Friday, April 6, 2012

Donut "paaaaling sedap"







Kisah si abang dan si adik.

Si abang melukis gambar donut sambil diperhatikan oleh si adik. Siap sudah gambar donut yang besar di atas sekeping kertas A4 berwarna hijau seraya berkata si Abang. "Donut ni, donut paaaling sedap, adik nak ke donut ni? 200 posen donut ni". Si Adik buat muka melopong *mcm paham sangat apa yang diperkatakan oleh si Abang dan adik buat muka terkejut. Si Abang tak puas hati melihat riak muka si Adik maka si Abang berkata "Tak nak ke? Tak nak sudah. biar abang yang makan ". Sambil buat aksi makan kertas A4. Maka meraung lah si Adik kerna donut "paaaaling sedap" sudah habis dimakan oleh si Abang. 

Maka si emak yang vogue ni terharu akan kejadian tersebut. Donut "paaaling sedap" pun emak nya tak sempat merasa. Maka berlari lah emak dan si adik memanggil batu belah batu bertangkup, telan lah lemak kuu.. berilah badan ku seperti Rozita Che Wan, aku kempunan donut "paaling sedap".. Akkakaka... Sudaaahhh... yang berlari2 tu dah cerita rekaan ye.

Taaaraaaa..




Kerna tak bisa melihat mereka buat drama donut sampai ada esak tangis itu, maka terhasil lah donut keledek lagiiii.. Mendonut lagi ko Jah! Yela... anak2 memang suke donut. Kita pun tumpang sekaki la. Suke benor membuat kuih muih yang hasil gebu gebas gini. Donut ni saya amik resepi donut kentang kak Wan dan olah sikit2 sana dan sini dan terhasillah donut keledek Jepun. Terima kasih kak dan Izinkan saya. 

Untuk versi asal donut kentang boleh klik ke rumah CITARASAWAN. Untuk versi olahan donut kentang kak Wan yang saya dah cuba klik DI SINI





DONUT KELEDEK JEPUN
olahan dari donut kentang kak 1
by: izah 

200 gm tepung gandum
1 1/2 sk yis segera mauripan
100gm ubi kentang *izah guna keledek jepun
1 sudu besar susu pekat manis
50gm gula halus
1 1/2 sb mentega
1 biji telur kuning
1/2 sudu teh garam
60ml air
Gula ising untuk salutan
Minyak untuk menggoreng


Cara-cara :
1. Kupas kentang, rebus hingga empuk dan lenyek hingga halus ketika masih panas.
Sejukkan.
2. Satukan tepung, gula dan yis, gaul rata. Masukkan kentang lenyek dan bahanbahan lain kecuali air. Gaul hingga rata dan masukkan air sedikit demi sedikit dan uli
hingga menjadi doh yang lembut dan elastik.
3. Rehatkan adunan selama 15 minit dan tutup dengan kain / plastik sehingga
mengembang.
4. Canai dan terap dengan acuan donat dan letak di atas dulang yang ditabur sedikit
tepung. Rehatkan selama 20 minit lagi hingga mengembang
5. Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan.
6. Salut dengan gula halus atau coklat mengikut suka.







34 comments:

umi's cup cake said...[Reply to comment]

rajin zah buat donut..kita x berapa rajin dan buat yang simple2 je...bila la nak rajin ya?sebelum tu bak seketul..buat rasa..tq

Qasey Honey said...[Reply to comment]

udah2 la tu Izah oiii mndonut...jeles QH ni tgk...gebu gebasss donut tu...kita aje masih fail lgi nk wt gitewww...hahaha

Sheila Shafeareen said...[Reply to comment]

leh tulis novel kanak2 ni..best pulak baca....andingnya sedih dan sebak pulak...

rajin si mak buatkan donat yeee donat yg cute bulatnya...nak jugak

Zaliedana said...[Reply to comment]

ahkak vouge,ai nak tumpang makan donut..Menu ttp kat IML donut n kasui,hehe..Mmg kalo nk cari rcp2 tuh kna mai IML..opsss lagi 1 labu,hehe..Mmg molat2 sungguh kjadiannyer kak izah,suka tgk..

Azita Zain said...[Reply to comment]

Betul ke "paaaaling sedap"? Meh sini akak try dulu...bukan apa, nak pastikan yg donut tu memang donut yang "paaaaling sedap"!!!!

Tina Othman said...[Reply to comment]

ekekeke nak turn out jadi rcw lah pulak ye

rajin beno pun mendonut

mimie said...[Reply to comment]

mekk...kamik pon sukak donutt...sajek jer dok tayang peberet2 kamik....bak ler sinik setupperware kerr..?

pstttt...takkan nk gumuk sorang jer kot...muehehehhe

Acik Erna said...[Reply to comment]

itu kisahnya ye izah..teruja betul bila tengok tajuk donut paling sedaaaappp tu..he he
keledek jepun yang warna oren tu ke izah..

ijayuji said...[Reply to comment]

Salam kak :D nak ngendeng boleh ke?? hihihi... dia punyer aaaaaaa byk tu maknanyer sedap lah tuuu :D

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

seronok gak petang2 ni layan drama minggu ini yekk.. hehehe...

Watierman said...[Reply to comment]

Assalam Wah pagi tadi ko menonggek datang ke dapur akak Jah...sekarang dah meraung depan batu belah pulak ye...Tergelak besar Akak bab Rozita Cik Wan...tinggal tak guling-guling aje..karang pelik pulak Cik Abang Akak kat sebelah...Ijah...bak donat barabg 2 atau 3 ketol Dik ...penat gelak kan Cik Ta...hehehe!

Zana~Sweet Rose said...[Reply to comment]

udahlah...jah oii!!!!tak abis2ss lae mendonut tuu..bak mai akak 5 ketoi buat minum ptg nie, bukan anak2 je yg suke mak budak pun suke :)

Wan Ros said...[Reply to comment]

Sedapnye donat ni kak izah... terliurnye rase...

Nazrah said...[Reply to comment]

sampai ke la ni..kita tak pernah buat donut... tapi tengok donut bulat2 ni..tergoda la plak

atie @ ejay said...[Reply to comment]

hehe mmg berbakat..geli hati:)

LinRosly said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah Cayang..


Donut paaaaling sedap...ni yg tak sabar2 nak mencuba....Suruh izah pos pd akak tak sampai2 pulak, salah alamat kot hik3

Selamat Menjamu Selera :)

HaSue said...[Reply to comment]

Baisss!aunty nk jugak nk jugak nak jugak donut paling sedap tuuu..sian ank ko jah,smpai mkn kertas tu.sibbaik mak dia phm,nk buatkn donut betul.hahaha..tp kretip kn bdk2 nih.keledek jepun ni..hmm..yg mn ek?mate sepet x? :-D

Chah said...[Reply to comment]

Beh arr idup si abang n si adik tu... Sebut je dapat...dpt je sebut, Abih tu makcik2 yg vogiu da vas ni???? Heyyy batu belah batu betangkup, telanla lemak makcik ni sekali...kedut2 kt muka nipun sedut kuat2 sket... Makcik x dpt jd cam rozita che wanpun xpe, dpt cm neelofa pun da cukup...ngehngeh..

Nieza said...[Reply to comment]

dengar donut paling sedap ni yg tk thn ni zah...tergoda juga. bab tambah lemak tu tak maula..haha Izah dah slim melim tu mana ada lemak pun.

tun_telani said...[Reply to comment]

muahahhaha... lucu je baca aksi si bais n muaz tu.. teringat zaman kecik2 dulu.

ummiaisyah said...[Reply to comment]

aku pantang kalo org sebut-sebut donat ni jah ....teruih rasa nk k dapo mendonat gak...tp aku mintak ko punya dulu lah!

Mas said...[Reply to comment]

ratu donut ko jahhh..he3

ehh..lupa lak nak tepuk tangan dengar cerita ko...kikikiki
kelakar la bais ngan muaz tu..
adakah sebab itu umminya mendonut...
tetap menteng gebuuu jerk donut ko tu...

inazamri said...[Reply to comment]

tengah ujan ptg2 nak maghrib ni kalau la donut tu leh hulur2 dlm ni kan best..alahai sedapnya

Anna Qawina said...[Reply to comment]

Aku bacer novel kanak2 ke citee seram nih? Takut gok bab batu terbelah kendian tangkup tu..heheh...
Eh..donat ni ko gentel bulat2 je ek? Senang kerja kan bg ibu2 beranak ramai yg bekerjaya mcm aku ni..

Amie said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah,
lamanya tak mendonut bulat2... bagus betul anak-anak Izah suka makan donut, anak-anak kalau suka makan berasaskan tepung, katanya cepat membesar.

MeknaBlog said...[Reply to comment]

datang nk boddek donut paaling sedap barng seketoi 2...

mama sara nur said...[Reply to comment]

assalam izah
yeeeeeess he he paling sedap dah jumpa...
akak duk tercari resepi donut mudah dan lembut dan penting sekali x yah tunggu sampai berjam nk naikkan doh
nampaknya leh try resepi izah ni sb pagi2 leh wat utk budak2 taska he he
comel wat bulat2 gini

~~zana@pb~~ said...[Reply to comment]

Adoi Jah...donut bnyk2 tu sape nak ngabehkan tu? Anak yg nak ke...emaknya? jgn tipu...mesti emaknya yg lebih sampai berlari2 kedapur nak buat donut.

Mamasya said...[Reply to comment]

Salam Izah.ketawa baca kisah donut sedap harga 200 sen...hi...nasib baik ibu rajin terus buat donut kentang.yg mmg nampak lembut sekali...

rahel said...[Reply to comment]

Waw....harus dicuba gak donut ni..tak mo ketinggalan..hehe..

zila 4ever said...[Reply to comment]

izah..he hee heee adoii dh malam-malam nie x leh tido..singgah sini ada pulak citer yg mengeli hatikan...pandai tul wat lawak..yg x tahan bab nak jadi rozita che wan..he hehee..bagus tue..kut dapat..menangis smua org..hikk hikk..

Rima said...[Reply to comment]

Izah
tadi ku timbang pakai penimbang untuk luggage kat airport.. berat ku kok naik by 4kg.. i think the weighing scale tu salah agaknye.. how can.. betul tak?? hahaha

Teringin nak buat donut but kan.. donut is not gonna help me turun kan 4kg.. uwaaaaaaa

a'in fajar said...[Reply to comment]

salam k.izah...sedap donat keledek yang k.izah olah nie..ain dah try mmg gebuuuu sgt2..tq kak
http://ainkamal.blogspot.com/2012/04/donat-keledek.html

IdA *SetulusKASIHummi* said...[Reply to comment]

Memang sedap betullah donut nie..dah try..anak2 suka sgt2...tq atas resipi yea..