CSS

Monday, July 25, 2011

Sambal Hitam Pahang


Assalamualaikum..

Selamat pagi semua. Harap tak de la blues blues di pagi senin ni ye. Dah amik mood dan berehat2 di hujung minggu. Naik hari isnin harap semuanya bersemangat. Cewaah ayat..mcm la yang menulis ni terefek sangat dengan hari isnin ke tidak. Yela anak2 belum sekolah ni tak terasa sangat pun. Kadang2 haribulan pun duk tercongak2 tak tahu. Hehe..

Saya nak tayang satu sambal kegemaran saya. Sangat suka, pulak2 kalau dari tangan mak yang memasaknya. Walau tak cukup bahan pun terasa sedaaap je. Sambal ni satu nostalgia bagi saya. Sebab ini la sarapan saya dan adikberadik masa time sekolah2 dulu. Rasanya 4-5 hari seminggu mesti sarapan nasi panas2 dengam sambal ni. Cukup kenyang dan siap tapau buat bekal ke sekolah. Ada sayur timun buat ulam. Pekena pulak dengan kopi o. Fuhh best makan pagi2 buta tu. Tapi  versi mak saya tu tak letak asam belimbing rebus, sebab tak mau rasa masam2 asam tu. Masa tu anak2 dia tak suke rasa masam2 kat sambal. 

Versi saya ni kire lengkap la dengan asam belimbing. En suami suke rasa masam2 sikit, lawan ngan pedas. Memang best. Kak Ilah pun suke kan kak. Akak Ilah crite masa gi Kuantan makan sambal ni, tapi tak tahu sambal apa. Lepas dapat resepi terus buat n menjadi kegemaran famlynya juga. So siapa2 yang sudi nak merasa keenakan sambal istimewa Pahang ni, sila silakan lah. Nama sambal ni sambal hitam, tapi ada yang cakap sambal hitam Pahang. Tapi pelik juga akak ipor saya yang duk Pekan tak berjumpa lak dengan sambal gini. Kat ulu lepih je gamaknya ada. Hehe.. Jom ah tengok resepinya..




SAMBAL HITAM PAHANG
by: izahdaut

1 mangkuk ikan bilis
1 biji bawang besar - hiris
10-15 biji cili padi *pedas ikut suke
6-7 asam belimbing rebus
sikit kicap
sikit gula
sikit garam
3/4 cwn minyak masak *lebihkurang

caranya:

Tumbuk cili padi sehingga lumat menggunakan lesung batu.
Kemudian masukkan pula asam belimbing dan lenyek2kan dengan lesung biar bercampur dengan cili.
Masukkan pula ikan bilis dan tumbuk separuh hancur.
Panaskan minyak.
Tumiskan bawang, tak perlu tunggu bawang layu atau naik bau, terus aje masukkan ikan bilis yang telah ditumbuk bersama cili tadi.
Goreng menggunakan api sederhana.
Masukkan sedikit kicap, garam dan gula.
Kacau lagi sehingga agak2 garing.
Atau pun mengikut citarasa masing2. Sebab ada suke sambal ni rasa lembut2 je, tak suke garing.  Ada juga suke sedikit garing tambah lembut2 sikit. Jaga2 jangan sampai hangit lak. Maklom sambal dah ler hitam kan. Hehee..


*Asam belimbing rebus tu, asalnya asam belimbing biasa tu yang warne hijau. Tapi orang kampung suke rebus sampai kecut dan bewarne cekelat gitu untuk disimpan lama. Rebus tu bukan dengan air, tapi asam dibersihkan dan diletakkan terus  dlm tong minyak 4 segi beso tu. Pastu letakkan atas api kecik, orang kampung  suke letak atas api kayu dan dibiarkan merebusnya semalaman. Hingga betul2 kering habis air belimbing tu sendiri. Jadi dapatlah asam belimbing warne cekelat mcm di atas tu. Sekian..

UPDATE:
*maaf ye, saya tak dapat nak mereply komen. Ada urusan nak disettlekan.

Untuk merebus belimbing tu, bersihkan belimbing kemudian rebus tanpa air dengan api yang kecil. Rebus belimbing ni memakan masa yang agak lama juga. Yang penting rebus sehingga belimbing kecut dan bertukar warne. Kalau kat kampung biasanya rebus semalaman untuk kecut. Kecut tu bertujuan ketahanan untuk disimpan lama sehingga setahun dua.  Tapi kalau nak makan sikit tu boleh la sampai kecut sedang2 je. tq

20 comments:

Kak Sam said...[Reply to comment]

Huyooo semakin lawa le sekarang ni. hehehe suka..suka..suka..

anymz said...[Reply to comment]

jah,lawo arrr gambo2 ko skang ni.makin cekci akak nengok..

akak tak edit2 gambo.terus je upload..mana reti nak buat semua tu..ambik gambo pun selalu nunggu wazir balik sek.rasa cam pelik je org tua ni nak ambik gambo tertunggeng2 kan.(ayat cover.yg benarnya malas)..hehe

dah pernah angkut resepi ni dr rumah madiha dulu kalo tak silap.teringin nak rasa.apa kata ko masak menda alah ni,raya nanti akak dtg..:D
eh!lagi satu..along mmg posmen sementara utk bulan posa..Dia lah supplier akak untuk customer2 kat KL nun..nak taaaaaaaaak?..(lenggok gaya sarah nur kasih)
hah!ambik ko pagi2 dah ngomen panjang lebor..

Yatie said...[Reply to comment]

..betul kata K.Nim tu, gambor makin cun dan cekci..suka tngk...akak selalu dengar sambal itam pahang ni tapi tak pernah rasa dan buat...rasanya nak cuba gaklah..nak cari belimbing buluh dululah....bilalah agaknya...

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah...
mmg nampak menyelerakan ler sambal hitam pahang tu... belum perna lg akak cuba resipi nie.. nampak sedap tu

Gee® said...[Reply to comment]

waaaa... fav akak nih... sedap!! izah, pos sket kat k.gee...terlior laa...

Zaliedana said...[Reply to comment]

Kak Izah,a"ah kak,mmg betoi pic akak mkn ari mkn cun,yerla kamera mahai kan,AKAK sian toi kan,org utara xpernah mkn sambal nih,nanti kalo da blmbing buluh leh la try,coz belimbing kering mmg selalu juga maklong blkang umah mak wat stok,sbb dia selalu wat acar,nanti leh la mnta cikit kat dia..

HaSue said...[Reply to comment]

ko mmg makin lawo dgn gambo2 ko skali..hehe..

pstt..cik anon x masuk lg?hehe..

terliur aku tgk sambal pepagi nih.
muskil skit ..lepas sekian baru panaskan minyak tu..ke ko yg panaskan blog nak ngentri berderet nih?

aku kena monday blues..zhariff demam.huk~

Mas said...[Reply to comment]

makcik..aku tak pernah makan lagi tau sambal hitam ni...
sedapp yerk makcik.....
boleh try nanti bila ada belimbing buluh...
masuk list dulu...

klu tak letak belimbing buluh....
sedappp tak makcik....

Cheq Sue said...[Reply to comment]

memula try sambal ni...terus jatoh chenta. kalau balik kg memang kena carik belimbing buluh...walaupun x seori Ulu Lepih punya...tp sedap wooooo.........

Rabiatun Adawyah said...[Reply to comment]

oooo..klu versi Pahang ni ada belimbing buluh yer...nak kena cari belimbing dulu ni,...br leh try..

nOOrsha said...[Reply to comment]

yer izah!~ aku percaya sambal ni sedap.. .sambal ni mmg wujud kat area lipis, benta jer rasenya.. sebab dulu aku pnhg dok pekan, ppg x de sambal ni kat sane.. ingat lagi seminggu program anak angkat kat kampung budu, benta pahang.. hari2 kami dijamu ngan sambal hitam nih.. ohhh!~ sungguh sedapppp!~ jatuh cinte pertama kali merasa... ko ni wat aku teringat2 kat umah mak angkat aku tu ler.. seronoknye mandi punce air dari gunung, sarapan sambal hitam, lauk tgahari pun sambal hitam...!~ huhuhu.. rinduuuuuu kat kg budu!~ ingat lg, mandi kol 10 pagi pun gegel2 menahan sejuk..ekekeke....aku malas nak merebus belimbing ni sampai itam ijah.... aku kalo rindu sambal ni aku gune asam jawa jer.. ekeke/.. aci tak? janji ade rasa masam kan.. ingat lg dulu sblum blik ke kampus mak angkat aku bekalkan belimbing rebus ni.. seronoknye!~ memang sedap makan ngan nasi putih panas2, nikmat rasenya!~

nOOrsha said...[Reply to comment]

eh, blog ko ni ade penunggu ke? asyik typing error jer... wakaka!~

Hanim said...[Reply to comment]

sedap ek izah sambal tu, xpenah try lagi...buah belimbing tu pon xde kat cni. kalau ade nanti leh la try. camne izah buat trdmark izah tu, comel la mapin kecik2 kat huruf tu hehehe

Amie said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah,
sambal hitam tu pernah Amie buat, guna sekilo belimbing... tapi jadinya seco'et je... he hehehh sedapkan!

YANA SHAIFUL said...[Reply to comment]

Kna cari belimbing buluh nii..ssh nk dpt kat sini..sedapnyaa..bertambah2 lah nasi klu mkn sambal nii :=)

Ucu Faridah said...[Reply to comment]

izah..
nak tanya...belimbing buluh tu rebus gitu aje ke..sbb dah 2@3 kali baca cara2 nk merebus tapi tak paham2 jugak...tolong ye bagitau..tak sabar nk buat ni...

Mama Hawa/Mama Nani said...[Reply to comment]

Salam Izah..
kalau tak silap mama pun pernah buat ikut resipi dari Cikgu Zana..mmg best sambal ni. Tapi yg versi izah ni ada ltk kicap plak..blh buat lah nih belimbing dah ada nih.. kalau cicah ngan ubi rebus alamak ...takpe2x next week dah nk pose..blh diet ki3x

cik cek said...[Reply to comment]

Izah...sedap nya nampak sambal ni....leh gak kak cek try nanti..:)

tun_telani said...[Reply to comment]

duk tgh imagine camne merebus belimbing tu.. kalau kat umah, letak atas non stick pan pastu panaskan sampai kering n hitam ek? tepi umah tun ada pokok belimbing besi nih. biasa nyer mmg terbiar membazir gitu je xde org yg pandai makan.

ps: gambar sgt sharp! tun amik gambo guna auto focus. haha.. malas betol nk baca manual tuh.

sitiezahim said...[Reply to comment]

baru ni emak saya pos dr msia..tp kering la..memang bessss terangkat betul hehe