CSS

Tuesday, April 3, 2012

Nasi Impit Goreng Mabeless


Assalamualaikum..

Bertemu lagi kite dengan menu yang saya baru je discover kesedapan yang tiada taranya.
Mengunyahnya bagai terasa awan nano menyentuh pipi.
Begitulah awan nano.
Sering saja tak terduga hadir.
Dan tak akan tercapai jejarimu.
Motif? Ekekeke...
Speechless gak la dengan kesedapan bila nasi impit ni dibuat goreng.
Teringat lagi memula tengok rumah CMG dulu.
Tapi masa tu rasa mcm tak leh ngam je ngan menu ni.
Macam tak connected. *yo lah sangat
Tapi bila ada lebihan nasi impit, saja google dan keluarlah nasi impit goreng kak Anymz ni.
Bila tengok gambor je dah membayangkan kesedapan yang menggores bibir.
Terima kasih kak Anymz, i lebiu too much.. akakakaa...
Tapi bila tengok resepi kak Anim tu, nampak mcm tak glem je kan.
Tak sukat2, tak de gram2, tak de cawan2.*maklomm orang terror.


^_____^




NASI IMPIT GORENG
sumber terpelihara : kak Anymz



bahan2

nasi impit
udang kering
cili kering
bawang besar
bawang putih
bawang merah
udang basah
isi ayam
kobis
sawi
kicap manis
garam

cara

kisar cili kering bersama udang kering dan bawang besar
panaskan kuali
tumis bwg merah dan bwg putih yang dah di tumbuk halus
masukan bahan kisar dan masak hingga terbit minyak
masukan garam
masukan udang basah yang sudah di buang kulit dan isi ayam
kacau hingga masak
masukan sawi dan kobis
masukan nasi impit yang sudah di potong2
masukan kicap manis
gaul bersama
jgn kacau lama sgt nnt nasi impit jadi lembik
angkat
dan sedia untuk di hidangkan

NOTA: Kak Anim cakap.. jangan derhaka dengan resepi ni. Nanti tak sedap mcm kena sumpah. Kikiki.. So saya tak derhka. Semua saya letak ikut arahan resepi.



27 comments:

Masya said...[Reply to comment]

hari tu terjumpe lontong goreng.. ni nasi himpit pulak.. terliur dibuatnya....

Gee® said...[Reply to comment]

Izah, k.gee on d wy ke KLCC ni...nti k.gee singgah ampang makan nasi impit mabeles yer...

ijayuji said...[Reply to comment]

Salam kak! ni dtg sambil lompat2 mcm monyet ahahaha... haipp! suh bukak pintu ajerr lorrr, tiada kaitan dgn perkara2 yg memalukan wakakaka... bdn kita ni sakit2 sbb tu malassss jerrr, ari ni byk urusan nak buat kat luar, nak masak awal2 senang kerja, tak pun tumpang makan nasik himpit goreng akak tu nak udang besar2 tau! :D

Sheila Shafeareen said...[Reply to comment]

Hai Izah, yep sdp buat grg basah2 cam ni akk pun suka... lama pulak x buat nasi impit grg ...biasa kalau ada lebih tu mmg buat pun....

Mama Hawa/Mama Nani said...[Reply to comment]

Salam Izah..
amboi2 sambil2 tuh mengunyah hehehe
tak nak share takpe lokek dier hahaha

Amie said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah,
setakat ni kak Amie belum pernah buat nasi impit goreng tapi selalu nampak resepi ni di mana-mana, kena cuba jugalah nanti ni...terima kasih kongsi resepi ini ye, memang tak boleh derhaka Izah, kang kena sumpahan he he heheh

Anonymous said...[Reply to comment]

salam izah, nasi impit goreng npk sedapppp!!! lah basah2 gitu tergoda sekejap..akkk tk pernah wat lagi tapii..pernah mkn jiran bagi....apakata izah, hulur sepiring ^_^ zila66

ady said...[Reply to comment]

as-salam IZAH
ish..ish..ish ..pagi2 dah mengoda udang tu..suka yg basah macam Izah masak ni..sungguh menyelerakan..

ogyep yummy mellow said...[Reply to comment]

mengancam betul nasi impit goreng izah ni.... mesti nak kena cuba jugak ni... ogyep selalu jugak derhaka resepi... dah ada sumpahannya, tak leh lah nak derhaka kan... Hamba turut perintah aje lah..

umi's cup cake said...[Reply to comment]

zah, sedapnya la...salah satu fav. menu ni..tapi belum pernah buat sebab susah nak ada lebih nasi impit..masuk list la dulu ek..

Mas said...[Reply to comment]

vavavavom!!! menu yg menarik! compom peh ni xde pembaziran nasi impit kt dapur mas nnt :)))

Mas said...[Reply to comment]

makcikkk..
serius aku pun rasa macam pelik jerk ngan nasi impit goreng..
sedappp yerk makcik..
memang nmpk pun mengeliurkan...
nanti2 tunggu seru dulu baru aku buat..he3.
meh rasa sesuap dulu..

Acik Erna said...[Reply to comment]

izah..adui ai..selalu raya je acik buat nih..tak boleh jadi..nak kena rebus gak ni..acik belaja buat dari sepupu anim..tuan punya resepi asal tu..memang sedapkan izah..

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah...akak pun dah lama x buat nasi impit goreng... baru ari tu yong kata nak makan nasi impit goreng... tp belum lg sempat buat.. terliur pula akak tgk nasi impit goreng nie tau... sedaapnya tuu

Yatie said...[Reply to comment]

nak wase..nak waseeee...ada lagi tak...sambil makan sambil nyanyi lagu Awan Nanoooo..maunya tersedak2..he3...mmng nmpk menyelerakanlah Izah..tak pernah cuba ni..

Naz / Nadz COSK said...[Reply to comment]

Ai Izahh, kalau dah tau mabeless, hulur2 la semangkuk ker sepinggan ker kat sini.. Makan sorang2 jek..

AbbotCottage said...[Reply to comment]

mablesssssss, terbaekkkk!!!! jgn derhaka jgn derhaka jgn derhaka...

Qasey Honey said...[Reply to comment]

tgk pon dh tau...mmg marbeles ni...sedapnya kalau dpt mkn time2 cengini...

pstttttt...pdhal dh makan dh tadi...tapi jdi lapo semula lak tgk menu ni...hihihi

Ucu Faridah said...[Reply to comment]

kalau mcm tu x nak derhaka lah takut kena sumpah.....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

akak dulu pun mcm pelik bila pertama kali dihidang ngan nasi impit.. kes nyer.. sebab pegi beraya rumah kawan pada raya ke tiga.. lalu dptlah merasa nasi impit goreng... hehe.. tpkan.. akak pun pernah cuba goreng sendiri ngan resepi sendiri.. mmg sedaplah... lagi2 ler kalau dlm tu ada mcm2 rencah termasuk udang bagai tu...mmg kompem sodap!

Mamasya said...[Reply to comment]

Salam Izah.nasi impit goreng belum berkesempatan mencuba lagi...nampak kat blog kwn2 sedapnya.apam gula hangus kat bawah tu....comei..

AimyAzeefAzfar said...[Reply to comment]

Wah sedapnyeeeee..terlioq

zila 4ever said...[Reply to comment]

izahhh..tergodaaa sudaa..dh lama x makan camgini..biasany klu ada lbh2 nasi impit..slalu wt camni laa..tp dh lama x mkn nasi impit..he heee kecuurrr..:)

Nina Mirza said...[Reply to comment]

Izah ...
Nina tak pernah makan nasi impit goreng. Mengancam sungguh bila tengok Izah punya. Bak mai semangkuk tuuu nak merasa~~
hehehe . . . .

yatt said...[Reply to comment]

Nk try bt.byk la lebih nc impit dlm pti tu rye punye.kire mcm msk mee n kuew tiaw goreng gak kn?

Silvia Jacinto said...[Reply to comment]

I really love your blog there's a lot to share. Keep it up.Visit my site too.

n8fan.net

www.n8fan.net

Silvia Jacinto said...[Reply to comment]

Life is full of many challenges. Challenges that will make you or break you depending on how you handle it.
Visit my site for more updates. God Bless to your site.

n8fan.net

www.n8fan.net