CSS

Wednesday, October 13, 2010

Bingka Roti




Assalamualaikum..

Pagi semua dn diharap sihat sokmo. Semalam adalah hari kemalasan sungguh nak update blog. Jalan-jalan blog akan dibuat sebentar lagi dan komen akan dibalas sebentar lagi.

Bingka roti ni memang sedap. Mekasih buat Makcik, Mas dengan ucapan jasamu dikenang kerana telah berkongsi keenakan resepi bingka roti mu ini. Tidak disangka oleh saya akan roti pon boleh dibingkakan. Maka tidak hairanlah jika Daniel merengek mahukan bingka ini lagi. Sekian ucapan saya.

Setelah diberkenankan dan dipersetujui keenakannya oleh Anna Qawina( bestkan nama nih), maka saya pun turut merajinkan diri untuk turut sama membuat bingka ini. Mari lah rasa bersama2 ye. Nah amik sepotong sorang. Erk..cam tak cukup je. 





Saya potong kecik sikit la ye...Boleh ye. Amik satu sorang!!


Bingka Roti
Bahan :
  • 5 keping roti gardenia
  • 2 biji telur - pukul sikit
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1 /2 sudu kecil garam
  • 400ml santan
  • 100 ml susu segar / susu cair
  • 1 sudu kecil esen vanila


Cara membuatnya :
  1. Carik - carikkan roti dan rendam dengan santan. Biarkan sekejap.
  2. Satukan susu segar / susu cair dengan tepung gandum dan telur, sebatikan dan tapis.
  3. Tuang ke no 1 dan masukkan esen vanila dan gula pasir. Kacau sebati.
  4. Jika ada bekas bingka, tuang kedalam bekas bingka yang telah dilengser dan bakar atas api perlahan selama 1 jam.
  5. Mas guna bekas bekas kek chiffon, Mas sapukan marjerin dan taburkan sedikit tepung gandum pada bekas kek chiffon tu dan tuang adunan bingka dan bakar dalam oven yang dipanaskan 170 c bergantung pada saiz oven, selama 45 minit dengan api atas bawah.
  6. Jika atas bingka dah cantik keperangan / kecoklatan masa tengah bakar, boleh tukar api bawah sahaja. Bergantung pada jenis oven. Kena perhatikan juga masa bakar..

16 comments:

Mas said...[Reply to comment]

amboi2...pagi2 lagi makcik dah buat ucapan... tersenyum lebar mas membacanya.ha..ha..angin rajin tu dah datang balik ni...rinduuuu kat makcik tau...jangan selalu2 malas tau...cian tetamu yang datang bertandang...
sedapkan izah bingka roti tu...mas tak nak sepotong, nak 2 potong ,dah ambik ni..

izahdaut said...[Reply to comment]

hehehhee... dah rajin sikit nih..psssss sebab dah habis tengok crita korea.hahahhaaa...kantoi.. sedap la mas,rasa nak buat je lagi.makan masa suam suam tu mmg mabeles

anymz said...[Reply to comment]

salam izah,cam best je bingka tu..kedekut nya..akak dah ambik 2 potong..tak cukup..tak cukup..gi buat lagi zah..jap gi kitorang dtg balik..kihkih

Anna Qawina said...[Reply to comment]

hohohooo...best namaku ??? hikhik..namaku bersama cik abe tuh......

Izah, kalo dah potong kicik2 kena bagi lebih yea...ish..ternampak lak roti kat umah ni mintak dibingkakan sekali lagi...huhu

HALAMANKU said...[Reply to comment]

Salam Izah.. rajinnyer.. tapi erma wat x letak santan.. pakai susu jek..mmm lagi sedap nampaknyer kan? kan? nak juga join..

izahdaut said...[Reply to comment]

kak anymz..
ala kak..mingu depan saya buat ye..tunggu minggu depan..hahha

anna qawina..
la ingat nama betul tadi...padam pdam balik tang puji nama sedap tu..hahhaa...bagoss bagos..buat sendrik ok..kiki

erma halamanku..
ma..letak santan baru sedap aroma bingka tu..klu susu je cam puding la kan? erkk ye ke

hazila said...[Reply to comment]

Izah, sila la hantar sepotong dua bingka roti tu ke sini....

Lyza said...[Reply to comment]

adoiii...izah tergoda tgk bingka roti tu..terliur gak ni..

Jiya said...[Reply to comment]

dekuttt.. nak satu loyangg.

izahdaut said...[Reply to comment]

hazila..
jap lagi saya mai hantar ye..tunggu kat simpang tiga

lyza..
terliur?okeh..siapkan bahan2 jap lagi godek pehtu bako..hehehee..kompom hilang terliur ..sodap nih.jemput2

jiya..
pok pale jiya..dah kata yang potong kecik tu je, nak gak seloyang huh!!

Mimiey.. (^-^) said...[Reply to comment]

nak gelak lu...hahahhhhhhahahahahahaha.... ok baru leh ckp!! skema tul ucapan mu iteww kak izah. tengok nama umah dh betul tapi tengok ucapan,mak datukk mmg confem bm spm dulu pangkat 1 neh... udah le,ckp byk2 ni lapola..meh arrr bingka roti seloyang..

izahdaut said...[Reply to comment]

heeh budak ni..cepuk sikit gelak kuat kuat dia..biasa dieeee....uii mana tau akak dulu spm pangkat 1.malu tersipu sipu nih..kahkahkah.... apakah tau dak mimiey ni..asik lapo je..

hana said...[Reply to comment]

datang petang2 nih lapo weihhh... aku rasa mcm nak membingka jugak.. roti ade 3 plastik! punyer la tamak sbb hubby xde aku bli la stok byk2... klu tk abes br jd bingka.. klu dah abes, telan air liur ajer.. kikikiki

izahdaut said...[Reply to comment]

fuhhh...3 bungkus tu...jangan lupa sudah...karang expired, nanti mandi dengan roti ye kak hana...kikiki..

cikmanggis said...[Reply to comment]

pstt tengok cerita korea yang mana tu.. nak join 2 kaki hikhik...eh banyak-banyak binatang,...binatang apa pandai main Drum?hehe anak cm baru soal ni:)

izahdaut said...[Reply to comment]

adehh..jangn menggoda saya sudah cm...haha..baru ok tengkuk ni semlm duk pulun habis kan jugak series korea tu....kikiki...kira sama la saya berteka teki lak kan...