CSS

Friday, January 6, 2012

Moroccon Yogurt Cake


Assalamualaikum..

Ngeee.. Kek lagi? Yee.. sebenarnya saya dalam misi penting untuk menyelamatkan dan menggunakan telur-telur yang terlebih bajet, masa membuat tempahan untuk muffin baru2 ni. Tersilap perhitungan padah jawabnya. Nak letak telur dlm peti es pun tak muat. Selain nak ngabiskan stok yogurt yg dah terbuka dan bertapa di esbox jadi saya buka la folder kek yogurt. Nampak lak resepi kek ni yang memang digoda goda dan dipanggil panggil untuk di try.



Pada saya kek ni sedap, gebu n lembut. Bila simpan seharian makin moist dan bertambah rasa. Kalau nak rasa lemon ke, orange ke boleh la dikreatifkan mengikut citarasa. Dimaklumkan oleh orang morocco atau Moroccon, banyak kek2 mereka masih disukat menggunakan gelas dan mangkuk. Teringat masa berborak dengan kak Anim orang lama dalam hal masak2. Katanya memang kalau resepi lama2 banyak menggunakan sukatan dari gelas. Tapi kalau sekarang boleh aje tukarkan mengikut sukatan cawan. 

Resepi moroccon yogurt kek ni, dalam hal telur pula, dimaklumkan boleh aje kalau tak mahu diasingkan kuning dan putihnya. Tapi empunya resepi lagi suka asingkan dan pukul telur putih dulu. Sebab ia akan menggebukan lagi kek tersebut. Terima kasih buat Christine Benlafquih @morocconfood.about.com yg sudi share the recipe. Sebab kesudian nya juga lah boleh orang Malaysia buat kek orang Morocco kan.


MOROCCO YOGURT CAKE



Prep Time: 20 minutes

Cook Time: 45 minutes

Total Time: 1 hour, 5 minutes

Ingredients:

1 small container (approx. 110 g or 1/2 cup) unsweetened, plain yogurt
1 measure vegetable oil
2 measures sugar
3 measures flour
4 teaspoons baking powder
1/2 teaspoon salt
2 teaspoons vanilla
3 eggs, separated 
*telur boleh juga jika tidak diasingkan - Izah asingkan dan pukul putih telur hingga gebu.

*sukatan MEASURES di sini merujuk sebanyak sukatan cawan menyukat yogurt. Bila sudah disebut 1/2 cawan, jadi measures di sini saya rujuk sebagai 1/2 cawan.


Preparation:

Preheat your oven to 350° F (180° C). Grease and flour a Bundt or small tube pan.

In a large bowl, beat the egg whites with an electric mixer until stiff. Set aside.

Empty the yogurt into another bowl and use the empty container as your measure. Add the vegetable oil, sugar, and egg yolks and beat until smooth. Stir in the vanilla, flour, baking powder and salt; beat until smooth.

Gently fold the stiff egg whites into the cake batter, being careful to incorporate all of the whites evenly.

Pour the batter into the prepared cake, and bake for 40 to 45 minutes, or until the cake tests done.

Allow the cake to cool in the pan for a few minutes before inverting onto a plate. Leave to cool completely.



26 comments:

Sally Rashid said...[Reply to comment]

cantik sungguh kejadian kek itu..

mummyseri said...[Reply to comment]

Izah, da bawa bekas ni nak tapau kek moroko tu sikit..hehe tak yah kite g sana nk mkn kek tu..;)

INA said...[Reply to comment]

Salam Izah...gebu ye kek tu..klu senang2 leh cuba nie..tanya skit..2 cwn gula tu manis sgt x?

tun_telani said...[Reply to comment]

jauhnyer merantau menuntut ilmu buat kek.. samp morocco ye.. tun siap xtau lg morocco tu kat mana dlm peta.. kat ngan russia ke? eh, ke tu mexico? kui kui..
nway, apa yg lg penting ialah adakah kek tu guna acuan SM yg baru??

Zaliedana said...[Reply to comment]

Kak IZAH OI,pas berpantang nih,mkn ligat sungguh ke dapo eks,mcm2 sungguh kek2 yg klr..MMg cun rupa kek tuh,nmpk pon gebu jer..

lina said...[Reply to comment]

salam izah - cantik nya cake moroccon...acaun apa izah pakai...boleh share...lina mmg agak ketinggalan :)

K.Nor said...[Reply to comment]

k.nim... ooo k.nim... panggil slow2 ni. kang tuan rumah dengar.. meh ler kita angkut mr nordic mek jah ni.. k.nim dah pernah selongkar gobok mek jah kan.. jd k.nim tau la kan kat mana mek jah simpan nordic dia tu kan.. jom k.nim.. akak nak amik yg bentuk mana? kita bagi2 ya.. nor tak kisah bentuk yg mana2 pun. syhhhh ... k.nim jalan tu pelan2.. tanggalkan dulu terompah jepun eh ke terompah korea? .. bising tau.. nanti tuan rumah dengar kang.. hihihihiihiihi

DjDayang Jack said...[Reply to comment]

mmg nampak gebu je kek tu mek Izah oii...akak brkenanlah pulak. tp masuk list dulu. nanti2 sampai seru, akak nk buat gaklah.

izah, ade x resepi cupcake atau mapin mudah yg x perlu guna mixer kat sini? tp akak nk yg sedap n ade perisa koko atau vanilla. nanti kopipes n PM akak k. akak mls bebeno la nk carik. line tenet tgh bengong gak ni...huhu.

mala said...[Reply to comment]

salam izah, macam best ja kek ni ... ambik resepi dulu hehehe

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...[Reply to comment]

auwwwwwwwwww gebunyer kek akak
nie blh masuk master chef gini gaya....@_@

Ayu Safieza @ Humaira' said...[Reply to comment]

tidaaaaaaaaaak, tipah terguda lagi la dgn entry ijah ni...:) gud one lah izah, nanti Ayu nak try la. Ada lagi yogurt yg bertapa gak tu....

kzai said...[Reply to comment]

wah.. cantik menggebu nya kek

Liza said...[Reply to comment]

cantik kek tu Zah...tgk bhn2 dia pun cm senang kan...mst sedap banget...hihihihi

Yat Maria said...[Reply to comment]

Zah

menawan that cake, looks gebusss..esp in that Nordic pan..akak lagi pikir2 nih nak wat kek apa dalam pan tu..kesian terperuk lama gak dalam gerobok tu..

Yatie said...[Reply to comment]

lawornyaaaa kekmu itewwwww...kalau dpt rasa sepotong lagi beshhhh...meh bagi akak sepotong...

nonierahman said...[Reply to comment]

salam kak izzah mmg nampak moist n gebu betul kek tue.acuan pon lawa.hehehe.nnt nak kena cuba gaklah..

rahel said...[Reply to comment]

Selamat petang Kak Izah..
lawanya kek yogurt tu..geram tengok..teringin pulak nak join mamam kek..hehe..

mawar merah said...[Reply to comment]

wah...nmpk sedap je.

umi's cup cake said...[Reply to comment]

Kak izah,
nampak menarik sangat bentuk dan kejadian kek tu...tapi tgh tunggu mood kek datang ni...

chikadakbiru said...[Reply to comment]

salam kak izah..

mesti moist kek nih kan...senang jer bahan2 die..mould cantik laaa

HALAMANKU said...[Reply to comment]

Salam Izah sahabatku.. Selamat Tahun Baru.. Selamat ulg tahun IML ke 2.. Tahniah Bais dah mula Pra Sekolah.. hu hu hu maaf lah.. byknyer tertinggal... Aperpun semoga yang terbaik dan dah memang the bestlah IML.. Sayang Izah.. he he he.. eh kek yoget nipun best n gebus... he he he

Nieza said...[Reply to comment]

memang gebus gebas kek ni zah...dah ler cun abis rupanya...terbaikla:)

Amie said...[Reply to comment]

gebunya... nampak banyak tu Izah... jomramai2 tolong habiskan kek yang mulus nih! Jangan lupa teh panas ye Izah...

~~zAnAfAhMi~~ said...[Reply to comment]

Mcm cheese kek je.......resipi simple...boleh cuba.

Only Fish Recipes said...[Reply to comment]

wow...lovely cake dear....drooling over the pics :-)

Cik TeN10 said...[Reply to comment]

nk try jugak la !!