CSS

Sunday, December 5, 2010

Kuih Kaswi Pandan


Assalamualaikum..

Salam dihujung minggu ni. Kuih ni buat untuk minum petang semalam. Pagi ni pun ada lagi. Boleh le ngulang makan lagi. Kuih yang lembut dan wangi. Hari tu  teringat Cik Mat Gebu buat kuih kaswi pandan, terliur je. Tapi bila search kat myresepi ada juga resepi yang mudah sikit. 


Kaswi pandan ni resepi Ciku Hafi@Myr. Boleh juga jenguk versi CMG kaswi pandan ala peranakan gitu.
Mekasih Ciku Hafi. Sesiapa nak try rasa kaswi pandan boleh cuba. Tapi kalau nak compare ngan kaswi gula merah tu..masing-masing ada keistimewaan dan kelazatan yang tersendiri. Sama lembut dan sedap. Tapi ikutkan tekak orang kat rumah ni, lebih menyukai aroma kaswi gula merah. Apa pun kepada peminat kuih rasa pandan memang tak rugi mencuba.



KUIH KASWI PANDAN

Bahan  (untuk4-5 orang makan):
1 cawan tepung gandum
2 cawan air
1 1/2 cawan gula pasir *saya letak 1 cawan aje
1 sudu makan tepung ubi
1 sudu makan tepung beras *saya tambah
daun pandan
sedikit pewarna hijau
1 sudu kecil air kapur

1/2 biji kelapa parut
sedikit garam

Caranya:
1. Blend kan semua bahan di atas kemudian di tapiskan ke dalam loyang.
2. Kukus adunan selama 30-40 minit.
3. Setelah masak sejukkan dahulu kemudian baru dipotong.
4. Gaulkan kelapa parut bersama garam sehingga rata. Kemudian kuih kaswi tadi bolehlah dihidang bersamanya.


13 comments:

Suzi said...[Reply to comment]

salam izah...
waaa kaswi pandanlah pulak. best! best!
nanti boleh akak try...thx!

Mimiey.. (^-^) said...[Reply to comment]

yuhuuuuu....kak izah, mie kembali mengendeng kuih kaswi tuh!!!! anto la stgh loyang,ni dh buat air teh nih...

Anna Qawina said...[Reply to comment]

ehemmm...bak sikit nak rasa..sedap ke? kita ni kurang mesra sikit lidah & tangan dgn kuih muih ni, asyik kantoi jer..hihi...

Lyza said...[Reply to comment]

Izah..baru 1st time nampak kuih kaswi color hijau nih..ada lg ke?? Nk rasa sikit..

izahdaut said...[Reply to comment]

kak suzi..
kalau suka kuih rasa pandan wangi cam ni memang tak rugi mencube...:-)

mimiey..
wehhhhh.. dah habis convo ye... amacam dapat manyak munge tak? hehee... kooo..balik2 je terus ngendeng tau..hehe

anna qawinna..
try la doluu..sonang je ni..rasanya banyak2 kuih yang jenis kukus ni, kuih kaswi ler paling mudah..kaswi gula merah tu pun senang...rasanya dah 3 kali dah buat..mmg feberet..hehe

lyza..
tula..saya pun 1st time jumpa n buat..biasanya pakai gula merah je kan

kak Erna said...[Reply to comment]

izah..menggoda akak lagi ni..dah kita ni minat kaswi..dan suka pulak semua kuih2 yang letak pandan..bila la sempat nak buat ni..

mummyseri said...[Reply to comment]

izah best jugek kaswi ni..menariklh kale ijo lagi..:)

indahhouse said...[Reply to comment]

Salam kak izah,
Wah... saya hanya penah rasa kaswi wane coklat tu jer. Yang ni lom rasa. Ada balen lagi tak? :D

izahdaut said...[Reply to comment]

kak erna..
suke ye..hhhmm bleh la try..kuih ni wangiii gitu.tapi mmg kena makan ngan kelapa parut sebab kuih ni tak de rasa lemak gitu kan..mmg sesuai la lumur ngan klapa

mummyseri..
tulah seri, aritu teringat tengok umah CMG..gerammm je nak rasa kuih kaswi pandan..tu yg buat tu..

nurindah.
hi puan nur...bz bisness nehh..hihi..tapikan..akak suke yg kaswi coklat tu lagi..hihi..memasing punya citarasakan...

mr.mama said...[Reply to comment]

Salam,

Emm nampak sedapnya kaswi tu....mr mama tak pandai buat kuih mcm ni, kena suruh org rumah la buat.
izah, nak taya widgeo tu mr mama dah buat, ok cuma mr mama tak tau mcm mana nak bagi keluar nama2 negeri tu, sbb dia keluar malaysia saja. Tqvm.

lina said...[Reply to comment]

izan - kalau gitu ambil la sepotong dua....hari ni pun lina buat kuih kaswi gula merah...mai kita tukar2 cam berjanji jer :)

fara dean said...[Reply to comment]

nak juga kaswi hijo ni..tak penah mkn lagi..

Marina Ina said...[Reply to comment]

dh try buat td..lembik ke plok..huhuhu...tp ok le sdp..