CSS

Thursday, February 10, 2011

Roti Prune


Assalamualaikum..

Roti ni dah lama dah buat. Dah habis dah pun. Bila tengok kak Hana kata roti ni lembut giler..bila ada perkataan 'giler' tu bagai terkesan dalam hati nak merasa roti ni. Hehe.. Memang la dasat. Lembut weh..sesangat. Udah le lembut, pastu macam basah basah pulak tu. Anak-anak suke makan sapu nutella. Habis licin sebelum expired date.


Gambor kurang memuaskan hati. Entah ler napa. Erkk tau tau sebabnya...orang suruh belajo sampai pandai, tak..degil jugak..asik malas je, sampai bila nak pandai. Semua nak kena paksa..(bebel kat diri sendiri). Dah dah.. jom kita tengok resepi roti yang best ni. Sebelum tu nak ucap terima kasih pada Cik Mat tuan puye resepi dan kak Hana yang mempromote dengan perkataan 'giler' nya tu.




RESEPI ROTI PRUNE
Bahan-bahan
  • 250 gram tepung roti
  • 70 gram tepung gandum
  • 6 gram instat yeast
  • 1 camca besar susu tepung
  • 30 gram gula halus
  • 50 gram mentega
  • 1/2 camca teh garam
  • 1/2 camca teh bread improver
  • 1/2 camca teh bread softener
  • 130 ml air
  • 70 ml whipping cream (boleh ganti dengan susu cair)* saya guna w.cream
  • 100 gram prune, hiris kasar

Cara Membuatnya
  1. Satukan semua bahan2 di atas kecuali mentega, gaul hingga menjadi doh, tambah mentega dan terus menguli hingga lembut dan anjal, jika melekat tabur sedikit tepung. Bulat2kan doh, letak dalam bekas dan tutup dengan plastik, biar 1 jam hingga naik sekali ganda. KAEDAH LAIN :- Satukan semua bahan dalam breadmaker, pilih setting untuk doh dan tekan on, biar hingga siap.
  2. Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara, bahagikan doh tadi pada 10 bahagian. Ambil satu dan bentukkan bulat seperti bola, susuh dalam loyang yang telah disapu sedikit mentega. Jarakkan antara satu sama lain. Buat hingga siap.
  3. Perap 45 minit hingga kembang. Bakar dalam oven yang telah dipanasan pada suhu 190C selama 25 minit atau hingga kuning keemasan. Keluarkan roti dari oven dan sapu mentega atas permukaannya. Kalau suka boleh tabur sedikit gula halus..



20 comments:

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...[Reply to comment]

hmm..lembut nya roti tu..kita tengah malas nak meroti...tengok gambar pun jadi la...

Salina said...[Reply to comment]

Izah terasa sedapnyer prune... nampak gebus.. nak mintak dah habis.. hu hu hu sajer bais x tinggal tul auntie hu hu hu.. Zah nak apam mentega.. comel n sedap..

zarin said...[Reply to comment]

izah
tengok pun dah tahu lembut gilers hehehe
cantik apa gambar izah tu...kalau akak yg amik gambar lagi hancusss...sesuka hati je jadinya :D

Nieza said...[Reply to comment]

wah gebus nyer roti..dah sampai dapur izah dah roti ni bila lak nak sampai dapur nieza ni...haha kena tunggu angin kerajinan meroti datangla...hehe

HALAMANKU said...[Reply to comment]

Salam Izah lamanyer erma x meroti... hu hu hu.. nampak sedap n gebu.. ni satu lagi..apam.. hu hu hu bila nak mengukus ni.. asyik balik lambat jek... nak join sini... Nak Apam comel.. he he he

Kak Sam said...[Reply to comment]

Assalamualaikum..
Roti lagi. Tidakkkkkkkkk. Jeles..jeles...jeles... Nak pi terjun laut sat.

Mr. Mama said...[Reply to comment]

salam...
ada banyak ketui tu boleh antaq sikit kot...He3x...

K.Nor said...[Reply to comment]

kalau sedap giler bila makan jd giler tak? haha.. lama tak meroti la izah.. yis ada, tepung roti pun ada tp mood rajin jer tak ada :)

hana said...[Reply to comment]

hahahaa.... mujur ko tak giler yer! wakakakakakaaa... besok klu rajen nk wat roti gak lah! k.a.l.a.u...... hahaa

Yat Maria said...[Reply to comment]

ishhhhh cam kat bakery punya arrrr...

Mas said...[Reply to comment]

makcik..kau buat aku tak sabar2 meroti jer esok....
tu uli guna pe tu..he..he...
aku gi hsptl la ari ni..ain masuk darah...ptg bru abisss...
penatt ni...
tapi tetap nk bertandang jemgok kau dulu..
kau sihat...he..he..dok bersilat ke tu..

cikmanggis said...[Reply to comment]

sedap giler hehe.Cm pun dah pandai guna "sedap giler"

AZLITA AZIZ said...[Reply to comment]

terliur sudah Izah.... boleh jadi GILERRR... kalau tak mencuba ni...
warghhhh.... nak meloti jugak la...

Ayu Safieza said...[Reply to comment]

Izah...Ayu dtg minta bun yang gebus ituuuuu.....mmm rajin nyer izah meroti.....:)

HaSue said...[Reply to comment]

ko nih mcm nak paksa aku meroti jer kan!dah laa aku takde BM cam org len..eh?ooh..ko pun takde ek?hihi..aku nk guna alasan apa lg nih eh?adeh..heee...

suri solehah said...[Reply to comment]

salam izah,,akak kalau bab roti ni mmg tak terkata terpegun..yg sebenarnya izah tepung roti tu camana?huhu cempedak kt luar pagar bertanya ni..

izahdaut said...[Reply to comment]

nazrah bakery..
hehe..kalau malas memang tak leh nak tolong..boleh tengok je la kan..kalau dtg mood meroti, haaa mcm mcm keluor nanti kan

salina..
hehee...sama melantak roti ummi nyer juga...tu la nanti kena bagitau bais dulu kalau nak roti ek...apam mentega pun sama bais jugak melantak sampai habis..hehee..apa tu sangat di rekemen ..sedap

kak zarin..
adui kak..kadang2 jadi kadg2 tah hapa hapa je rasanya gambor tu..kalau tengok orang lain cantik je gambor diorang..tu la rasa skill mengambik gambo ni tak berganjak langsung..hehehee..eh gambo akak cantik2 la kak..

nieza..
betul betul nieza...time angin nak meroti tu datang..uii memang la mcm mcm jenis roti rasa nak buat kan

izahdaut said...[Reply to comment]

halamanku..
ma, buat hujung minggu la ma...apam tu memang sedap, gebuuu je...kalau makan ramai2 ke makan bawak ke opis ke..laju je habis..hah lama dah tak meroti ye..ku seru roti ini ke erma.pergi laaahhhhh..haha

kak sam..
dekat ke ngan laut..jangan selam dlm2 ek..haha..lawak la kak sam neh

mr mama..
dah habis dah..memang tak leh hantar la nampak nye...eh kalau tuko ngan roti lembut tu sedap jugak tu

kak nor..
eh ni napa asik tak de mood je ni..nak buat apam pun tak de mood..nak roti tak de mood..pok montot kak nor ni..biasa diaaa..ikiki

hana..
tu la pasal..sik giler je kan.. ala kalau malas pun boleh meroti jugak kak hana tu.suh bibik je..apekedehal..hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

yat maria..
kak yat..miss uuu/.. ye ke cam kat bakery..ye la nama pun roti kan..hehe

mas..
oo baru ni masuk darah jugak kan mas..kerap jugak ek..ye la..aku tak bersilat dah semalam.hubby aku balik ajak jenjalan cari makan..wah sukeee

cikmanggis..
hehee.. kak hana tu la kata giler cm..saya ikut aje..hehee

azlita aziz..
haha tu la pasal..saya ni kalau dikata lembut giler ni kepantangan sikit..giler meroyan nak meroti jugak..haha

ayu safieza,..
ayu...bm yang uli boleh la..kalau tak malas jugak dah nak main tepung.bukan apa..bebudak sekali yang tumpang menguli

izahdaut said...[Reply to comment]

hasue..
ikiki..ko nak alasan..aku bleh bagi 1001 alasan tuk ko..contohnya..tepung roti masuk ulat bubuk..contohnya..tulang jari kelinking ko patah..akakaka..
eh sue, ko tak pasan ke aku rajin meroti ni..sebab aku dah ada bibik..wakakaka jangan marah aaa..eksen sikit ni..bila ada bibik kan aku pun terpikir..eh tak de bm pun gigih meroti ye..kahkahkah..eksen betul ayat aku..aku sendrik tak leh bla..

kak suri..
akak..tepung roti ni kan memulA Saya beli yang dalam kotak, yang memang jelas dia tulis tepung roti.tapikan tepung roti tu berbau sikit.tepugn tu banyak kat pasaraya.kat kedai runcit pun ada.senangkatan ngan tepung2 kek segera, tepung naik sendiri.

pastu saya beli tepung roti kat kedai kek.memang ada kalau akak gi kedai bahan buat kek tu, musti ada punya.tapikan, mungkin tepung kat kedai tu kurang kualiti, kadang2 roti tak brapa naik gebu..(cess saja salahkan tepung roti..padahal salah sendrik kan..ikiki)..

pastu saya beli 'tepung istimewa' yang plastik warne hijau..saya suke guna tepung tu sebab roti elok je..tepung istimewa ni banyak kat pasaraya...seangkatan dengan tepung superfine..tepung kek..dlam plastik je..akak jenguk2 la kat tempat tepung2 tu akak jumpa la..

wah pajang ni..kalau tak jumpa jugak, saya pok vontot akak nih..hehe..gurau ye kak di hari jumaat i..