CSS

Saturday, April 7, 2012

Ayam Sakura Kicap Cendawan


Assalamualaikum..

Wahh kan, semalam mesti ada 'tersilap baca' donut paaaaling sedap yang dimaksudkan tu. Hikhik.. tak pe tak pe.. biasala tu kan. Kengkadang tak sempat nak baca. ^___^. Donut "paaaaaling sedap" tu ialah donut kertas A4 si Bais. ;-)

Jom layan lauk budak2 pulak. Pernah dengar SAKURA CHICKEN tak? Saya baru jek terjumpa ayam ni. Katanya tiada antiobiotik dicucuk dan menggunakan teknologi Jepun. Sebut jek Jepun terus je percaya teknologi dia kan. Tapi memang, ayam nyer bersih, kulitnya lembut, lemak nya tak banyak  dan ayam nyer cepat empuk dan kurang hanyir. Kata kakak yang potong2 ayam tu, ayam ni sesuai untuk di stim. Dan bagi saya memang ayam ni manis dan segar berbanding ayam bandor yg lain tu. Dan dibuat sup sangat sedap. Setiap pek ayam ni mmg ada label berbenang dari  HALAL JAKIM. 

Layan lauk kicap dengan ayam segar dan cendawan yang menambahkan kemanisannya. Hmm buat masak sempoi pun sedap kejadiannya. Bertambh2 bebudak makan nasi. 





AYAM SAKURA MASAK KICAP CENDAWAN
by: izah

1/2 ekor ayam 
*dipotong sederhana dan dibersihkan dan sapukan sikit garam dan kunyit. Ketepikan
1 biji bawang besar - hiris
1 btg serai - titik
1 biji tomato- potong baji
5-7  cendawan butang tin

bahan tumbuk:
2 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1 sk lada hitam

bahan perasa:
kicap manis
kicap kue teow
sos tiram
garam jika perlu


Caranya:
Goreng sebentar ayam yang disalut dengan garam n kunyit.
Panaskan minyak dan tumis bhan tumbuk hingga naik bau.
Masukkan bawang besar yang dihiris tadi.
Bila semua naik bau dan layu, masukkan ayam.
Gaul sebentar dan perasakan dengan semua bahan perasa, masukkan air.
Kemudian masukkan cendawan butang.
Biar kejap kuah pekat, baru masukkan tomato.
Bila tomato layu, sedia untuk dihidang.








22 comments:

ijayuji said...[Reply to comment]

sapa lah tuuuu??? wakakakaka... bukan ai yaaa :P amboiiiiiiii, mkn ayam sihat niii, bagus tuk kesihatan, kat sini belasah jer lah asal halal ehehe...

ummiaisyah said...[Reply to comment]

x penah dengo le ayam sakura...tau munge sakura je...
mahei tak ayam ni zah?
elok le kiter mkn ayam sihat cam ni..nk idup lama..

mimie said...[Reply to comment]

ayoyoyo...Jah...pepagi da tayang menu lunch...akk br jer celik dah lapoooooo.....huhhhh

~~zana@pb~~ said...[Reply to comment]

Lauk budak mesti kicap kan? Masa kecik dulu, takde ler akk ni nk berkicaaaaaap je, anak plak setiap hari kicap. Rasa nak baling kedinding botol kicap tu....

Komen kali ni bnyk pula ayat kicap.......akk pun suka msk kicap, senang bnyk keje akk.

Watierman said...[Reply to comment]

assalam Dik Izah...tak pe2 tak ngendeng ayam tu akak tak makan...tapi nak say TQ sebab telah menampal tempek resepi cakoi dari sini..mohom halal ya!...hehe teringat lagi kat Cik Ta!

Amie said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah,
budak-budak memang suka masak ayam kicap, habis licin kalau makan...sebab rasanya tu yang unik, manis kicap dan tak berapa masin.
Ooo... ada ayam gitu ye... agaknya belum sampai tempat kami lagi.

Melly Octaviana said...[Reply to comment]

tak pernah bosan makan ayam masak kicap apalagi di tambah cendawan yah,anak anak pasti lahap makan nya. macam mana yah bentuk ayam sakura.. hehe

Bicara Kak Noor said...[Reply to comment]

salam Izah, secantik nama nya mesti sedap ni uk anak2 yg tak suka pedas mmg ngam ni,kalau dpat kat anak sulung akak mmg habis ni sakura ni hehee

rahel said...[Reply to comment]

Izah,menarik sangat nama resepi ayam sakura ni...tergoda gue..

Mama Hawa/Mama Nani said...[Reply to comment]

Salam Izah..
so far kat spore nie blm jumpa ayam jenama "sakura" tapi kalau syr mayur tuh ada jgk jumpa tapi kalau dibandingkan dgn harga mmg mahal sikit lah... ayam yg Izah beli nie brapa harga seekor?

kicap kue teow tuh cam mana ruper yer Izah? so far kat spore nie x ternampak pun..hehehe nie mesti pegi jb lah!!!

ogyep yummy mellow said...[Reply to comment]

Kak Izah ajar perkara baru ari ni.. Tak pernah dengar Sakura Chicken.. Pas ni kalau gi market, kena peka sikit.. Ari2 beli ayam, sampai dah tak kisah pasal ayam... dan tak tau nak masak apa... Nampak sedap ayam kicap tu..

Qhaifa Nur said...[Reply to comment]

menu yang sedap seindah namanya...
hari ni nur masak sup ayam je..

Sari Yusa Ibrahim said...[Reply to comment]

Izah, akak ingatkan resepi dari Jepun... hehehe.. ni kalau akak sure tambah nasi tiga kali baru puas mkn ayam sakura ni :-)

Yatie said...[Reply to comment]

uwaaaa menu yg simple dan sedap ni...kalau Hamka tak kisah asalkan mamaNya masak sendiri...tapi dia tak pernah rasa auntie Izah masak ni, kalau dah waseee mesti takmo masakan mamaNya daaaa....betul tak Bais...he3..

Mas said...[Reply to comment]

para2 sakura pernah dgr tp ayam sakura baru ni tahu hihihihi..

sedap sey lauk dia walaupun simple.
akk suka sbb ada kicap..best..best..best!

AimyAzeefAzfar said...[Reply to comment]

Hamboi bersinar sinar ayam sakura izah...lapar la pulak

Mas said...[Reply to comment]

jahhhh..ayam gini anak2 aku suka nie...
masuk list dulu..
nanti2 boleh try...
maceh atas resepinya...

Naz / Nadz COSK said...[Reply to comment]

Assallamualaikum Izah..

Memula nak ucapkan terima kasih atas ucapan awak kat blog akak tu..

No 2, amboiiii... Cam makin bertambah jer koleksi pinggan mangkuk yg baru awak ni..hehehe..betul ker?

Yang ke 3, betul ke Zah ayam tu tak disuntik?? Entah2 ayam tu kena suntikan botox. Sbb tulah kulitnye bersih. lembut dan lemaknya tak banyak..hehehe.. Saja jer nak takut2kn awak..heheheeh..

Anyway lauk gini, lauk kecemasan ni kalau kat umah akak..Cuma idak le ada serainya dengan cendawan butang tu..Kuah nak kena banjir mcm tu baru cukup untuk anak2 kat rumah ni...

LadyD said...[Reply to comment]

aduhaiii....mmg sedap...nak cuba lah..thx ke LadyD.

Rohah said...[Reply to comment]

Salam Izah,
kat mane ayam sakura ni dijual?apapun sbb dimasak kicap,mmg menu the best pd akak..menu Top 5..hehe

HaSue said...[Reply to comment]

Ayam sakura tu ayam dari jepun rupanya yer.. aku ingat ayam yg kehausan di padang pasir sakura lepas tu x panjang umur lalu dibuat lauk mkn malam..
Kat umah ni pun peberet masak kicap..tp guna ayam biasa jer..x pnh jumpa lg ayam sakura nih. ni kompom bukan ayam sunah ko tangkap ni jah?hehehe..
Eh semalam aku baru masak kicap gak..tapi masak biasa jer..hehe..panjang lak komen aku pepagi nih.. ko bace tak zah? ko tak bace aku karate tengkuk ko..muekeke....gurau jah,gurau

wardahkamaruzzaman said...[Reply to comment]

penah tgk ayam ni kat jusco kat isetan..mcm nk beli tp xterbeli lg..mmg best ek??nk bg anak kecik mkan mmg dok cari yg organic2 yg utk kesihatan ja huhu..