CSS

Tuesday, January 17, 2012

Ikan Bilis Goreng Cili Padi Tempoyak


Assalamualaikum..

Cer tengok nama nyer tu. Panjang bebenor. Napa tak tambah 'bawang' kat tajuk tu sekalikan. Ikan Bilis Goreng Cili Padi Tempoyak Berbawang. Haa.. baru panjang n glemer. Semua bahan2 membuatnya ada dalam tajuk. Hahaha.. abes kena hamun ngan kak Anim karang. Ehem ehem.. kak Anim tengok buat GA. Kena bodek skeett.. Sebab alamat pos untuk hadiah tu memang kak Anim dah sesiap tulis Ampang kan. Nanges la orang Ganu ngan Sawak. Haha.. Orang Damansara ngan Subang lagi la terus tertonggeng.  Haha.. belum apa2 nak pukul canang. Teruk tul ko jah.

Sudah renti kan cerita itu. Nak cerita pasal sambal tempoyak ber ikan bilis garing ni. Sedap sikit bunyi nyer kan. hahaha.. tapi walaupun namanya panjang, satu je nak rumuskan disini,  SEDAAAAAPPPP. Kepada penggemar tempoyak, sila la cube. Memang kompom habis nasi 2 pinggan. Tak yah lauk lain dah kalau saya. Cukup tempoyak dimasak gini dengan ulam. Kalau ada petai leh masukkan sekali dlm sambal ni.Tq kak Anim. Memang masak tempoyak gini kegilaan saya. Tempoyak dan saya tak dapat dipisahkan. Ecewaahh,.. pulak2 guna tempoyak orang Rembau bagi.. memang sangat2 sempurna hidangannya. 



IKAN BILIS GORENG CILI PADI TEMPOYAK
resepi: kak ANYMZ


Bahan2

2 genggam ikan bilis-goreng garing dan ketepikan
25 ulas cili padi*
1 labu kecil bawang besar*
1 ulas bawang putih*
bahan2 bertanda * di kisar kasar
1 1/2 senduk makan tempoyak
minyak untuk menggoreng

Cara

Kurangkan lebihan minyak goreng ikan bilis tadi menjadi lebih kurang 1 mangkuk kecil
Tumiskan bahan2 kisar sebentar dan masukkan tempoyak.
Gaul sebati dan masukkan ikan bilis goreng
Sedia untuk di hidangkan dan jika suka bolehlah di perah sedikit limau kasturi..
*nota izah: izah sengetkan kuali selepas memasaknya, tutup api, biarkan minyak turun. Biarkan 5 minit. Kemudian cedukkan minyak keluar. 



*Izah kurangkan cili padinya. Karang berdesing telinga kepedasan.


50 comments:

Cik Ayu said...[Reply to comment]

sedap ni kalu makan ngn nasi panas2.. pepagi da terliur ni.. kena la wat jugak nanti, kalu x abis le air liur bb meleleh

Sally Rashid said...[Reply to comment]

kalau dapat ni..2 pinggan tak cukup..

tun_telani said...[Reply to comment]

mak aii.. 25 bijik cili padi! mmg lauk orang pure nogori je buleh tahan ni.. hehe... org ganu pun kene kurangkan cili padi tu..
hahaha.. selagi x samp tarikh tutup GA kak nim tu, selagi tu marathon perang kat dapur kak nim ye.. hehe

anymz said...[Reply to comment]

apa kak anim?...kak anymzzzzzzz..okayyyyy..sila bunyikan zzzzzzz tu sampai lolap..hahaha

jah meh lah sikit jah..tempoyak akak dah nazak dah ni..tu lah ko jah..ambik byk sgt..akak nk bagi satu sudu je..tiba2..satu bag ko gi ambik..hehehehe
abg tapa pun dah suka dgn menu nih..adeh..cam dah sebati je nyebut nama abg tapa kat sini..biasa dia pun ada nama glamer tauuuuuuu..
abg muuuuussssssssssss...hahahaha

Naz / Nadz COSK said...[Reply to comment]

Izah..ni menu turun termurun family mak akak. Menu ni jugak perosak diet akak. Sebab tu tak boleh buat. Nanti makan nasi seperiuk..hehehe...

Gee® said...[Reply to comment]

adusssss.... menitik air lioq k.gee wehhhh

Yatie said...[Reply to comment]

uwaaaa tak makan lauk lain ya Izah...kalau akak tambahkan ikan goreng makan dngn sambal tempoyak ni..fuhhhhhhh sodap yg amat sngt....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

salam izah...
phewww... sambal gini kalau hidang kat akak, abang & kakak dini satu piring kompem tak cukup.... hehehe...
berdesing?? kalau akak siap tambah lagi cili padi tu.. lagi pedas lagi sedap.. hehehe... karang dtg umah akak cer tengok resepi akak pulak berdesing ke keluar api terus... wahahahaha....

Nuridah said...[Reply to comment]

Izah,org nogori atau org melako tk tinggal ngan tempoyak nie...habis satu rumah bau tempoyak...arwah ayah kak Nur suka ngan tempoyak ikan bilis...sedappp tu Iza!!

quinnie said...[Reply to comment]

hahahha...kalau semua perkataan nak ditaruk boleh tak muat nanti izah...kekekke...

eh eh..kenapa kita tak perasan resepi kak anim ni ye...wah bleh cuba nih...ada lagi stok tempoyak yg tinggal sipi2 nih...hehehe

Anonymous said...[Reply to comment]

mmag favorite sy gak smbal ikan bilis tempoyak ni...mmag sedap klo mkn ngan ikan goreng..tp mkn ngan nasi saje pn layan gak leh licin periuk..tp klo sy msak x letak bawang...hb sy org KL pn layan mkn smbal ni..1st time dia jumpa smbal ni bila kawin ngan sy...hehehe

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...[Reply to comment]

Salam izah.Grenti tertonggeng kekenyangan lepas makan kan???

cik cek said...[Reply to comment]

Izahhhh....adoai! sodap eh sambal tempoyak ni...makan ngan nasi paneh2 sodap ni...tak nak jomput kito makan sesamo ko...heeee...:)

Acik Erna said...[Reply to comment]

izah..bukan makan dengan nasi je..dengan roti kembung pun sedap..mintyak dengan anymz resipi cam na nak buat roti kembung..

mala said...[Reply to comment]

aduh izzah! mau terlentang lepas makan nasi ni dan yg sure bertambah-tambah nasi!

Tina Othman said...[Reply to comment]

alah. mana nak carik tempoyak ni, harus balik kg ni mintak dgn metua hehe

tak tahan nengoknya, alamat kelaut lah diet klu makan lauk mcm ni =)

Cheq Sue said...[Reply to comment]

jah, rasa2 dah buleh makan kowt sambal camni. tapi kalau sampai 25 bijik ko kena standby la nak lawat cheq sue kat spital.... he he he... petang ni jugak nak cuba eh

AbbotCottage said...[Reply to comment]

ko ni Zah, bikin aku ngencessss...eiiiii eiiiii kena carik tempoyak nih.

Qhaifa Nur said...[Reply to comment]

balik dari pangkor memang beli stok ikan bilis banyak...
selang 2 hari asyik masak ikan bilis saja...

suka tempoyak...

nOOrsha said...[Reply to comment]

waa sedap ni..aku suke gileer makan camni.. alamt x toleh kiri kanan dah..nyumnyum. :)

Kamalia said...[Reply to comment]

izah...sedapnye..kalau makan ni dgn nasi panas, mmg bertambah berkali2..

~K Ham~ said...[Reply to comment]

Izah..kak ham dtg mengendeng ni...lapoooo sgt dah...ada lagi tak?

faa.rosli said...[Reply to comment]

my fevret!!

izahdaut said...[Reply to comment]

@Cik Ayu
kena la buat tu ..ngidam ek. hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sally Rashid
lepas makan sah terlentang kenyang. haha

izahdaut said...[Reply to comment]

@tun_telani
banyakkan tu. tapi kalau guna jenis cili tak berapa pedas boleh la letak banyak. atau nak makan sikit2 buat colek seap gak letak banyak cili. tapi akak makan gitu je so akak kurang kan cili.

hehee.. saja la tu memriahkan

izahdaut said...[Reply to comment]

@anymz
zzzzzzzzzzz ke kak anim ala ala otomen. laa nak bagi 2 sudu ke, ingat ritu nak mintak 2 tapuware. hahaha.. ala abg mus suke ye. my 'ut' suke gak sikit2. dia bukan reti sangat makan tempoyak dimasak ni. kecuali sambal tempoyak. tak rock betul la.kan. kikiki

izahdaut said...[Reply to comment]

@Naz / Nadz COSK
sama la kak naz. mak saya pun slalu masak gini cume ikan bilis tak goreng garing. pastu masuk la apa2 nak masuk. petai ke, jering ke, terung pipit ke.. terung ijau ke.

izahdaut said...[Reply to comment]

@Gee®
nah amik tisu ni kak gee buat sapu air liur. haha

izahdaut said...[Reply to comment]

@Yatie
tu la kak penangan tempoyak. saya makan gini je ngan ulam. dah cukup. kalau ada orang lain kena la goreng apa yg patut kan. hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@MaDiHaA a.k.a Ratna
tu dia kak.. ni bukan je berdesing telinga, ni denga air2 mata pun keluar ni. fuhh.. hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Nuridah
orang perak n pahang pun tempoyak jugak kak. mmg sedap sesangat. kat peti ais mmg ada temppoyak punya

izahdaut said...[Reply to comment]

@quinnie
tu la.. hahah.. saja gurau ngan kak anim. buat la kak Q. mmg best ni.

izahdaut said...[Reply to comment]

@Anonymous
oo tak letk bawang ye. cube la try yang letak bawang pulak. mmg laju je makankan. perasa yg menambah selera

izahdaut said...[Reply to comment]

@Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot
hahah terlentang kak. kalau tetoggng tu kelaparan lagi tu,.. kiki

izahdaut said...[Reply to comment]

@cik cek
meh meh.. makan sesamo tapi kak cek bawak tempoyaksendrik. nak maintain tempoyak makan sikit2 sampai tahun depan kata kak nim tu

izahdaut said...[Reply to comment]

@Acik Erna
roti kembung kak..cam best je. nanti kita kecek resepi kat kak nim

izahdaut said...[Reply to comment]

@mala
tula ..lauk gini musuh diet. owwhh

izahdaut said...[Reply to comment]

@Tina Othman
haha meleleh la kalau tak de tempoyak dlm peti. tempoyak wajib kena ada ni. kena balik kg la dulu nampaknya tina

izahdaut said...[Reply to comment]

@Cheq Sue
jgn cari nahas cheq sue. buat je lite2 pedas. kesedapan tempoyak tu tiada tandingan kan.

mokwo® said...[Reply to comment]

woooahh fengsan!!..pssst,pssst, pssst jah kita satu geng kan..kalau menang loyang checker tuh bagi lah mokwo barang sebutir..lama ngidam nak loyang tuh sampai dah beranak 3 dah nih...kucing kat depan umah tuh lak tak tau berapa kali beranak dah...hihihi
Mokwo sedih...sebab mokwo kena diet coz mokwo nak kena jadik pengapit bulan 3..tapi bulan 3 lambat lagi kan..n bukannya mokwo yg kawin..waddahek dgn itu diet!! yahoo!!

izahdaut said...[Reply to comment]

@AbbotCottage
woohh best woooo.. apa laii pakat leleh sesama la kalau tak de tempoyak haha.. gi carikk

izahdaut said...[Reply to comment]

@Qhaifa Nur
murah kt pngkor ye ikn bilis. dpt ikn blis lembut.. garingg je nanti kn

izahdaut said...[Reply to comment]

@nOOrsha
khaann sama la aku. anak nages pun buat2 tak dengar. ahaha

izahdaut said...[Reply to comment]

@Kamaliakhan tu la masalahnya aku jarang sangat nak buat lauk pauk sedap ni. haha alasan best giler.

izahdaut said...[Reply to comment]

@~K Ham~
ada.. ada nasi putih je kak ham. kikiki..marah kak ham!

izahdaut said...[Reply to comment]

@faa.rosli
mee too!!;)

izahdaut said...[Reply to comment]

MOKWO.
Kah kah kah.. mokwooo.. diet laaa. nanti nak pakai kebaya bagaiii.. kiki.. ala mokwo.. sapa nak geng ngan mokwo ni. siku sket mokwo.. haha..saya ni lagi la, dari tadika lagi berkenan ngan pan tu. cer kire brapa tahun. mokwo tak kesian kat saya ke? *buat muke cam kucing kesian mintak tulang. ngeeee

Mama Ann said...[Reply to comment]

Izah..kalau umah mama dekat dgn Izah nk mama mnegendeng sikit..nampak sedap...Mmg peberet Ayh ni..

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

ermm.. menyelerakan!! akak x perna lg makan tempoyak... kat cnie cam x nampak plak org jual tempoyak.. atau akak jer yg x perasan ada org jual.. huhuu.. mmg dah lama nak merasa tempoyak.. kalu p sjung x ingat plak nak cari tempoyak.. adeeh!!