CSS

Monday, April 2, 2012

Nasi Goreng Cina


Assalamualaikum..

Morningg..
Jom jamu selera dengan nasi goreng cina sempoi ni.
Sangatsss sesuai untuk kanak2.
TQ kak Liza


NASI GORENG CINA

Bahan
1 mangkuk besar nasi sejuk [peroikan]
2 biji telur
isi ayam
udang
sayur campur [boleh gantikan dgn potongan kacang buncis dan carrot]
daun bawang
salad
minyak
garam


Bahan Tumis [tumbuk]
2 ulas bawang putih
1 s/k lada hitam


Cara
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehinga wangi.
2. Masukkan telur dan biarkan sebentar.
3. Bila nampak telur separuh masak kacau supaya hancur sedikit.
4. Masukkan kacang campur dan udang. Kacau rata.
5. Masukkan nasi dan garam. Kacau supaya rata.
6. Masukkan potongan daun bawang dan kacau.
7. Angkat dan hidangkan dalam pinggan bersama dengan salad dan keropok.





15 comments:

anymz said...[Reply to comment]

nasi goreng satuuuuu..dgn neslo ais satu gelas..bosar punyo...okayyyyy..

Mas said...[Reply to comment]

assalamualaikum izah....

mas dtg bwk sepinggan nasi aym tuk izah, sebagai ganti silalah bg mas sepinggan nasi grg cina tu plak hihihihi.....

AbbotCottage said...[Reply to comment]

Ko tau Zah, aku tak pernahnya LULUS bikin nasi goreng ni. Kelako kan? Walopon folo resipi. Tapi lulus bila aku kata, "bang nasi goreng cina satu, bungkus ya!!". Terasa bangga kejap bila letak dlm pinggan.

zila 4ever said...[Reply to comment]

wahhhh izah bak mai sepiring..he he ehee sedappp sy minat btl yg simple2 nie..:)

Ucu Faridah said...[Reply to comment]

telor dadar pun berpusing2 mcm bunga ros...sapa makan tak kenyang tak tahu lah....kecuali ucu jer yg kelaparan ni..

Anna Qawina said...[Reply to comment]

amoyy..nacik guring satu!!

Naz / Nadz COSK said...[Reply to comment]

Amboi meriahnya nasi goreng.. Nak sepinggan dangan satu mangkuk nasi tambah ok!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...[Reply to comment]

salam izah..disamping mudah menyediakn..ia juga sedap!!!nak semangkuk..hihi

Mas said...[Reply to comment]

nasi goreng besarrr punya satu pinggan....
klu dimakan ngan paprik...
lagi best ni makcik...

HaSue said...[Reply to comment]

Eh.
aku nak gak jah. mintak nasik!

HaSue said...[Reply to comment]

eh mana komen aku td?masuk kotak spam ke jah?haha..org nk mintak nasik pun x sng.huh..majuk dulu ah.bai

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...[Reply to comment]

Nasi goreng cina satu bungkus! Wahhh nampak sgt ke'yummy'an nya lah...wekeke. Okey tak bahasa I ni Izah?

Brought you some nutella brownies...I bawak balik nasi goreng..yay!

CT Delima said...[Reply to comment]

As'alam Izah

nasi goreng cina tukar dengan nasi lemak k.ct sepinggan ehh. tapi k.ct malas nak naik lif. nanti Jah uluq tali jer tau kat balkoni..hahaha

mata dah berat sebab tengahari ni makan nasi lemak ni memang mengantuk kan Jah :)

Mama Hawa/Mama Nani said...[Reply to comment]

Salam Izah :)
Tak kan utk anak2
mama pun nak jgk hehehe best tak pedas kan :P

azeefazfar said...[Reply to comment]

Dulu penah try nasik ni tp mcm terkurang rasa, anak2 tk layan...tp bila tgk presentation nasik ni mak diorg yg terliur...tambah telur dadar gulung camtu br la diorg tergoda ekk...best la singgah sini