CSS

Tuesday, February 8, 2011

Cendawan Masak Lemak


Assalamualaikum..

Akhirnya setelah berbulan bulan menjadi tanda tanya, semalam berkibar juga bendera Jepun. Haha.. apa tuu.. Uiss biasa masalah pompuan. Dah hampir setengah tahun tu..Alhamdulillah..

Lauk ni dah lupa la bila dibuatnya. Tapi lepas tengok Along buat, teringin betul nak rasa. Masa balik kampung dulu makan kulat sisir masak lemak, aduyaiiii sedap betull. Jadi saya buat je la guna cendawan tiram. Pun sedap.Hubby siap ratah ratah je cendawan tu. Manis segar lazat. Masak berlemak kan kan kan pepaham jela. Untuk style Along boleh tengok  di sini. Saya punya style lebih kurang tambah sana sini skit.



CENDAWAN MASAK LEMAK
sumber: Izahdaut

2 mangkuk cendawan tiram
1/2 biji bawang besar- hiris
2 ulas bawang putih - hiris
sikit ikan bilis
cili padi
kunyit hidup
garam
semangkuk santan- tak pekat tak cair, sedang2 je

Caranya:
Tmbuk lumat cili padi bersama kunyit hidup. Kemudian masuk sekali dan tumbukkan  lembut ikan bilis dan bawang- jangan hancur. 
Panaskan sedikit minyak, tumis semua bahan tumbuk sehingga naik bau. 
Masukkan santan dan didihkan sebentar sambil dikacau.
Masukkan cendawan dan rasakan dengan garam.
Bila cendawan lembut angkat dan hidangkan.


20 comments:

anymz said...[Reply to comment]

akak pun buat masak lomak hari ni zah.masak lomak apa?..tunggu..kihkih..tunggu petang2 sikit.yg sebenornya hari ni akak pecah tembelang lah ya..gambar2 kat dapur akak tu wazir yg ambik kan..
haku ni mana lah pandai sgt..malas akak nak menonggeng2 sambil snap2..dulu2 masa muda2 pandai lah skang ni skill dah lari..

gulai cendawan ni cuba izah gulai dgn kerang pulak..sedap zaaaah..!janji lomak.hehe

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...[Reply to comment]

salam Izah..sedap nya masak lemak ni..ada cili api potong lagi..mesti pedas meleleh air mata..terliur...

Anna Qawina said...[Reply to comment]

ni klo laki ai tgk kompom pom pom dia suh aku buatkan..gemor sesangat dia kat cendawan..kulat sisir(tpt aku panggil tu)..sedap nyer..goreng ngan telur pong besh...
*Jepun dah kibar bendera?* heheh..

Kak Sam said...[Reply to comment]

Assalamualaikum...
Inilah hasilnya bila dah bercuti lamakan. berdezupp n3 duk masuk. Kita pun apalagi skodeng le cepat2. Taknak ketinggalan. 1 lagi homework telah dimasukkan dalam senarai. Nanti kalau dah siap kita antar ye.

ain (sweet thots) said...[Reply to comment]

dah lama sgt x mkn cendawan yg tumbuh kat pokok getah lepas hujan tu.. mmg sedap wat masak lemak. masak lemak putih je pon dh cukup sedap, nak2 ada lak ikan masin /ikan goreng n sambal belacan... mmg terangkat la.

chikadakbiru said...[Reply to comment]

wow,..mesti terangkat nih , kena plak ade ikan masin..sambal belacan n ulam2...kak izah buat kari pon sodap tau....buh kerisik n udang kering sikit :))..memang besh

NiezaMan said...[Reply to comment]

hmm..sedap tu..kena lak dgn regunya..
terliur la pulak

water lily said...[Reply to comment]

mmm... bestnya. Suka sangat masak lemak, tp cik abang tak suka, jadi jarang2 masak. kalau jumpa kat kedai memang tak lepas punya!!!

inaku79 said...[Reply to comment]

lapar weihhh nengok msk lomak nih... cili padi tu duk tertonggek elok jer....skrg ni kt sini dh la susah nk dpt cili padi fresh yg pedasss...yg x pedas cam sayur ada ler...tpaksa la beli yg frozen... geram weih nengok cili padi mu itu izah oiiii....hehehe....

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

Alahai!! cendawan .... terliur tgk...

hana said...[Reply to comment]

dah lega eh????! muahahahaaa... tuh klu btol2 peknen dah memboyot tuh jah! lg 3 bulan jerk nk meletop! wakakakaa.... aku suker cendawan sisir msk lomas podasss....

Mas said...[Reply to comment]

akhirnya...berkibar gak bendera jepun tu...wakakaka...
makcik..aku pun selalu gak wat masak lemak cendahwan mcm ni....sedappp kan...
tapi kalau kulat sisir tu,...perrhhh...lagi la sedapppp....
tompang makan sini, ari ni aku x masak, makan kedai mamak jer...
pagi ni sibuk sikit la kehulu kehilirr....

HaSue said...[Reply to comment]

bendera jepun setengah tahun x berkibar zah?biar betik?tp ko kan nyusukan anak kan...hehe..
aku penggemar apa jua jenis cendawan zah..kecuali cendawan yang berbau tu..lupa aku nama dier..hehe..tp cendawan segar2 nih memang akulah antunya

Mr. Mama said...[Reply to comment]

salam...
menyelerakan.....

AZLITA AZIZ said...[Reply to comment]

uikks... lamanyer baru bendera nak berkibar.... nyusukan baby ke zah??? akak dulu nyusukan Dalili sampai 2 tahun tak naik2 bendera kira ok lah tu zah...
masak lomak ni letak apa2 pun sedap kan?? pulak bila makan dgn sambal belacan... perghhhh!!! dah ngences dah niiii... terasa2 dah kat anok tokak ni haaaa....

DG said...[Reply to comment]

Cendawan tiram kesukaanku ... masak cabe berkuah begini ... kelihatannya sedap sekali :)

Nieza said...[Reply to comment]

assalam izah...lambat lak singgah sini..sure masak lomak ni pun dh abis kan...hehe btw nampak menyelerakan lah...lompang tu pun sedap lama lak tak buat lompang.

Mimiey.. (^-^) said...[Reply to comment]

sedapnye masak lemak xendawan nih...kak izah, maila semangkuk...nak ratah camtu je....hhahahahha

Mama Hawa/Mama Nani said...[Reply to comment]

Salam Izah
Oii lama betul tuh...Alah kite ni org pompuan g2 lah kekdg takut jgk mana lah tahu berisi pulak..hehehe
Lauk lemak cendawan nih mama blm pernah msk lagi.. masuk list dulu ah...

Adzriel AB said...[Reply to comment]

kalau anak dara yg sulung dapat ikan ni, dia terlupa yg dia ada ahli keluarga lain. habis nasi sambung meratah lagi.