Thursday, December 30, 2010

Apam Gula Melaka


Assalamualaikum..

Apam lagiiiii... Keras bekerja pengukus saya minggu neh. Lastnya dapat la tersenyum melihat apam yang juga kelihatan menguntum ketawanya. Bila tengok kat umah Mas dan Hani, comel comel kejadian apam gula merah ni, teringin jugak nak cuba. Ramai dah mencuba apam ni, baru ni la pula singgah kat rumah saya. Mekasih buat kak Rossitamz untuk resepinya.

Kalau ikutkan, agak padat sikit apam ni. Untuk dapatkan moist sikit kata Mas ditambah sedikit air lagi. Mungkin air yang dibancuh dengan yis tu kena banyak sikit kot. Tak pasti. Tapi apam ni wangi dengan bau gula merah tu. Oh ya, saya masukkan sikit pandan essence untuk bau yang wangi.

Copy from: Mas

bunga apam

APAM GULA MERAH

Bahan :
  • 125 gm gula pasir* saya letak 100gm
  • 125 gm gula Melaka - dipotong kecil2 * saya letak 100gm
  • 150 ml air
  • 250 gm tepung gandum
  • ½  sudu teh soda bikarbonat
  • ½  sudu teh yis (bancuh dengan sedikit air suam)
  • 1 biji telur
  • 100 ml minyak masak
  • Papercup secukupnya.

  •      
Cara :
  1. Sediakan acuan dan panaskan kukusan.
  2. Masak air bersama gula pasir dan gula Melaka hingga hancur. Tapis dan sejukkan.
  3. Ayakkan tepung gandum ke dalam bancuhan air gula. Gaul hingga sebati dan rata.
  4. Masukkan soda bikarbonat, yis dan telur. Kacau hingga sebati.
  5. Tuang minyak sedikit demi sedikit sambil dikacau rata.
  6. Tuang adunan ke dalam acuan dan kukus selama lebih kurang 15 minit atau hingga masak (bergantung kepada saiz acuan).

Nota :
  • untuk dapatkan apam yang senyum kena letak dalam papercup atau jika guna acuan, jangan sapu minyak dalam acuan tu.
  • jangan tuang adunan ke dalam acuan atau papercup sampai penuh, biar berbaki suku dari acuan atau papercup sebab adunan akan naik nanti.
  • kukus dengan api kuat dan jika air kukusan berkurangan, tambah air panas dalan bekas mengukus tu .
  • tunggu air kukusan betul2 mendidih baru masukkan adunan apam yang hendak dikukus dan lapik penutup dengan kain dan pastikan penutup ditutup kemas.

21 comments:

Mas said...[Reply to comment]

kat sini lak....peeerrhhhhh....makcikkk....ambik kau....kembang setaman apam kau ni...dah hantuk kepala ngan kak hana....he..he...macam berjanji lak kau orang berdua ni...he..he..sedappkan makcik apam ni...mas sampai wat frozen sebab aku buat 1 adunan...berlambak2 dapat....dah nmpk kau hntr report....baguss2...

Mas said...[Reply to comment]

lupa lak nk tanya sebab membebel bnyk tadi...skrin kt bawah tu...apa tu....

izahdaut said...[Reply to comment]

hahahaha...... ambiiikkkk.. weh aku pun buat satu adunan. sebab guna sebiji telur kan...tak frozen pun. letak dlm bekas, si budak berdua tu suka mkn ulang2... jap lagi tengok la..mesti dah tinggal sikit... dah merebak mas.kak hana ngan kak nor pun

Anna Qawina said...[Reply to comment]

selamat hari apam sedunia..hehe...ambik 1 ketoi pun dah cukup, nak g mintak ngan izah , k.nor & Mas lak..

izahdaut said...[Reply to comment]

mas.. tu enpon.saja....kunun2 hahahaha...kunun2 nmpk lain gambo apam tu..ke tak nmpk? haha..

Anna Qawina said...[Reply to comment]

eh..ni dapo izah....nak g mintak ngan Hana lak..heheh..

izahdaut said...[Reply to comment]

anna..
kahkah..anna..tau tak perrrr... lantak situ semua mengapam kau

izahdaut said...[Reply to comment]

anna..
huhh..salah masuk dapur tau..ketuk ngan senduk karang

Yatie said...[Reply to comment]

Salam Izah,
Waduhhhh....sukanya tngk sana sini mengapam.....cantik2 plk tu mekar setaman...kali ni nak rasa apam Izah plk..tadi dah mintak Hana dan K.Nor....pasni giliran sape plk yg mengapam....bagus betul pengukus Izah berkhidmat pada tuannya....
=Pasni nak mengukus apa lagi????
akak makan gambor je arini..sbb nak abeskan tahun..klau letak thn depan dah basi...kih3..

aLoY said...[Reply to comment]

kt sini lg ade apam.. siap gubah jd bunga lagi.. santek apam mekar nih..

Kak Rose said...[Reply to comment]

weeeiii keratip nya... apam mekar dalam munge lagik.... sana sini ada apam, x leh jadi... rajin kah? kak rose nak yg kat atas tu siap ngan munge nye sekali tau!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

ni yg jeles nih........ korang ber3 janjian ye? lenkali ajak akak join sekali.. hehehee..

gambar makin mantop tu.. suka tgk..

hani said...[Reply to comment]

haaa...hamik ko ..!!!! ketawa ramai2 apam ko kakak..!! sgt happy tgk apam tu ketawa berdekah dekah...ngeeee

izahdaut said...[Reply to comment]

kak yatie..
lawak tau kak yatie ni..betul gak tu..tahun depan basi ye...hehhee.. tu la, ingat nak rehatkan dulu la pengukus tu..hahhaa.kak yatie la menggoda dengan apam comel ni.

aloy..
mkasih singgah blog saya...leh try tau.pasti jadi punya...hehe

kak rose..
hehee...bekas bunga rampai tetiba jatuh dari langit..saja saja letak apam comel tu..lawa la pulak...fuhh tiup skit angin mengapam kat kak rose..mesti jadi punya kejap lagi.hehe

kak madiha..
tu la macm berjanjian betul..tetiba pepagi lagi masing2 kuar apam mekar..hehee.mekasih kakkk

izahdaut said...[Reply to comment]

hani..
hahahhahaa.. ko nyer pasal la ni..tak pasai2 mengapam lagi hakak neh..haisshhh budak ni tau.

Mimiey.. (^-^) said...[Reply to comment]

ok mintak sini pulak..nak spoloh...nyampessss tau...pehal sume org menggoda dgn apam mekar masing2 hah???? ni yg rase membuak2 nak buat gak ni...

hana said...[Reply to comment]

hahahaha...kisahnyer ko pong mengapam jugak! ari apam seduniaaaaa! yihaaaaaa gimme two! two wokey!!! wakakakakaaa

lina said...[Reply to comment]

wah sana sini apam..nak kena buat gak ni ...

K.Nor said...[Reply to comment]

yiiiihaaaaaaaaaa!! ari apam sedunia blog hehe

adehhhhh.. rasa cam nak demam balik la.. seriau sejuk jer rasa.. hu hu

Nieza said...[Reply to comment]

wah kat sini pun ada apam mekar setaman ni....kita jer lum start mengapam lagi...singgah mkn sini jer lah dulu...ada lagi tak izah?...hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

mimey..
lalalalalaaa... balasan.. hahahaa


kak hana.
kahkahkah.tak habis lagi ye two tu..hehehe..teruk tul..

lina..
silakan ...anak2 suka ni.

kak nor..
mkan obat ye..rehat bebanyak...atau keluarkan peluh...nanti ok tu...ye kita serupaaaaa

nieza..
ada lagi niha...leh makan sama sama neh..meh meh..