CSS

Thursday, December 23, 2010

Donut Kentang Ros


Assalamualaikum..

Donut kentang buat untuk minum petang anak anak semalam. Ada coklat topping tu, memang menjadi kegemaran sungguh la. Donut ni pulak lembuttt gebu sungguh. Taraf taraf yang jual kat kedai2 terkemuka tu. Menjadi betul resepi ni. Ramai dah try donut ni kan. Sedap kan kan kaan..



Terima kasih Ros untuk resepi donut ni. Ros yang sedang gembira tersenyum sempena menyambut birthday nyer yang ke 28 tu kan.. Hamboi amboii...hehe. Ok la, nak rehat dulu. Badan ni rasa tak berapa nak sihat pulak dari malam semalam lagi. Daaa..



DONUT KENTANG
source: Ros Jintanmanis.com


Bahan-bahanya
250 gram tepung gandum
80 gram kentang yang telah direbus dan dilenyek ( lebih kurang 2 biji kentang saiz kecil)
2 sudu besar susu tepung/skim milk
1 biji telur ( dipukul sedikit)
80/90ml susu segar boleh ganti dengan air suam
1 1/2 sudu besar marjerin
2 sudu besar gula
4 gram yis ( 1 1/2  sudu kecil)
( susu tu ros letak sikit-sikit klu 80ml tu dah memadai dan doh ok, kita guna 80ml je, klu rasa keras guna 90ml, sebab saiz telur yang digunakan lain-lain kan, di sini kena pandai agak-agak ye, doh jangan lembik sanngat, nanti donut meresap minyak bila digoreng.)


Caranya.
1. Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan. Pastikan Doh betul-betul lembut, Uli selama 8 hingga 10 minit. Kalau guna BM, tekan ON dan tunggu je siap, kemudian boleh terus bentukkan.

2. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Masa perapan lebih kurang 40 minit atau 1jam.

3.Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. bahagi doh pada beberapa bahagian kecil dah lubangkan di tengah-tengahnye, seperti bentuk donut. Susun donut di atas dulang dan biarkan sehingga donut naik dua kali ganda.

4. Goreng di dalam minyak panas sehingga perang, dan salut donut kentang bersama serbuk gula ataupun coklat masakan. Sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba..



16 comments:

lina said...[Reply to comment]

lina tak pernah buat donat, nampak gebu jer donat izan ni

KakAsma said...[Reply to comment]

mmg gebu tul donut mu itew zah...ada lak ceklat..mmg sodap..jap laie nak gie umah mas lak,merasa sikit kat sana...hehehe..sarap donut ajer pepagi nie

anymz said...[Reply to comment]

izah cayaaaang,bak mai 3 ketui donut tu,kita tuko dgn apam ni.nak tak..
huuiihh..lama betul akak tak mendonut..ni yg buat ketagihan dtg semula nih..

Mas said...[Reply to comment]

makcik..give me five.....mcm berjanji mendonat lak....he..he....kita tukar2 donat nak tak...donat mas tabur gula jer...kira aci la nak donat izah yg bersalut coklat tu....he..he...memang gebu donat makcik ni...mcm tuannya lak....

Antan Bertingkah said...[Reply to comment]

Gebunya....kena cuba nih....

Anna Qawina said...[Reply to comment]

tadi dag bgtau Mas, skrg nak gtau Izah lak.."aku wat donat tak pernah jadik cun, ada yg kata "macam kuih keria..ada ke.." sobs..sobs..lg 1 karipap tu, mesti stgh hari baru siap 1 adunan..haha..adeeii..
tadi dah ambik ngan Mas 3 ketoi, ni sambung balik mkn Izah punya lak..nak yg ada coklat tu yea..2 ketoi dah ckup..:)

CERITAKUASN said...[Reply to comment]

sedapnyaaaaaaa.... bila nak try nih huhuhu

DG said...[Reply to comment]

Aku suka donat kentang! Dipakein coklat ... udah pasti sedap!

Mimiey.. (^-^) said...[Reply to comment]

wah, mendonut gak.... sana sini mendonut. mie punya donut xpernah jadi bulat,senget benget jadinya..kak izah, bagila tips supaya jadi bulat cam kak izah punya.. ehhhh....3 ketul yg salut coklat lebih...tq...

Fiza Amran said...[Reply to comment]

k izah kita nie dounut x pernah buat tapi donut akak terbaikkk la gebus

HALAMANKU said...[Reply to comment]

Salam Izah.. huh lamanya x wat onar kat sini ha ha ha.... erma x pernah wat lagi donut kentang ni...mmm try makn kat sini dulu lah.. wah nampak memang gebus giles...

Nieza said...[Reply to comment]

Assalam Izah,
wah sedapnya donut salut coklat ni...emm memang menarik dan gebus tu...bolehlah nk try nanti...:)

IrFaN CoMeL said...[Reply to comment]

alahai tergoda tgk donut topping coklat...yummy...harus cuba ni...
tp kak,caner nak buat toppping coklat tu??

izahdaut said...[Reply to comment]

lina..
kalau sekali buat mesti nak buat lagi tau.tapi kalau suka makan donut la..saya ni memang peminat donut...hehe

kakasma..
tu la, kalau kat rumah ni sarap donut tu, ringan2 je, jap lagi kena buat yang berat pulak..muahhaa... tekak besor kome ni kak.hehe

kak anymz..
apa lagi... meh lepas gian kite mendonut pulak.huhuuh... nak baling 3 ketoi ni

mas..
makcikk..ko nak donut cekelat amik la..sedap weh..kira maju setapak dari yang tabur gula tu je kan..ahahhaaa... jgn mare makcikkk..

antan bertingkah..
memang kena cube..gebu gile donut ni

anna qawina..
lorrr.. senang2 ko beli cutter donut la, sah sah jadi donut takkan jadi kuih keria punya.hahaa...alah kek kek ko semua cantik2 inikan pula mendonut..pasti suksess punye lah

ceritakuasn.
anaaa.. loorr bila ada time cube ye na..sodap gak cicah sambal ikanbilis neh

DG..
pasti..hehee.. ini kalu time nya rajin aku bikin coklatnya..kalau udah malas..cicah gula saja DG..hehee

mimiey..
haa...mie yela tips sangat..ko buat je bulat2 doh tu, pastikan doh bulat2 kecik tu ko buat bulat comel comel mcm akak, pastu tebuk lubang tengahnya dengan menggunakan jari mu itu..pastu tarik2 sikit,jadi la bulat..ko paham ke mie..muahahahaaa..ala susah2 ko beli la cutter donut ..kan ke mudah.huh

fiza imran..
hahaa..yo lah tu.. musti try fiza.sodap tau..gebus sungguh..kalau ramai2 makan lagi siok..

halamanku..
erma..welcome welcome to buat onar..hahaa..ma..kena buat ma...gebu sungguh..sampai esok kompom lembut lagi...

mieza..
waalaikumussalam..
silakan...resepi ros ni memang gebu antara yg gebu..rasanya ni antara donut yang terbaik..5 star lah

arfan comel..
yess..mesti cuba..ha ah.. lupa lak nak letak resepi topping tu ye..nanti ahkak masukkan resepi dia..ye..tunguuu..hehe

♥LOVE2COOK♥ said...[Reply to comment]

Waaaaaa cunnye donuts tu Izah!!! Suka coklat tu ;)

Anonymous said...[Reply to comment]

tq kak izah!,,sedap sgt2.. mula2 tu takowt2 nak cuba, sbb xpnah wt, ni kre first tryla.. huhu....tp dgn resipi yg mudah disediakan.. alhamdulillah.. jd jugak donut tuh, n plg best kwn2 pn ske je mkn,, sume ckp sedap,, tq kak.. ^_^