CSS

Tuesday, April 17, 2012

Brownies Coklat Chip


Assalamualaikum..

Hamboi haihh, semalam tak brapa sempat nak berlama-lamaan depan lappy.
Jenguk2 tru enpon je dan membusy kan diri dengan hal2 lain.
BW pun mana yang sempat.
Jom layan gambar brownies yang dah habis dikunyah oleh anak2.
Diorang mmg suke brownies gini.
Tak heavy chewy.. sedang2 aje. tapi tetap sedap di tekak.
Tq very much kak Hana.. kaki cam no? Dah surut ke bengkak nyer?
Taking care yo kak.. :-P



CHOCOLATE CHIPS BROWNIES

Bahan-bahan
1 cawan tepung gandum
1 cawan gula perang - kisar dahulu
1/4 cawan serbuk koko
1 biji telur
1 cawan susu segar
1 sk baking powder
1/2 sk garam
1 sk esen vanilla
1/3 cwn minyak masak@butter cair
1/2 cawan chocolate chips


Cara-cara
Panaskan oven 180. Griskan loyang dengan butter. Ketepikan.
Satukan semua bahan kecuali choc chips ke dalam mangkuk. Kacau menggunakan whisk sehingga sebati.
Bila dah sebati masukkan separuh choc chips. Kemudian tuang ke dalam loyang dan tabur baki choc chips tadi.
Bakar 25-30min sehingga masak. Potong dan hidangkan.





29 comments:

mizzkechique said...[Reply to comment]

nk cuba la.. =)

Asyifa Mustaffa said...[Reply to comment]

As Salam Izah senang pulak nmpknya resepi nie...mcm nak try la...:)

FARAH deeb said...[Reply to comment]

Sedapnya nampak adehhh... :P
My latest Entry :)
Edisi Mari Belajar: Menu Majlis Harijadi

Bicara Kak Noor said...[Reply to comment]

salam Izah, sedap nye nampak brownies ni leh lah try jugak hahaa asyik2 ikut Izah je kan tapi kalau dah suka nak buat cemana kan,nak ikut siapa lagi kalau tak ikut orang?? tak kan nak ikut......... kot

tun_telani said...[Reply to comment]

morning!!!!!!!!!!!!!!1 tun suka brownies yg chewy2 gini. dh lama x buat brownies, risau xleh berenti makan kalau buat nnti.

Watierman said...[Reply to comment]

Assalam Dik Izah...baru nak bertongkat mai jenguk dapur Dik Izah....semput tak berapa nak hilang habis lagi ni....dah menggoda pulak dengan bronis hitam manis sweet muit gitu....rasa cam nak pitam depan pintu dapur dik Izah jer lah...kot2 tak yah balik buat...Dik Izah suapkan aje sepotong bronis tu...kasi tenaga nak menapak balik umah ni!

Ilhamkreatif said...[Reply to comment]

Salam Izah,senang nampak resepi brownies ni,iza pernah buat tapi x menjadi..camnoooo...

KakAsma said...[Reply to comment]

ikut bahan cam senang ajerkan..tapi nak buat yang ada cuma tepung koko ngan butter..hish..hish...nak kena gi supa beli bahan..baru leh buat...

nak minta sure tak dapek ..kan..kan..

Tina Othman said...[Reply to comment]

saya paling suka brownies sebab paling senang nak buat kan

maknanya yg ni mild je lah ye chewy dia, hehe tadi ingat nak tanya kat fb tapi malas lah, nanti boleh lah try yg ni pulak

HALAMANKU said...[Reply to comment]

Salam Izah memang brownies yang sedap .. meh sini 2-3 ketui sedap tengok nyer tu he he he he lately neh malas nak membaking he he he boleh cam tu? he he he

~~zana@pb~~ said...[Reply to comment]

Kalau takde susu segar, nak ganti apa Izah...jwb..anak murid tanya ni.
Lain2 dah ada, sorang morang kt rumah ni, nak try godeh, kalau jd..ada la kt blog. Kalau senyap je...faham2 la.

Mas said...[Reply to comment]

aloh-alohhhhhh tak boleh tahan woooo tgk mknan yg ada cokelat2 ni... meleleh-leleh air liur mas ni huhuhu...

Zaliedana said...[Reply to comment]

Kak Izah oi,kilauan emas yg posing tuh xguna g ke kak,hehe..

umi's cup cake said...[Reply to comment]

Senangnya buat brownies ni izah, nak buat la nanti..amik resepi dulu ya..

anymz said...[Reply to comment]

salam jah,kira kalau choc chip tu ada baru lah boleh buat brownies ni ya jah?..kira kalau choc chip takde takleh buat lah kan?..kalau ada kacang boleh buat tak jah?..
soklan merapu ni..mereng makan nasi impit byk sgt..lalalalala

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

seb bek baru pas mkn brownis... haha...

Rohah said...[Reply to comment]

Tu diaaa,dah kuar Browniesnya petang2 cam nie..meleleh air liur nie..

Shahriah Abdullah Novelis said...[Reply to comment]

Salam Izah cayangg wahhhhhhh kecur dah akak ni.... sambil cakap ni kengkonon mulot penuh dengan coklat chips brownies Izah tu... tq for the recipes yaa... muahhh

Ezadlieza said...[Reply to comment]

izahhhh... blup blup blup blup... ni akak dtg sambil tenggelam timbul ni..hehehe.. akak ni lama tak masak kek.. yelah mkn dgn anak2 jer.. rasa mood pun suam suam kuku.

zila 4ever said...[Reply to comment]

salam izah
dah tau dah mmg dah abis..he heehee x sempat lg nk mintak..colour tue mengancam jiwa raga ..dan memanggil2 utk dicuba....aaiiishshhh :)

Mas said...[Reply to comment]

makcikkk...
tengok bahan2nya simple jerk...
cara membuatnya pun senang jerk..
antara rajin ke idak jerk nie...

Qasey Honey said...[Reply to comment]

asslm Izah...ni mesti dh hbiskan...ye la kita tau sbb dh ptg bru ke sni...huhuhu...mesti cuba ni bhn2 pon simple sgt tu...sedia ade pon kt umh ni..sedap sgt tgk brownies tu...

Yatie said...[Reply to comment]

brownies dan muffin cukup sinonim dngn Izah..kalau nak cuba resepi brownies dan muffin mmng wajib cuba yg Izah dah buat..gerenti menjadi punyerrrr..kan..kan..upah sepotong adik manis...he3..

mama sara nur said...[Reply to comment]

assalam izah
rajinnya izah wat brownies, anak2 izah suker makan , sb tu mama rajin he he

HaSue said...[Reply to comment]

siyes aku dah lama x mkan bronis.. nanti laa aku nak buat gak tggu anak bujang balik..lgpun nak abiskn stok lama ceklat cips tu ha.. kang x pasal2 kenyang tong sampah aku tuh..

p/s:
jwpn ko smlm salah laa mek..tu aku dah tyg kek nya.. sedap tau! :D

mimie said...[Reply to comment]

mek jahhh.... dgn kewujudan brwnies ni, mmg gila sakai dek mknnyer...da kureng skit dengan kek cekelat...lagipon brownies beri2 simple kn....

fuhhh...more cekelat ler eyhh..sedap3x...

quinnie said...[Reply to comment]

bestnya ada budak2 tolong makan..hehhehe..kita ni kalau buat sendiri jugak yg tukang ngabis..hehehhe...lama betul tak buat brownies...huhuhu

Sue @ Nenie said...[Reply to comment]

Salam Izah...emmmm sedap ni buat kudap kudapan di waktu petang...

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

kalau yg nie mmg tuk irfan... hehehhee... choc chips brownies pasti akan menjadi kegemaran dia nnt nie... ^_^.. mmg nampak sedap brownies tu...