Monday, February 28, 2011

Donut Labu


Assalamualaikum..

Selamat pagi semua. Semalam tak de entry, kerna saya dikunjungi teman lama, Norlida. Thank Nor sudi jenguk kami. Nanti jangan serik datang lagi. Bagitau awal2 ye nak mai umah. Hehe.. Semalam jugak anak-anak saya tak berapa sihat. Si abang dah dijangkiti demam dari si adik. So melayan karenah anak anak demam lah saya hari ni. 

Donut labu ni dah lama saya buat untuk menghabiskan labu. Donut ni masa membancuh tu, saya guna bm, jadinya confiden aje dengan sukatan air tu. Rupenya sangat lembik kejadiannya. Huhu..kena tambah tepung lebih dari 6 sudu besar jugaklah. Mungkin sebab labu yang saya rebus tu dah lembik jadi penggunaan air perlu dikurangkan. Saya buat separuh dari resepi akak madiha ni. Tu pun dapat banyaaakk. Lepas buat je, saya nampak kak Yatie pun dah cuba dan menambah telur dalam adunan donut. Mungkin kejadiannya lain sikit kot. Yang donut saya ni gebu dan liat liat sikit.

Apa pun mekasih kak madihaa untuk resepi donut ni. Memang ada kelainan sebab ada rasa lemak labu dalam donut ni dan warna donut yang cantik kan?


Donut Labu by MaDiHaA @ mamawandiha
sumber: kak madihaa
versi lain: kak yatie

Bahan2
1 cawan isi labu kuning yang telah direbus
1 ½ cawan air suam
¼ cawan susu pekat manis
1/3 cawan minyak masak
2 sudu besar gula
2 teaspoon mauripan
620 gm tepong gandum
secubit garam

Bahan2 lain
Minyak masak secukupnya untuk menggoreng
Gula kastor secukupnya untuk menyalut

Cara2 Menyediakan
 
[menggunakan bread maker (BM)]
1. Blend/kisar labu rebus dengan 1 cawan air sehingga halus.  Tuangkan ke dalam BM.  Masukkan ½ cawan air suam lebihan ke dalam jug blender tadi & kisar lagi supaya semua sisa labu yang melekat pada jug blender tadi larut bersama air [supaya tak membazir] & tuangkan air tersebut ke dalam BM.  Masukkan ke dalam BM semua bahan2 cecair seperti minyak masak & susu pekat manis diikuti dengan  gula, garam, tepong gandum & akhir sekali mauripan.  Tekan setting untuk doh (no. 8) dan biarkan BM siapkan kerjanya sampai doh naik (1 ½ jam).


[menguli dengan tangan / cara manual]

1. Campurkan mauripan dengan ½ cawan air suam (jangan panas sgt nanti yis mati) & 1 sudu kecil gula (ambil dari 2 sudu besar gula tadi) kacau hingga agak sebati.  Biarkan sehingga bancuhan berbuih. 
2. Blend/kisar labu rebus dengan 1 cawan air sehingga halus.  Tuangkan ke dalam bekas menguli/besen yg sesuai.  Masukkan kesemua bahan2 lain seperti minyak masak, susu pekat manis, gula, garam & bancuhan yis yang telah berbuih tadi.  Kacau rata dengan tangan.  Tambahkan tepong gandum sikit demi sedikit sambil menguli. Uli sehingga mendapat doh yang lembut (doh yang lembut... menghasilkan donut yg lebih lembut & gebu) berkilat & tak melekat di tangan. (jika terlalu lembik boleh tambah sikit lagi tepong gandum tp jangan terlalu banyak yer.. anggaran dlm 10 gm je gitu)  Bulatkan doh & tutupkan bekas menguli dengan tuala bersih & perap doh sehingga naik sekali ganda.  


Membentuk doh

1. Doh yang telah naik sekali ganda ditumbuk2 untuk mengeluarkan angin.  Jika doh terlalu melekat ditangan.. boleh salut tangan dengan sedikit minyak masak semasa nak membentuk doh.
2. Timbang doh 40 gm setiap sebiji atau ikut saiz donut yang anda suka.  Bulat2kan doh & leperkan sedikit seperti nak buat cucur badak.  Susun di atas dulang yang telah disapukan minyak atau ditabur tepong terlebih dahulu.  Jarakkan sedikit antara satu sama lain supaya tidak melekat semasa proses perapan.  Buat sehingga habis dengan timbangan berat yang sama bagi setiap biji donut.  Perapkan donut sehingga naik sedikit (jangan terlalu naik kerana donut boleh merudum semula semasa kita nak goreng nanti).
3. Panaskan minyak yang agak banyak dalam kuali dengan api yang sederhana.  Sediakan satu penutup esen (MaDiHaA guna penutup esen vanila).  Bila minyak dah agak panas, ambil sebiji donut dan letakkan di atas telapak tangan kiri/kanan (ikut selesa masing2) lalu buatkan lubang dengan menekap donut menggunakan penutup esen tadi.  Lepas tu terus masukkan ke dalam minyak yang panas.  
4. Ulangi proses yang sama sehingga donut memenuhi kuali.  Goreng donut kedua2 belah hingga kuning keemasan.  Angkat & tos sebentar kemudian bolehlah disalutkan dengan gula kastor atau coklat ikut kesukaan masing2.


Saja saya tak coat ngan gula untuk menampilkan warne sebenar labu yang cantik.



23 comments:

AZLITA AZIZ said...[Reply to comment]

assalamualaikum Izah...
akak pun buat jugak hari sabtu posting semalam...
pengalaman jugak buat donut labu ni kan?? kelakor pun ada... suspen pun ada... adunan akak pun lembik jugak.. tu lah bila terover comfident hihi...
akak campur tepung jugak tapi still lembik2 dan melekit... tapi alhamdulillah jadi cantik dan gebu... kot sebab letak telur... tapi izah punyer colour cantik! akak punyer labu tu tak oren sangat... tapi akak suka donut ni sedap lah akak rasa....

shah-kayrul said...[Reply to comment]

Geramnyer tengok donut labu tue...gebu dan seksi jer..kayrul buat donut labu hari tue, mengeri jer tengok...

memang mengancam la akak punyer...

Anna Qawina said...[Reply to comment]

smlm somi cari labu kat pasar tani, somi call balik rumah "nak ke labu? " aku jwb nak le..."kalau beli ni tah berap hari awak kena mask labu.." aku tny nape? "besar yg amat..lbh bsr dari tembikai.." huh..aku pong..tak payahle...ngeeee..konon2 nk wat apam labu..hihi..tp aku wat donut gak..donut mayo jela..*ada kaitan ke nih ngan donat ko tuh?* hihi

hani said...[Reply to comment]

salam kak ijah,
masa saya buat, mmg tak letak air sbab takut watery gitu...seram nak kena tambah tepung bebanyak...tp donut akk mmg montoks2 gitu...

Ayu said...[Reply to comment]

Assalam izah, donut nampak lembut..akak badi buat donut ..sebab selalu keras lepas dah sejuk..hehe..
meh nak rasa donut izah ni..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

salam izah...
haisshhh.. izah wt pun lembik jugak ke? dimana silapnya yer.. td tengok kat azlita pun lembik membuak2 tp mungkin silap sebab tambah telur tu... tp izah punya tak tambah telur pun lembik ke? gamaknya labu yg izah rebus tu meresap byk air kot... atau mungkin jugak sebab akak punya labu yg direbus tu akak guna yg simpan dlm peti ais beberapa hari lebihan buat muffin labu tu.. jadi labu rebus tu dah agak kering dlm peti ais. akak rasa sebab tu ler gamaknya.. rasanya lebih sesuai letak kat resepi guna labu kukus ehh.. hehe...
akak nak kena edit baliklah resepi tu pd tepong tu... maaf ye kalau resepi tak memuaskan...

Mas said...[Reply to comment]

makcik....aku teringin gak ngann donut labu ni...
sebab kak ita kata donut dia lembut gebu...sebab letak telur kot makcik...
ooooo kau ada tetamu ke...patut la senyapp jer..he..he..
ala..bais lak demam..mesti meremgek tu..cian dia...
moga cepat2 sembuh tau...

Yatie said...[Reply to comment]

Assalammualaikum Izah,
Dah wat gak ya donut labu ni...rasanya mcm lebih kurang donut keledek yg akak pernah buat dulu...walau tak letak telur tapi still lembik..mmng tambah tpng tapi kita kena pandai2 masa nak membentuk...sapu tpng kat tngn je...tapi donut labu yg akak buat aritu mmng gebu dan lembut sngt...

izahdaut said...[Reply to comment]

kak ita..
saya selalunya mmg tak berani letak je bebahan terus tinggal..hhehehe..akak tu mmg kurang bernasib baik ler.membuak2 ye...uishh itu mmg susah gak nak cuci tu..
mmg kena kurangkan air..saya pun bila ingat kelakar jugak rasanya.brapa kali duk bukak balik resepi kor tersalah..
mungkin jugak bergantung jenis labu jugak kot..
tapi rasanya mmg best n gebuuu

izahdaut said...[Reply to comment]

syah kayrul..
ngapa mengeri lak tu?lembik jugak ke bernasib malang?hehehe..
tapi rasanya mmg gebuuu tau..warna nya tu lawo kan

izahdaut said...[Reply to comment]

anna..
tak per na, aku dengor je ko membebel..hahaha..
ada kaitan tu sebab ada 'labu'..hahaa
la lain kali ko beli je.ko rebus setengah..pastu letak dlm peti ais..kalau anak ko penggemar apam labu ko kena double adunan..baru puas makan..
pastu memacam leh buat..mapin..kek..roti..cekodok..donut tak yah yis donut beryis..ishh..tak pe jumpa yg sedang2 nnti ko beli la mek..hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

hani..
haaa hani pun dah buat kan..akak tengok gak resepi hani tu letak telur kan..
tu la akak campak je dlm bm, walaupun suspen jugak sebab tengok banyak je air..rupanya betul..tak pe..kita belajo dari kesilapan teknik tu kn..
tapi hasilnya mmg gebu kan kan

izahdaut said...[Reply to comment]

kak madihaa..
haaa tuan resepi dah sampai..
mungkin la kot..tapi labu saya tu pun siimpan beberapa ari dlm peti jugak.tapi mignkun saya rebus terlembik gak tu..hehee..
tak pe kak..mungkin kena kurang air kot..kita belajar dari kesilapan..tu yang seronok share resepi ni kan...
mekasih akak yee..nanti kongsi lagi resepi best2 ye..

izahdaut said...[Reply to comment]

kak ayu..
waalaikumussalam warahmatullah..
la ye ke kak ayu.
ingat semua je jadi kalau kena dengan tangan kak ayu tu..hehehee..
ala try la dulu kak..rasanya yang jenis donut berkentang tu lamaaa je lembut..mungkin ada kentang kot..ataupun akak tak jenis gemo donut kot..ngeee

izahdaut said...[Reply to comment]

mas..
tu la makcik..aku pun baru balik kliinik ni..ni si abg tidur..leh lepak jap kat alam maya neh..hehee
try la makcik..labu ada lagi tak?tapi air kena hati2 sebab takut lembik

izahdaut said...[Reply to comment]

kak yatie.
waalaikumussalam warahmatullah
ha ah kak yatie..lembik sikit masa nak bentuk tu
mmg banyak la gak main tepung..hehe
tapi bila tengok hasilnya tu mmg berbaloi la kan kak yatie..

Ayu Safieza said...[Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
Ayu Safieza said...[Reply to comment]

Izah....aii punnak kene cari donut cutter kat sini...n nak melabu gaks......weheheheheeeeeeeeee...melabu muloooot tau...bukan melabu peyooooooot....kwang4!!!

izahdaut said...[Reply to comment]

ayu safieza..
wakakakkaa...ko jgn sebut2 melabu perut.tetiba terasa lak kat aku..hahhaaa

eh ayu, aku tak buat guna cutter pun.cutter ngan gelas je..pastu bila dah kembang sebelum goreng tu tebuk je ngan jari..elok jugak kejadiannya tu ha..elok kan kan..ececceehhh pasan lak

lina said...[Reply to comment]

salam izah - teruja nya nak buat donat labu..apam labu....tengok yatie punya pun gebu...ni izan pulak adeh tak tahan nya.

izahdaut said...[Reply to comment]

lina..
leh try lina..beli sebiji labu dah macam2 menu leh buat.semuanya best2 blaka

Nieza said...[Reply to comment]

wah cantiknya colour donut izah ni....nampak gebus jer....mcm2 idea yer leh buat ngan labu ni bila la nk mencuba ni..

izahdaut said...[Reply to comment]

tu la..nieza..nanti leh try lak..tapi kena ejas tepung tu ..nanti kalau tak dapat banyaakkkk..separuh buat pun dapat banyak ni