CSS

Wednesday, December 22, 2010

Salad Gulung?


Assalamualaikum..

Salad gulung ke? Sesuka hati je bagi namakan. Ni la kekdahnya bila menengok orang main masak masak kat AFC. Tengok tak rancangan yang pengacara dia Chinese misai dilukis tu. Tak suka betul rancangan tu, tapi chef jemputan dia sangat kreatif, tu yang tengok juga, walaupun kalau boleh nak padam2 je muka pengacara tu!



Alkisahnya, bukanlah chef tu buat salad gulung, entah la apa nama resepinya. Tapi sebab mcm geram je nak rasa apa yang chef tu masak, kita buat la ikut bebahan yang ada. Yang macaroni tu pulak goreng biasa je. Macaroni untuk anak, salad untuk umi. Eh bukan umi makan dua dua ke? Ngeee.. Tapi kalau dapat tomyam Songkla sedap gak pepagi ni. hehe


SALAD GULUNG
sumber: Izah Muffin

Bebahannya:
Untuk kulit dadar:
2 biji telur-dikocok
1 sudu besar tepung jagung
4 sudu besar air

Bancuh tepung dengan air. Masukkan ke dalam telur yang dikocok dan gaul sebati. Goreng nipis hingga masak. Fungsi tepung jagung: telur dadar tidak akan koyak bila digulung.

Bahan salad:
daun salad
sosej di bakar
timun jepun
carrot
sos thousand island
tomato

semuanya dibersihkan dan dipotong memanjang. Letakkan ditengah2 dadar tadi dan gulungkan. Potong dan hidangkan.


13 comments:

Mas said...[Reply to comment]

makcikkk...mas nak telur gulung tu...makaroni tak mo sebab tak pandai makan..he..he..

lina said...[Reply to comment]

hulamak salad gulung tuh :)

Sari Yusa Ibrahim said...[Reply to comment]

Pandainya Izah meniru ya, hehe. Akak nak dua-dua.. apasal makcik mas tu tak pandai mkn macaroni plak ek? hihi

izahdaut said...[Reply to comment]

mas..
napa plak tak pandai makan..sedap woooo.. hahaa..mcm mcm makcik sorng neh

lina..
tah..ngengada nak gulung2 pulak..hahaa

sari yusa..
entah kak, tah pape makcik sorang tu..ekeke.. tiru luaran je, dalamannyer entah ler rasa apa yang diorang nyer tu. tapi sos salad la jugak yg digunakan..kire cincai la kan.hehe

hana said...[Reply to comment]

fuiyooooo... chef izahdauttt! muekekeke... cayalah zah! bak gulung2 kat aku..tak mo dua gulung! haha

KakAsma said...[Reply to comment]

walllaaaaa...ada gulung gulung kat sini..mesti sodap!samo laa nak cam Hana gak..nak gulung gulung!!!!

indahhouse said...[Reply to comment]

Salam kak izah,
oh, tepung jagung dalam telur boleh juga buat telur dadar tak koyak... baru tau :)) Maceh kak. salad ni, bekfes yang mengancam dan menyihatkan!

ct noarizah said...[Reply to comment]

wAA...NGANCAM SALAD NI...SUKALAH...LEH X TIRU RESEPI NI!!

Mimiey.. (^-^) said...[Reply to comment]

kak izah, nak salad gulung sume!!! ehhh...lupa..semekom... puan umah,dtg nk amek salad gulung sume...jgn sorok dlm esbok ehh...

Nur Ede said...[Reply to comment]

Salam Izah...
Lama betul akak x BW.. Ceria nyer umah izah skarang nie...akak singgah jap nak tumpang rasa salad gulung yang izah buat tu... sedap nyer... nyumm..nyumm..

kak Erna said...[Reply to comment]

salam izah..tak pernah akak tengok ni..sedap ke..izah..

Ida Ddapur said...[Reply to comment]

izzah....bg nama sendiri apa salahnyer...janji menda tu lebih kurang sama je ngan chef tu buat...sedap eh nampak..tambah lak ngan sos thousand island tu..suker akak ngan sos tu..lama dah tak mkn ni..

fyna said...[Reply to comment]

huhuhuh...nyum...nyum....sedap..