nie mau nangis akak... cedap nyer lauk pari bakar bersambal dier....

fara dean said...[Reply to comment]

salam izah..tgk resepi ni tgh2 hari ni mmg buat perut laparr...mmg sedap pari wat mcm ni..ni yg rasa mcm nk singgh mkn kat umah izah ni..hihi

Jiya said...[Reply to comment]

lama giler dah tak makan ikan pari. tadak geng nak makan kat umah ni.. huhuhuhuu

hana said...[Reply to comment]

waweeeeeeeee..sodap tuh weihhhh! dah 3 taun aku tak makan pariii! huhuhuhuu

Ayu Safieza said...[Reply to comment]

Hi Izah.....:)

Hana dah 3 taun tak makan pari, Ayu lak seumur idop tak makan pari...leh tukar nga ikan lain tak? Sbb rempah ratus recipe tu mengiurkan la......

izahdaut said...[Reply to comment]

KAK WATIE..
tu la..foil tak buke ye..hehe..saya pun kalau jumpa pari yg segar mmg terasa nak beli, tu pun beli masa tengok kak nor secubit garam buat goreng pari.1st time mula elajar makan pari.

erma halamanku..
mmg tak boleh makan pari ke, tak pernah cube erma..sedap tau pari ni.dulu tak reti juga makan.bila dah cube sekali rupanya sangat sedap n manis isi nya..tapi kalau bakar ikan kembung pun sedap tau..

mrs nurulazmi..
huhu..kalau dah ngidam tu kena cari pari la tu..tak pun kite gi kedai ikan bakar je la..sure ada pari..hehee

mimiey..
haa yela tu mie..haipp anak daro tak leh memalas..gi cari pari try buat bakar..sure satu family suke mie

nurulede..
hehe kak jangaan nagis2 kak..apa ikan yang ada cube try buat masak cam ni..sure berpeluh makan..heheh

faradean..
hehh boleh je..meh la singgah..tepon dulu ye, boleh kite siap2 kan ikannya..hehe

jiya..
ko beli sepotong pari, ko buat makan sorang2 je..buat2 la mcm sesungguh nya ikan tu paling enak didunia..kompom orang lain jeling..

kak hana..
looh..jepun tak de pari ye kak hana..takkan aku nak pos pari kot ke jepun..waduhhhh...sian bangat nih..

ayu..
boleh..kan talapia ke..ikan yang segar2 pun sedap ayu...tak amkan pari jugak ye..rugiii rugi..hahhaa