CSS

Friday, February 11, 2011

Donut Labu (Pumpkin Doughnuts)


Assalamualaikum..

Jom la pekena donut labu ni. Sedap jugak, dengan lembut, gebu dan wangi labu tu. Saja nak buat donut pulak, labu ni biasanya buat jemput sedapkan, jadinya teringin pulak kalau dijadikan donut. Donut ni tak mengunakan yis bagai. Tapi texturenya mcam donut jugak. Bila dah jumpa resepi donut tak yah peram bagai nikan, memang la suka sangat nak try. Hehe..

Kalau resepi asalnya ada menggunakan rempah kayu manis, buah pala bagai, tapi saya tak letak sebab anak-anak tak berapa suke rasa rempah tu. Jadi terhasillah donut rasa pure selabu labunya. Entah pe pe merepeknya..ok lah jom layan resepinya pulak. Asal resepi dari  cook.com  tapi saya olah ikut selera.



DONUT LABU
sumber: cook.com
diolah oleh: izahdaut

1 1/2 cawan tepung
1/3 cawan gula
1/2 tsp. garam
2 tsp. baking powder
1/2 cawan labu kukus dilecek
1/4 cawan susu segar
2 sudu besar minyak @ mentega cair
1/2 tsp. vanilla
1 telur

Caranya:
Satukan tepung, gula dan baking powder. Gaulkan rata.
Kemudian dalam bekas yang lain satukan labu lecek, susu segar, minyak, essence vanila dan telur. Gaul sebati. dan terus sahaja masukkan ke dalam adunan tepung tadi.
Gaulkan adunan hingga sebati.
Goreng adunan donut dalam minyak yang panas dengan api yang sederhana.
Adunan boleh dijemput menggunakan tangan atau menggunakan sudu.
Angkat donut bila warne bertukar keperangan dan salutkan dengan gula.





Pastu tunggu apa lagi...ngap aje de dalam mulut. Bismillah dulu jangan lupa ye. Baru berkat dan bertambah sodap... ha  aa tu ada la kata aku ada ilmu kebal kan.. ha ah ilmu lidah kebal. Nak nuntut ke?kikiki..





23 comments:

Ezadlieza said...[Reply to comment]

izahhh....bolat2 donut tu...ishhh geramnya....izah ooo izah...susu segar tu kalau ganti dgn susu cair bole tak?...

izahdaut said...[Reply to comment]

kak ezad..boleh je kak..saya kalau tak de ganti juga ngan susu cair..

NiezaMan said...[Reply to comment]

izah..
canti bulat2 donut awak tu

hani said...[Reply to comment]

salam kakak izahhhhhhhhhhhhhhh,
suke bolat bolat tu...sgt gojess

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

zah,mcm muffin lover dah jadik donat lover nih..mmg pandai ko membulatkannyer zah..tp bila daku yg bt, hancusssss! :))))

HaSue said...[Reply to comment]

cumel2 jek donut ko nih?kalo kehabisan yis bleh laa cuba nih..tp xde yis,harus ada labu la ek?heheh..

ko ada ilmu kebal lidah gak ek zah??mesti laki ko tak suke kan?kakaka..izah,izah...larikk2..ops,u-turn jap,amik donut 2 ketul.sambung larik lagik..miahaha

indahhouse said...[Reply to comment]

Salam kak izah,
Wah... bestnya nampak donut wane kuning. Memang terserlah ke labu-labuannya. hehe.
Memang menggoda. :D

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

cute ler donut labu izah nie.. pasti sedap kan donut labu nie.. kebetulan plak labu mmg fav diana... sedap2x!!

Kak Sam said...[Reply to comment]

Assalamualaikum...
Baru cadang nak beli 1/2 kg labu sbb nak siapkan homework muffin ari tu. Nampaknya kena beli 1kg le. Pastu badan pun jadi cam labu gak. Izah akak pi/ balik keje lalu tepi laut. Anytime boleh terjun. Hehehe

AZLITA AZIZ said...[Reply to comment]

salam izah...
ada pulak donut labu ye! labu buat talam hari tu ada lagi separuh kalau buat donut ni pun sedap jugak kan??? akak nak cuba lah... TQ izah for the recepi... comel donut izah tu... makan dia nak salut gula tak?? atau makan cam tu aje...

Ayu Safieza said...[Reply to comment]

Izah the muffin sifu...:)
tadi Ayu punyer tab browser hang...kah3...tersalah bagi komen hang kat LOVE.....so boleh collect k...tittle baru....kat situ...

Ayu suke donut.....simpan recipe k...

♥LOVE2COOK♥ said...[Reply to comment]

Shedapnyeeeee...mintakkkk ;)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

kat rumah tu ada sebiji labu yang MIL bagi belum terusik lagi... entah apalah kejadiannya tu nnt.. rasa2 nk cuba wt apam yg izah wt dulu tu... kalau rajin ler.. hehe.. tolong tiupkan angin R isah tu kat akak sikit yer...

anymz said...[Reply to comment]

yuhuuu..ijah cayang..mau itu donut..ada lagi ko tu?..jangan la ko ngap semuo..tinggal lah sikit utk akak..ko ni tak patut tul lah..
pinggan hitam dot..dot tu pun akak nak gak..balik dulu lah..ntah mana ntah tuan rumah ni..pi tanam labu agaknya ..

lina said...[Reply to comment]

izan - masyallah sgt bagus dh cuba bagai makanan dh ... nak masuk list...labu makanan kegemaran rasulluah....semoga m'dpt keberkatan mengikut sunnah.

Mas said...[Reply to comment]

ooiitt makcik...
kau goda aku ngan donut lak....puk kelapa kau...
apam mentega pun tngh tunngu giliran..he..he...
nmpk sedapp tu..dapat masuk mulut aku ...lagi bertambah sedapp...

Mr. Mama said...[Reply to comment]

salam..
banyak buat tu...
mesti ada lebih lagi kan...
mr.mama bawa sambal udang nk tukaq nie...

Yatie said...[Reply to comment]

Assalammualaikum Izah,
Dah petang baru akak sempat nak ronda2...baru free ni...biasalah kan...Comelnya donat labu tu....teringin nak rasalah, nampaknya kena buatlah ni....labu ada kat dapor tu..dok tergolek sana dok tergolek sini....Hamka asyik tanya nak wat apa dngn labu mama nih...hehehhehe...tq resepi yg menarik ni...

hana said...[Reply to comment]

donut bulat2 nih sebenonyer senang kan kan kan.... nak buat jugak lah!!!! huh!

re: yg daun tuh bukan daun celup coklat lah! caranya gini... ko cairkan cooking choc... tak payah tambah apa2 taw! sediakan kertas minyak... amik sesudu choc cair tuh tuang atas kertas minyak.. nipiskan sket then corakkan bentuk daun... guna sudu/chopstick... buat la byk2.... klu nk buat bentuk lain pong boleh... log ker... kamben ker... kerbau ker wakakakakakaaa.... lepas tuh sejukkan dlm peti ais dgn kertas2 myk tuh skali... biler coklat dah keras, ko tanggalkan dr kertas tuh... ati2 nnti patah! paham takk???

hana said...[Reply to comment]

eh ko tnya daun yg mana nih?? hahahaa.... klu yg atas coklat golek2 tuh, yg tuh aku guna adunan ganache paipkan gune noozle daun....

Nieza said...[Reply to comment]

donut labu pulak...kreatif betoi la izah ni...comel2 lak tu donutnya...senang nk ngap ni...hehe tapau 10 ketoi izah...lum jumpa labu nk buat pun...hehe

Anie said...[Reply to comment]

Addddeeehhhh molat2 lah donut labu ni. Teramatlah comel, suka suka. Kalau ganti dgn pisang pun mesti best eh Izah...hehehez.

Mimiey.. (^-^) said...[Reply to comment]

nak donut!!nak donut!!! dalam peti tuh ade stgh bijik lagik labu dok tersadai, tengokla esok kuar x n3 psl labu nih...kalau kuar, memang rajinla....kalau xkuar,paham2 jela...hahhahaha