Thursday, August 26, 2010

Putri Ayu


Assalamualaikum..

Berbuka semalam buatkan kuih ni. Kuih ni remeh sikit kan bila nak tonyoh nyior ke dalam acuan tu. Adehh..sekali je la buat bulan ramadhan ni. Ngeee..

Resepi ni dah pernah buat, memang kalau buat kuih ni guna resepi kak rossitamz ni. Boleh tengok kat sini.

Saya buat separuh adunan dari resepinya. Dapat banyak jugak sebab mungkin acuan ni kecik sikit. Anakanda berdua tu mmg suke kuih ni. Dah habis pun pagi ni.



PUTERI AYU

Bahan-bahan ( 40 biji (bergantung pada saiz acuan) )

5 biji telur (saiz kecil)
250gm tepung gandum
300gm gula
2 camca teh ovallate
1 camca teh baking powder
250ml santan
Pewarna hijau
2 camca teh paste pandan
Kelapa putih secukupnya (digaul dengan sedikit garam dan tepung ubi)

Cara-cara:

Panaskan kukusan.
Pukul telur, gula dan ovallatte hingga kembang dan gebu.
Masukkan santan, tepung gandum, baking powder, paste pandan dan pewarna. Kacau lagi hingga sebati.
Sapu sedikit minyak pada acuan. Masukkan kelapa di bahagian bawah acuan dan mampatkan.
Masukkan adunan dan kukus selama lebih kurang 5 minit.
Setelah dikeluarkan dari kukusan, tunggu hingga sejuk sikit supaya senang dikeluarkan dari acuan

11 comments:

Ida Ddapur said...[Reply to comment]

Suke2..bangat ngan kuih ni..bak 2 3 ketul zah..len kali leh cuba resepi ni pulak

mas said...[Reply to comment]

rajin izah buat putri ayu...sedapnya..izah dah buat biskut raya ke...

desperate mama said...[Reply to comment]

izah, sedapnyeeee.................... dah lama tak makan putri ayu... isk.. isk.. isk..

MaMa NabIhAH said...[Reply to comment]

izah....
umah sebelah kosong tak.. kalau kosong, sila book kan .. terase nak berpindah ke sebelah umah izah jer...

bleh mintak sekeping 2 putri ayu tu....

Anna Qawina said...[Reply to comment]

Izah..teringin gak nak buat tp bila Izah kata remeh nak tonyoh2 tu terus merundum rasa nak buat tuh..heheh..maleh sunggoh lo....lgpon ank2 tk suka, takkan sorang2 nak makan kan?
Mintak ngan Izah jela yek..

hana said...[Reply to comment]

wallaa wallaaaaa ayunyerrrr... aku dh lama ngidam nk makan nih! tp asyik kelapa xdeeeeeeee jerk! huH! mencik ah!

JaSSNaNi said...[Reply to comment]

uikkksssss tangkap leleh woooo... nampak kuih ni memang tergugat ni... huhhh.. tak tau nak cakap.. dah abissssssssss? baru nak soh simpan sket wat berbuka nanti.. hihhhhhhh..huhhhh... :P

HALAMANKU said...[Reply to comment]

Izah... suker.. antaq ler kat sini hu hu hu memang sedap kuih tukan?

indahhouse said...[Reply to comment]

Salam kak izah,
cantiknya putri ayu kak izah. suungguh ayu. faveret saya juga ni. cuma malas nak buat. ikiki.

izahdaut said...[Reply to comment]

ida..
boleh....buat masa ni belum lagi tergerak nak cube resepi lain.sebab suke lembut gebu..

mas..
ha ah..ni mmg time rajin je buat kuih ni mas..hehee..belum lagi..ingat hujung minggu ni baru nak beli alat buat kuih rayanya,tengah survey nak buat biskut apa ni


desperatemama.
fiza..yang ni lain dari yang dibeli..sedap lembut lembik gebu gitu..boleh try fiza..hahaa

mamanabihah..
hahha syikin..yolah tu.. tu la..sayang jiran sekeliling tak de org melayu..kalau takleh bertukar juadah..

anna qawinna..
hehe..eh nak makan kene rajin loo..mungkin acuan kite tu kecik sikit.so memang remeh nak tonyoh dan nak sapu minyak..tapi skali skala buat ok je..ye la kalau sorang makan bercinta nak buat kan..nasib anak2 suke


hana..
tu la sama masalah ngan dak ika..sabo la kak hana..balik mesia nanti kak hana balas dendam ye


jassnani..
lo kak nani nak wat cemana.mmg best so cepat la habis nyerr..hahha..buat la sodap nih

erma..
betul ma..sedap lembut gebu dan manis mmg kene ngan masin kelapa tu..

nurindah..
betulnur..suke memnag suke..nak buat tu remehnya.kalau buat untuk jual sah akak jual mahal..hahaha..

Reynoldskqvp said...[Reply to comment]

ida.. boleh....buat masa ni belum lagi tergerak nak cube resepi lain.sebab suke lembut gebu.. mas.. ha ah..ni mmg time rajin je buat kuih ni mas..hehee..belum lagi..ingat hujung minggu ni baru nak beli alat buat kuih rayanya,tengah survey nak buat biskut apa ni desperatemama. fiza..yang ni lain dari yang dibeli..sedap lembut lembik gebu gitu..boleh try fiza..hahaa mamanabihah.. hahha syikin..yolah tu.. tu la..sayang jiran sekeliling tak de org melayu..kalau takleh bertukar juadah.. anna qawinna.. hehe..eh nak makan kene rajin loo..mungkin acuan kite tu kecik sikit.so memang remeh nak tonyoh dan nak sapu minyak..tapi skali skala buat ok je..ye la kalau sorang makan bercinta nak buat kan..nasib anak2 suke hana.. tu la sama masalah ngan dak ika..sabo la kak hana..balik mesia nanti kak hana balas dendam ye jassnani.. lo kak nani nak wat cemana.mmg best so cepat la habis nyerr..hahha..buat la sodap nih erma.. betul ma..sedap lembut gebu dan manis mmg kene ngan masin kelapa tu.. nurindah.. betulnur..suke memnag suke..nak buat tu remehnya.kalau buat untuk jual sah akak jual mahal..hahaha..