CSS

Saturday, July 23, 2011

Gulai Daging


Assalamualaikum..

Haii hari sabtu ni buat apa ye? Hari pun hujan sejuk je ni. Trasa sedap benor golek2 atas katil ngan anak2. Aisehh ngan anak anak je ke..hehee.. Jom ah layan gulai daging ni. Gulai ni dah lama dah saya buat. Guna rempah gulai Terengganu yang dikirim oleh orang Ganu jugak. Mekasih buat kakak yang sudi kirimkan rempah ni.. Dah lama teringin nak makan gulai daging Terengganu. Resepi saya amik dari blog kak Nor. Tapi resepi tu kak Nor buat guna tulang kambing. Saya buat kat daging pulak. Sapa nak merasa leh je tukarkan pada binatang kesukaan. Opss binatang yang halal la ye. Ikiki.. Mekasih kak Nor cayanggg..



GULAI KAMBING 
(boleh gak guna utk daging lembu/tulang lembu)
sumber: kak Nor

1kg daging/tulang kambing
sedikit tepung gandum
3 sudu cili mesin
* 1 labu bawang besar
* 3 ulas bawang merah
* 5 ulas bawang putih ~ semua bahan * diblend halus
* 1in halia
*3 hirisan lengkuas
4 sudu besar rempah gulai daging/kawah
3/4 cawan santan fresh/pekat
2 bj ubi kentang
air secukupnya
nisan/gula melaka
2 sudu besar kerisik
air asam jawa
2 helai daun pandan ~ disimpul
1 btg kulit kayu manis
5 kuntum bunga cengkih
3 bj buah pelaga
1 kuntum bunga lawang
minyak

Tulang/daging kambing diperap dgn tepung gandum yg dibancuh dgn sedikit air. Biarkan 5 - 10 minit dan bersihkan. Toskan. (ni petua utk menghilangkan bau hamis kambing)
Masukkan tulang/daging tadi kedalam periuk dan isikan dgn air melebihi sedikit dr paras daging.
Masaklah sehingga 1/2 empuk. Ketepikan.
Dalam periuk lain, panaskan minyak dan tumis rempah 4 beradik td (kayu manis, cengkih, buah pelaga dan bunga lawang) bersama daun pandan hingga wangi.
Masukkan cili mesin dan goreng hingga pecah minyak dan masukkan bahan blend.
Kacau dan masukkan sedikit air. Kacau lagi hingga garing sedikit dan masukkan rempah gulai serta 1/2 cawan air (boleh ambil air dr rebusan daging/tulang td).
Goreng hingga pecah minyak baru la masukkan daging/tulang.
Gaulkan hingga rempah sebati dgn daging/tulang. Biarkan lebih kurang 10 minit.
Masukkan kesemua air rebusan td dan juga ubi kentang.
Masaklah hingga mendidih dan baru la dimasukkan santan fresh/pekat.
Bila kuah mendidih, masukkan air asam jawa, garam, nisan/gula melaka dan kerisik.
Kalau nak masukkan 1/2 kiub pati ayam/daging pun boleh, utk menyedapkan lg rasa lauk ni.
Jgn lupa mengacau ya, nanti santan naik kepala
Kalau nampak kuah agak pekat dan tak pecah minyak, boleh lah dimasukkan 1 cawan air panas mendidih ke dalam kuah. Dengan cara ni, kuah akan jd cair balik dan akan pecah minyak.
Masaklah hingga daging dan ubi kentang empuk (tulang memang takkan empuk kan) dan kepekatan kuah yg disukai. Nak pekat lg, tambahkan masa memasak.



30 comments:

tun_telani said...[Reply to comment]

tun xsuka masak gulai daging! sbb lambat betol nk nunggu daging tu empuk.. hihi.. kat umah bila wat gulai daging ni, mama laa yg masak..
walaupun tun org ganu, tp guna rempah adabi jugak bila masak. haha.. rempah ganu tu guna utk gulai nasi dagang je.

zarin said...[Reply to comment]

akak pun suka gulai daging guna rempah dari t'ganu ni...kalau balik kemaman jek mesti borong byk2 ;-)

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

lama betul x mkn ni..sedapnya klu tgh lapar dihidangkn gulai. :)

Cheq Sue said...[Reply to comment]

kak izah...setiap negeri ada rempah2 yang berlainan kan...saya pun lebih suka gunakan rempah yg made in kelantan...rasa rasi dengan tekak. tapi bab2 gulai ni tak berapa nak buat... jenuh nak perabis

Rabiatun said...[Reply to comment]

sedapnyer..klu dicicah ngn roti ataupun makan ngn nasik pun best nih...sedapnyer...

Mas said...[Reply to comment]

tengok gulai daging kau ni ijah....
rasa macam lauk kenduri lak......
hhmm..lama dah tak makan kenduri...

Amie said...[Reply to comment]

wah.... Izah ada binatang kesukaanlah pulak dah... hi hi hi... dia suka lembu ye...
memang tepat pada masanya kalau cuaca sejuk, masak daging...panaslah badan kita...

anymz said...[Reply to comment]

Jah,makan gulai daging ni dengan lawar timun akak tu sesuai betul..lain kali kalau izah bertandang ke rumah akak ni,akan akak pastikan menu ni termasuk dlm senarai..memang sedap zah...

ibundo said...[Reply to comment]

cicah dengan roti pun sedap ni..

Citarasa Rinduan said...[Reply to comment]

selamat malam izah..
sblum ayu nak tidur.

singgah sini kejap..
rasanya mcm kamu tukar header baru jer kan? dan... pic pun dah ada watermark

wow..............
PS: daging tu.. kalau kita dekat dah boleh ayu bawa roti sebungkus..

Yatie said...[Reply to comment]

waduh terliur je tngk gulai daging ni...akak dah beli roti gardenia ni..mailah antar semangkok gulai daging ni...tak sabar nak merasa..kih3..

Kak Sam said...[Reply to comment]

Assalamualaikum..
Nak tumpang tanya, mapin dagin takde ke? hahahahaha jahatnya. Jangan marah

YANA SHAIFUL said...[Reply to comment]

Salam K.Izah..

nk tergelak bc komen K.Sam tnya mapin daging..tp jgn terkejut kot2 esk K.Izah tayang mapin daging kan hikhikk..

Bestnya gulai daging..mkn dgn roti best nii..:=)

HaSue said...[Reply to comment]

tercari2 gak komen cik anon..x sampai lg rupanyer yer?hehe..
aku suka apa2 je masakan daging..janji dagingnya benar2 empuk.. semenjak guna pressure cooker nih kejap je dah masak..haha..siri komen menjeleskan org xde pc.
lg satu sbb malas tunggu lama nak masak tu..huhu

izahdaut said...[Reply to comment]

@tun_telani
tun.. akak guna ni daging empuk. tak lama mana pun. standard masak ayam je... alhamdulillah.. tapi kalau dapat daging tak empukk.. haiii memang tak best ler sebab sik tambah air je.last2 gulai tak berasa. hahaa

izahdaut said...[Reply to comment]

@zarin
oo ye ke.. tak pe la, akak ada kesempatan balik sana best la ek.. nanti pos saya 3 pack ye kak. hehehee

izahdaut said...[Reply to comment]

@Deliah's Deli
bau dia tu yang tak tahan tu.. hehee

izahdaut said...[Reply to comment]

@Cheq Sue
ooooo tak tau lak.. gulai kelantan gemana pulak ye rasanya . hehe... tak berapa tau pun, sebab sya org pahang kalau nak buat gulai mmg tak de rempah bagai..buat sendiri je bahan2 nyer tu

izahdaut said...[Reply to comment]

@Rabiatun
betul tu kak tun, esoknya saya ciciah ngan roti. pehh sodap bila dah semlaman

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
betul mas... teringat2 macm lauk kenduri kawin. hehehee

izahdaut said...[Reply to comment]

@Amie
hahaha... tu la kak amie.. sesaja jee.. yang ada lam stok mmg daging je. tu yang cube tu. gamaknya dengan ayam pun sedap kot

izahdaut said...[Reply to comment]

@anymz
waahhh memang cayang akak.. hahaha.. saya suke ngat timun2 gitu.. tapi tak leh nak imejin cemana rasa dia lawan ngan kerang n santan.. siyess tak leh imejin

izahdaut said...[Reply to comment]

@ibundo
betul kak pah.. nyamannn

izahdaut said...[Reply to comment]

@Citarasa Rinduan
betul ayu.. baru tukar langsir baru. hehehe.. perasan jugak yeee.. meh jemput2 makan cicah sikit sorang. hehee

izahdaut said...[Reply to comment]

@Yatie
dah habis dah habis... kikiki... kak yatie gi godek sindrik...

izahdaut said...[Reply to comment]

@Kak Sam
debik kak sam.. huh.... eh ada gakkan mapin berinti ngan daging. nanti saya buat bagi kat kak sam ekk.. hehee

izahdaut said...[Reply to comment]

@YANA SHAIFUL
tu la..kak sam tu mmg gitu suke ngusik.. hehee... best ek gulai gini. skali skala rasa cam makan lauk kenduri

izahdaut said...[Reply to comment]

@HaSue
kak anon bz la tu. ahaa.. ayatttt.. ngengada ko sue. hahaa.. tak pe nanti aku cari sebijik ek.. beli pada cik mimi je aa...

Anonymous said...[Reply to comment]

woittttttt ngumpat cik anon pg2 ahad ni ya.. ish.. tu ha.. baru abis menarah bukit baju..

huhh buhsan nyer la duk jd cik anon nih.. bila la nak pulih.. huhu.. dah la terlupa klik kotak anon bawah tu, terpaksa taip komen sekali lg.. kena pulak rumah tak ada tempat cik anon mengomen, tak leh nak tinggal komen... uwaaaaaaaaaaaaaa.... sedihnya la duk dlm keadaan gini.. :(

jah, gulai tu kalau cicah roti sedap tau.. ehhh silap.. roti cicah gulai.. hahaha

k.nor :(

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

waaah terliur sudah tgk gulai daging tu.. tp akak x makan daging kambing.. :D. kena tukar kat daging lain nie nmpk gayanya.. mmg sedap.. masuk list lg.. ;)