Thursday, April 5, 2012

Nasi Impit Kuah Kacang


Assalamualaikum..


Bertukar senyuman dan salam ziarah-menziarahi
Tutur dan kata yang sopan saling memaafi
Suasana hari raya walau di mana pun jua
Memberikan ketenangan dan mententeramkan jiwa

Muekekee... lantak situ.
Sebenarnyakan, resepi kuah kacang ni dah lama saya simpan.
Dah lama saya googlekan semula nak cari sumber.
Tapi masih belum berjumpa.
Jadi saya nak mintak izin empunya resepi dan mendoakan semoga tuan resepi sentiasa dilipatgandakan pahalanya kerana berkongsi ilmu. 
Pertama kali, dengan jayanya saya dapat buat kuah kacang yang rasanya 
mcm kuah kacang. Kiki
Sodap u olss, dan ada saya tambah daging untuk mewarnai lagi kelemakkan n kesedpannya.



RESEPI KUAH KACANG
sumber: internet

1/2 kilo kacang tanah
*Goreng dengan minyak penuh dan blend dengan kulit sekali. Separuh diblend kasar, separuh lagi diblend sedikit halus.

Bahan tumis dan kisar:
3 btg serai
2 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
sedikit udang kering
cili kering mengikut citarasa pedas
sedikit halia
air asam jawa
gula & garam

*200-300 gm daging lembut dihiris * izah tambah


Caranya:
Bahan blend ditumis sehingga garing
Masukkan kacang tanah dan air asam jawa.
Masukkan daging.
Perasakan gula dan garam.
Masak lama dalam 1-2 jam sehingga naik minyak.
Sedia dihidang.




24 comments:

Mama Hawa/Mama Nani said...[Reply to comment]

Salam Izah :)
Itu dier dah kluar pun resipi kuah kacang...
mama selalu buat cam gini jgk tapi x ltk daging & udang kering..gantikan dgn belacan!!
Since Im the 1st person right now..ada lagi tak kuah kcg nie??? mintak cikit hehehe ...

SELAMAT HARI RAYA IZAH... MAAF ZAHIR & BATIN!!!!

ijayuji said...[Reply to comment]

Assalamu`alaikummmmmmmmm!!!!! makcik ada kat rumah tak ni??? nak dtg beraya, duit raya nak kaler kuning yg baruuuu :D eh? silap2 nak kaler pepel sekeping sahaja.. sekeping jerr tak byk :D resepi tu dr internet? kikikiki.... sedekah sikit lah nasi himpit kat kita sian kita tauu! nasi himpit kena catu dah niii huhu..

Mas said...[Reply to comment]

tuan rumahhhh.....
ooooooo tuan rumah....
ni rombongan cik mas datang berayaa..he3

amboiiii ko jahhh...
tak nyempat2 tunggu bulan 8 beraya...
wat aku terliur jerk tau...
menci..menci..menci..
sambil dok bersimpuh..
sila la jamu tetamu ko nie yerk...

Rima said...[Reply to comment]

Selamat hari raya Izah.. Macam kedengaran lagu raya baju kurung biru.. Lagu byk kenangan hehe

We call this lontong.. Macam nak rebus lah nanti.. Esok can cook lodeh, ayam masak merah, rendang n Sambal goreng.. Raya raya raya hehehe

Watierman said...[Reply to comment]

Assalam Dik Izah....Wah tetiba rasa macam nak main bunga api aje....hehehe...Akak pun selalu letak belacan sikit....tak letak udang kering..dan halia tu Akak gantikan dengan serai yang dititik...Maaf ya...sempena hari yang mulia ni...ada lagi tak nasi hempet nya tu...Dak Reena suka makan gitu saja...!

umi fatihah maisarah said...[Reply to comment]

Slamat hari raya izah...haha dh b'raye ye awak...sya klau buat smbal kcang mmg ltak daging, sdap..ade rase manis daging tu kn...

Sheila Shafeareen said...[Reply to comment]

Salam terasa dah memanggil ni ehhh baju raya tak siap lg lahhhh heheh sdp kan mkn nasi impit gan kuah kacan aje...sofea suka ratah kuah kacang....mungkin rasa lemak kacang dan pedas2 manis tu yg dia suka..akk pun suka juga letak kuah kacang lebih2

tun_telani said...[Reply to comment]

hahhahaha... warna warni gitu semua orang dtg beraya umah cik jah arini ;p
tun xpernah lg goreng kacang minyak penuh. deep fry la kan? biasa mama tun suruh sangai, adoi.. lenguh berdiri depan kuali tiap2 kali goreng kacang. lama betol nk masak nyer. skrg tun masukkan dlm microwave je. hihi

kakna said...[Reply to comment]

salam..
ari ni dapat kad raya dari izah.dah lama raya tak dapat kad macam dulu2 tu.
suasana raya bila datang sini.seronoknya.....

AimyAzeefAzfar said...[Reply to comment]

Kuah kacang...errmmm. Sedap pulak nengoknye...kalau tk abis meh sini nk bg abih mkn dgn gado gado...

Liza said...[Reply to comment]

haaa, dah raya ghupernya ye, baju raya xbuat pun lg...ekekeekekkee
anak2 akk mmg suka sgt kalau nasi impit kuah kacang ni, diaorg balun sampai ke mlm...psssst, umi diaorg pun sama gak...hihihihihi

KakAsma said...[Reply to comment]

macam nak raya ajer kan..hehehhe
tapi sekarang nie kalau rajin tak yah tunggu raya..kuah lodeh takde ker Zah..

Tina Othman said...[Reply to comment]

dan dan bukak youtube pasang lagu raya haha

sedapnya kuah kacang, saya tak penah pandai buat kuah kacang, dulu2 penah try tak sedap, terus takmo buat dah, susah nak dpt rasa yg betul2 ngam, nanti boleh lah try resepi yg ni

LinRosly said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah

Perhhhh!! sedapnya...Kuah kacang ni kalau Kak Lin buat kadang sedap kadang tidak...agaknya ikut mood org yg membuatnya kot...hik3

Selamat Menjamu Selera :)

mimie said...[Reply to comment]

perghhh...gaye awal eyhhh.....
nakkkkkk...nak banyakkk.... n nk duit raya gakkk.... banyak2....

Sari Yusa Ibrahim said...[Reply to comment]

nak duit rayaaaaaaaaaa makcikkkkkkkkk

Chah said...[Reply to comment]

salam kaut, salam kaut...

masa kecik2 kalau mak buat sarapan nasi impit ngan kuah kacang, mmg rasa heaven sangat..sampai la ni kuah kacang owes be my feberet...

CT Delima said...[Reply to comment]

As'alam Izah

Selamat hari raya, nak ampau tapi dalam tu kaler pepel tau!..hahaha

Jah lama nya k.ct tak makan nasi impit buatan sendiri, last makan lontong beli kat gerai Tmn Melati,sedap gilos Jah.

Tapi tang kuah kacang tu dia tak buat pulak. cuma tu jerah yang ada kekurangannya...hihi

dah okey eh blog k.ct sebab semalam dok godek2 lagi kasi kecik pic tu..hehehe. harap tak ada masalah lagi lah ya :)

Mas said...[Reply to comment]

nak wish hari raya lmbt lg tp org tu dh hidang nasi impit kuah kcg hah hihihi...

bak lah sepinggan, kita mkn sama2 ye hihhi...

zila 4ever said...[Reply to comment]

salam izah..
isshhh melampau betul..he heee..siap nyanyi2 lg kan..nie kita dtg pakai baju baru lg..sedondon ank branak..hik hikkk..bwk kuah lodeh dgn rendang daging skali nie..ha ha haaa..meriahhh:)

Sue @ Nenie said...[Reply to comment]

Salam Izah...sedap plak bila tgk kuah kacang kat sini...kalau ada lebihannya, selain makan ngan nasi himpit, buat cicah cucur bilis pun sedap ni

HaSue said...[Reply to comment]

wehh!meroyan aku dengar(bace) lagu raya nih.. eh!aku lom tempah baju raya lagi la..iskh2..
Apa ke citer baju raya kat n3 kuah kcg neh.. :P

Kak Rose said...[Reply to comment]

kak rose pun rasa macam nak raya dah.... baru nasi impit n kuah kacang, belum lg rendang, baju raya, sekut raya bagai...

stok nasi impit ada 3 packet tp tak terbuat pun.... tumpang makan kat sini la ya...

Logsdondkqo said...[Reply to comment]

haaa, dah raya ghupernya ye, baju raya xbuat pun lg...ekekeekekkee anak2 akk mmg suka sgt kalau nasi impit kuah kacang ni, diaorg balun sampai ke mlm...psssst, umi diaorg pun sama gak...hihihihihi