Tuesday, October 26, 2010

Sup Telur


Assalamualaikum..

Ahaak..  Menu mudah tuk anak-anak  yang menjadi kegemaran mereka. Si kecik skali tu memang suke sup-sup macam ni. Memang duduk elok je menanti suapan. Kalau menu yang tak berapa berkenan kat tekak dia, sah sah la berkejar nak suapkan. Haisshh...

Mekasih kak Chef Hanieliza. Resepi mudah dan sedap ditekak. Saya buat setengah dari resepi di bawah.



SUP TELUR

Bahan 
4 biji telur
2 biji kentang [potong kecil]
1 batang carrot [potong kecil]
1 pokok sawi minyak ata kailan [potong pendek]
air secukupnya
minyak
garam

sedikit soo hoon yg direndam -saya tambah

Bahan tumis [tumbuk kasar] 
3 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
1 s/k lada hitam

Cara 
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehingga wangi.
2. Masukkan air secukupnya dan masukkan kentang dan carrot.Biarkan emndideh dan lembut.
3. Masukkan telur masa air menggelegak.
4. Bla dah nampak telur masak baru masukkan sawi dan tutup api.
5. Hidangkan.


14 comments:

anymz said...[Reply to comment]

buat sup cenggini kan,pastu buat sambal belacan,pastu goreng ikan masin ke,ikan goreng ke kan..perghh..memang tak hengat kawan lah nampaknya bila makan tu kan..kan..?

izahdaut said...[Reply to comment]

betul la kak anim..cisss bikin terliur je..hehe..jangan lupa sup tu panas2 baru best kan

♥♥♥ سواي @ ماما ايمان شاهيراه ♥♥♥ said...[Reply to comment]

nak cubalah...maryam & ayah dia suka sup2 nih...hehehe

♥♥azatiesayang ♥♥ said...[Reply to comment]

salam izah...klu mkn panas2 sup nie ngan nasi mmg sedap!.bkn bdk2 jer suker..mak budak..bapak budak pon sukerrrrrr

LENDANUAR said...[Reply to comment]

zah....ko ni buat akak terliur jer dgn sup ni...ni ha akak bawakan peach mufin 3 ketul..sorang satu ye...yg buah peach tu habis daaa masuk mulut akak.huhuuhu

zarin said...[Reply to comment]

akak pun slalu wat camni utk hasya n dia mkn ngan pasta tapi kalau akak malas masak pasta. akak taruk je suhun bebanyak dlm sup tu..hehe senang citer

hana said...[Reply to comment]

aku selalu wat lauk nih time haku malas nak wat sup! sempoiiii janji anak2 aku makan! letak fucuk pong sodap zahhh...

Mimiey.. (^-^) said...[Reply to comment]

sup telur 1!!! kasi pedas berapi ye.. ni budak xberapa nak kecik ni nk mkn...

Yatie said...[Reply to comment]

Salam Izah,
teringat akak masa kecik2, mak kata akak suka lauk telur msk sup mcm ni...skrng suka tngk bila anak2 suka mkn yg mcm maknya suka mkn masa kecik2.....kata mak berselera betul akak klau lauk mcm ni...dulu ayam tngkap sendiri...tu yg akak dok tnggu telur ayam kat reban....wakakakkaa...

PearlnScarf said...[Reply to comment]

sesuai menu diet.. ahakss thanks izah.. for idea..

K.Nor said...[Reply to comment]

terliur la izah.. sedapnyer hirup sup gini

izahdaut said...[Reply to comment]

sue..
oo kalau gitu bagus la, ada yang suke, lagi suke kita buatkan.sebab bahan yg simple kan.

kak atie..
betul tu, tok, aki, wan, opah budak pun suke kan...tapi kalau bahan basic mcm ni kalau kena teknik memang sedap sebab rasa yg pure gitu..kan

lendanuar..
hikhik..oyee oyee dapat muffin 3 ketui.. tu la dah lama pulak tak memuffin..tak datang seru lagi nak memuffin

zarin..
haa ah kak..letak suhun banyak2 mcm mihun pun ada kan.ye jugak, rebus pasta kan..biasanya saya buat nasi lembik sikit, makan ngan sup ni.budak2 la suka

kak hana..
ye la..tapi bebudak ni pelik pulak aku letak fucuk..mcm mcm kan bebudak ni..memang betui kak hana, time malas mmg sesuai.tak banyak rencah n time nak cepat pun bagus.tak yah defroz bagai

mimiey..
heh budak tak berapa kecik ye.. dah boleh jadi mak budak dah pong..huhh

kak yatie..
eh sama la dulu pun tellur kena amik kat reban.pastu kalau ayam garang tu, susah jugak nak amik kena gaduh dulu.telur ayam kampung kuningg oren je kan.dulu mak tak berapa reti buat sup, goreng je.hadap sekejap je licin.hehe

pearlscraf..
ha ah..letak sayur banyak2...bagoss kan

k.nor..
betul.sayur2 maknya makan..yg lain anak licin kan..

Yana said...[Reply to comment]

Salam Zah..nampak mcm sedap jer..anak2 akak mesti suka nie...Pasal lauk telur jer depa tak tolak...akak nak ambik resepi nie yer..TQ....rasanya bukan anak jer suka, mak & abahnya pun suke gak....hehehe.....

izahdaut said...[Reply to comment]

kak yana..
betul tu..klu lauk semua goreng2 boleh buat sup ni untuk kuah kan..cepat mudah sedap..wah cam pakej gitu kan