CSS

Friday, December 24, 2010

Apam Tepung Beras


Assalamualaikum...

 Salam pagi Jumaat yang mulia. Ada jawapan napa apam ni naik nya macam tu? Sungguh buntu melihat rupanya, tapi sangat superb pada rasa keenakan dan kegebuannya. Ke apam tak sesuai letak dalam bekas lompang? Ke napa? 


TAPI!!! Setakat ni, banyak-banyak apam yang saya pernah buat..apam ini lah yang paling GEBU dan MOIST!!! 5 stars!!!! Patut la kak Erna suruh buat apam Eno ni. Sangat..sangat..sangat suka dengan apam ni. Bebudak berdua tu pun sukaaa sangat apam lembut ni. Tapi diorang suka makan gitu je without nyior. Mekasih Kak Watie Penang dan kawan2 yang mempopularkan lagi apam ni. Last yang dilihat berkeliaran membuat apam ni adalah Chik Mimi dan Ros.

Copy from: Ros


APAM TEPUNG BERAS


1 cawan nasi
2 cawan tepung beras
1 cawan gula putih
1 1/4 cawan air
1 sudu kecil yis
sepeket kecil eno

Caranya:
1. Blend nasi dengan air hingga halus kemudian masukkan sugar, tepung dan yis. Blend lagi hingga sebati. Masukkan ke dalam bekas dan tutup rapat. Perap lebih dari 3 atau 4 jam (Akak bancuh lewat tengah maalam kukus pukul 5 pagi).

2. Selepas diperap kacau perlahan dan masukkan eno, kacau sebati perlahan-lahan (warnakan kalau suka) dan biar sebentar.
3. Panaskan kukusan. Masukan ke dalam acuan-acuan kecil dan kukus selama 15 hingga 20minit dengan api kuat.
4. Boleh di makan dengan kelapa parut yang dikukus sebentar dan digaul dengan sedikit garam jika suka.




31 comments:

Mas said...[Reply to comment]

makcik...nape apam tu tak mo senyummm...kedekut eeeaaa...
mas pernah wat apam ni, memang sedappp....
kata orang apam ni kena kukus ngan api kuat dan tuang jngn penuh, biar ada berbaki suku dari bekas..
mas pun masa buka setengah senyum setengah idak juga...belasah jer izahh..janji sedappp...
bekas lompang tu makcik beli mana...mas tngh mencari ni...

Mas said...[Reply to comment]

makcikkk, mas nak jawabbb ni, dengar yer.....
1- rasanya sama makcik, bezanya senang lagi guna serbuk agar2 sebab serbuk agar2 tu cuma campur ngan air ,sebatikan dan masak kejap jer. Agar2 bertali tu kena rendam, toskan dan masak sampai agar2 tu hancur...
2- makcik ni, kan ada letak esen vanila, jadi tak de bau telur, puk kpla makcik..
3-yg tu mas tak pernah cuba lagi, rasanya sedap kot sebab agar2 ni rasa manis dan rasa roti jer..try la buat makcikk...
4-bolehhh, mas pun kekadang guna susu segar...he..he...
upahnya anto apam sepinggan cepat, boleh makann lepas makan koewtiaw goreng...laa...laa...

hana said...[Reply to comment]

syian dier duk senget2 tak mo senyum lak tuh... nih mesti tuannya pong tgh cenggitu masa buat! muekekekeke... tp mmg btol apam kak.watie nih mmg best!!

izahdaut said...[Reply to comment]

mas..
tu la pasal..api dah maximum la mas, tapi memang letak penuh la, sebab ada setengah org kata kena letak penuh kan..pasni nak try tak penuh pulak la..mekasih mas, tapi yang best nyer.memang gebu giler kan...sukeeeee

kikiki..mekasih makcik jawapan mu itu.. nak try jugak la...mcm best tu.sebab telur sebiji je kan..tu yg suka tu

izahdaut said...[Reply to comment]

kak hana..
mana ada..masa masak ni tuan masak nyer tersenyum ala ala putri gunung ledang tau..buat kerja pun sopan santun mcm cerita pontianak kampung batu semalam..tergedk gedik gitu.tak tengok cerita tu? tak? tak tahu? ngahahahaa.. lupa tanya org duduk jepun..wakakaa.. tapi rasa dia memang sedap aa... tah napa rupenya tu senget..mcm minah senget pulak!!

TopsyTurvyMum said...[Reply to comment]

aku dha terpengaruh dah bila ko bagi 5 star tuu..
nanti aku check ada eno tak kat sini..

izahdaut said...[Reply to comment]

TTM..
hahhaa.. lama dah rasanya tak guna word pengaruh tu.ada sivik sikit bunyi nyer kan ..hehee.. lembut gebuuu sangat.tapi kalau k.tim buat tak gebu, jangan salahkan aku, salah kan eno ye..ngahaha

Mas said...[Reply to comment]

makcikkk...tahu tak pe....tngh tunggu kemunculan agar2 roti izah lak ni.....he..he...
tu la makcik, puas mas cari kt pasaraya....ada kat kedai bhn2 kek yer makcik..nnti mas cari....maceh yer bagitau, k.yati pun ada cakap ada kt kedai bhn2 dapur..tapi tak sampai2 kedai tu..he..he..mana tahu makcik pun baru beli, ingat makcik dah lama ada, tak pe makcik, nnti mas cari tau...ari ni ngan esok hubby off...boleh kluar...yeeess.....

CERITAKUASN said...[Reply to comment]

suka apam ni... mintak sikit

Chik Mimi said...[Reply to comment]

owh apam dah smpi cini ye,

♥LOVE2COOK♥ said...[Reply to comment]

Love pernah try apam tepung beras Kak Watie ni...mmg sedapppppp! Suke tersangat! hehe ;)

Cantik colours tu Izah ;)

Yatie said...[Reply to comment]

Salam Izah,
Apa khabar adik manis? Sowwy ya akak tak singgah 2/3 hari ni..akak ada hal....pagi2 ni dtng nak ngendeng apam..klau pasal apam, terliurnya akak...suka sngt..akak pun pernah wat apam K.Watie ni....mmng lembut dan sedap sbb ada eno...
=rasanya jngn letak penuh,tu yg naik mereng tu...akak pun pernah gak mengalami kejadian yg sama...masa kukus kuih apam gula hangus....naik tapi senget...apa pun menjadi..

indahhouse said...[Reply to comment]

salam kak izah,
5 star? saya pun dah terpengaruh ni. :D letak acuan lompang lagi senang nak masuk mulut. budak2 makan sekali ngap jer... hihi.

Noorma Ismail said...[Reply to comment]

akak dh pedup buat apam ni. Asyik takmo senyum jer.. bukan itu jer, kengkadang jadi keras plak tu. Ada yang cakap guna tapai, dh buat,,,tp hasilnya tetap sama..kena berguru betul2 ler utk dapatkan apam bras/ena yang mekar berkembang..hari ni akak buat apam polka dot..tp apam ni tersengih la plak.Udah ler terbalik, kita taknak senyum, dia pandai2 plak pegi senyum...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

apam tepong beras ni ada mcm2 versi kan? yg ni lagi senang sebab tak payah guna tapai nasi.. blender nasi jer.. kalo rajin bolehlah cuba..
akak pon pos apam gak arini.. hehehe..

fara dean said...[Reply to comment]

cute warna apam tu..
meh la nak sikit..smua org dah buat apa..bila den nak buek ni..hahha

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...[Reply to comment]

sedap tu memang sedap..tapi nak tunggu perap 4 - 5 jam tu yang tak sempat nak di tunggu..layan gambar jer ler..mintak ler sikit.

kasihredha said...[Reply to comment]

Izzah
suka la tengok apam biru tu..

kak Erna said...[Reply to comment]

izah..senang nampak resepi ni..nanti akak nak cuba lah..yang resepi akak memang gebu..tapi tak guna yis..guna tapai nasi..
yang ni senang sikit tak perlu buat tapai dulu..terima kasih izah..

Lizahanum said...[Reply to comment]

salam izah.....

suke nengok apam biru tu.....nak ngendeng.mesti dah lama habis kan...takpelah...nengok je kat sini,da terasa kat tekak...huhuhu

Nieza said...[Reply to comment]

Salam izah,
nampak sedap apam tu..biarlah tak de rupa tapi sedap kan...:)

Jamie said...[Reply to comment]

Gebus sungguh apam itew..biarlah rupanya senget asal rasanya marbeles kan...

Mas said...[Reply to comment]

izah,
aku layan jer soalan2 kau ari ni pasal roti paun tu,tepung tu makcik letak 1/2 cawan dulu, kemudian tambah sikit2 masa uli sampai adunan tu tak lekat kat tangan masa makcik uli...
buat cepat makcik, nnti kau anto subang 6 biji...

izahdaut said...[Reply to comment]

mas..
wah wah..makcik nak menyopping hari ni ye..selamat mencari acuan llompang tu.. comel2 kan acuan tu..cari kat kedai kek insyaAllah ada

ceritakuasn..
ana..senang ana nak buat apam..dulu2 ingat susah nak buat, memang tak reti betul

chikmimi..
ha ah.berkenan tengok apam cikmi la ni

love2cook..
thank love..memang gebu kan.masuk mulut tu kunyah sikit je dah leh telan..hehe

kak yatie..
kak yati..miss u..ooo jalan2 KL rupanya..tu la, kata mas tu pun jangna letak penuh..nanti bleh try lagi.kalau senget jugak, mmg tuan yg buat la kepala senget..hahaha

indahouse..
betul nurindah..tu la buat acuan kecik2 tu..tapi time rajin la.kalau malas letak dlm loyang sonang..haha..nur..memang lembut gebu sungguh apam ni

izahdaut said...[Reply to comment]

kak noorma..
akak..sebenarnya kes kita sama la..hahhaa..tapi apam yg ini mmg betul2 lembut.sebenranya saya pernah buat apam ni, tapi kesilapan masa tu sebab tak bled nasi betul2 halus.tu yg keras.tapi kali ni mmg gebu, cume senget pulak..hahhaa

kak madihaa..
tu la kak, biasa guna tapai nasi.tapi yg ini sangat lembut..gebu sungguh..cuma nak kena sabar tunggu dia kembang la 3,4 jam kan..

fara dean..
hehhee... lepas kejadian apam ni, pun suka tengok warna dia..cantik pulak warna biru..ada lainnya kan..weh cepat buat.sah sah kegemaran tau

nazrah bakery..
hahhaa..memang la..no pain no gain kata orang..kikiki..yang tunggu tu rasanya adussss..tak sabo sungguh kan

kasih reda.
mekasih..comel pulak warna biru kan

kak erna
oo akak guna tapai ye..yang ni tak payah tapai kak..nasi je..kompom gebu.cume tak kompom la segebu guna tapai kan..

lizahanum
ha ah dah habis.hehe..buat petang, malam tu dah habis..lagi pun buat separuh je dulu..takkut tak jadi

nieza..
betul tu...kalau sedap, ishh tak kesah rupa bilamakankan..lain la nanti org cakap rupa je cantik rasa tak best kan..tak mo tak mo

jamie..
betul stuju kak mcm nieza cakap..hehe

mas..
hahhaa.. mekasih mas cayang..tak tau lagi nak buat ke tak..hari ni baru nak projek puding tu..kikiki..lambat sehh

THE DUO said...[Reply to comment]

Salam perkenalan K.Izah,

Saya Suzy+Mika, memang suka gan blog ni. Waktu lunch mesti sekodeng blog K.Izah. Nak tanye ye, yis tu jenis basah atau kering?

Anonymous said...[Reply to comment]

eno tu ape yer??..rase cam nak buat.. kat mane nak dapatkan yos ngan eno tu??..sgt excited nak buat! :)

Anonymous said...[Reply to comment]

i mean yis...hee

myBESTBUY.Shop said...[Reply to comment]

Yis tu kt kedai runcit pun ada. Mintk je kt tokey kta nk yis atau mauripan. Eno adalh sjenis serbuk utk air mnyejukkn bdan. Dlm ikln pun slalu ada. Kt kdai runcit ada n kt 7eleven pun bnyk

Anonymous said...[Reply to comment]

ENO PERISA APA KENA GUNA UNTUK APAM INI?

izahdaut said...[Reply to comment]

@Anonymous
eno perisa original