CSS

Sunday, August 1, 2010

Asam Pedas Minang



Assalamualaikum..
Selamat berhujung minggu.

Asam pedas Minang ikan pari ni saya dapat resepi di Mesra.net Recipes oleh tuan resepi yang bernama Liza. Terima kasih Puan Liza untuk resepi yang sedap pada tekak saya ni.

Resepinya saya letak pula ni sini.



Asam Pedas Minang

6 ekor ikan kembung,ikan kerisi,ikan cencaru  (saya guna ikan pari)
15 tangkai cili kering(kisar)
8 ulas bawang merah(kisar)
6 ulas bawang putih(kisar)
sedikit kunyit hidup(kisar)
sedikit halia(kisar)
dua batang serai (kisar)
Sejemput ikan bilis(kisar)
Lada hitam (Tumbuk halus)
Air Asam Jawa
Daun kesum atau Bunga Kantan atau Lobak Asin (Rendam dalam air panas dulu)atau tomato,bendi atau terong  (saya letak lobak asin)

**semua bahan yang hendak dikisar boleh dimesih sekali.

Cara:

Panas minyak, masuk bahan kisar, bila sudah pecah minyak masuk air asam jawa (itu agak sendiri). Bila mendidih boleh masukkan ikan(saya suka goreng dulu,baru sedap)dan juga sayur-sayur tadi (suka nak letak apa)bila mendidih masukkan sebuk lada hitam,garam,bahan perasa.

8 comments:

kak Erna said...[Reply to comment]

salam izah..memang lain resepi ni..belum pernah jumpa letak ikan bilis..boleh cuba ni..

MAS ( DUNIAKU ) said...[Reply to comment]

izah..pepagi dah nampak asam pedas...sedapnya...mas nak kuah tu..nak hirup...sedapnya...nanti nk try juga la...

izahdaut said...[Reply to comment]

kak erna..
betul tu kak, letak ikan bilis tu yg lan sikit kan..pada saya sedap..buat cicah cekodok pun sedap..

mas..
cuba lah nanti..banyak tul list kite ye..tengok je, terusss memag rasa nak cube..cume tinggal nak buat ke idak je..kikiki...sama la kite maasssss

indahhouse said...[Reply to comment]

Salam kak izah,
nampak sedap jugak asam pedas minang ni. ada bahan ikan bilis ya... nice recipy, kak. Tambah list. ;)

MAS ( DUNIAKU ) said...[Reply to comment]

ha..ha..betul tu izah...berderet2 dah list tunggu giliran..
masih jaga orang berpantang ke..sape tu..adik izah ke..

Noorma Ismail said...[Reply to comment]

sedap gak kalo sesekali kena asam pedas cair mcm ni yer..asyik asam pedas melaka jer..boring la plak...

StarAnise said...[Reply to comment]

sedapnyer tengok...lame xwat sbb saya sorg jer yg mkn klu wat. nak try la nanti...

izahdaut said...[Reply to comment]

nurindah..
ha ah..tu yang agak lain skit kot minnang nih sebab ada ikan bilis..boleh cube tu..

mas..
hehe..tu la..semua rasa nak masak nak makan bile tengok gambo orang dah try kan..ha ah..adik masih pantang kat sini lagi..seminggu lagi kot

kak noorma..
melaka nyer asam podeh pekat skit kan..lama tak rasa asam pedas melaka..orang melaka yang buat lagi laaa sedap!!!

staranise..
la ye ke..tu la, kalau kite sorang je makan memang lambat la skit nak masuk rumah menu tu..hehe