Friday, January 20, 2012

Kari Ayam Tomato


Assalamualaikum..

Semoga semuanya diberi nikmat sihat di hari jumaat penuh barakah ini.  Jangan lupa lontarkan selawat buat nabi junjungan kita nabi Muhammad SAW. 

Kisah Jah * bukan nama sebenar.

Jah seorang surirumah, suka masak-masak. Akan tetapi Jah agak pelik bila Jah masak kari, karinya selalu tak menjadi. Walaupun jiran2 tepi rumah dan belakang rumah sanggup berkongsi resepi yang paling sedap dalam simpanan mereka, tapi bila Jah yang masak, kari Jah tetap tak sesedap yang digembar gemburkan. Pernah Jah sedang menyidai kain, dan ternampak jirannya tertonggeng menangkap gambar, Jah minta resepi kari. Jah cuba masak, tapi tetap hampa. Jah tetap berusaha memasak kari demi suaminya yang tercinta, Arun Ajis *bukan nama sebenar. Tapi Arun Ajis tetap hampa dengan kari yang dipersembahkan kepadanya dari Jah. Arun Ajis telah memberi terapi buat Jah dalam perihal karinya, sehingga Jah merasa fobia. Jah telah melupakan kari dalam hidupnya. Jah dan kari tidak serasi.

Cerita Jah dan penulis blog tiada kaitan. 

Tapi kari ini adalah kejayaan kepada saya. Hahaha
Sedaaap. 
Saya buat kari ni makan dengan roti canai dan roti arab.
Gile sedap. Oh ye, saya ada tambah paste kari.
Paste kari ni kiranya kari segera la kan.
Gamaknya itu penambah sedap kot.
Tapi kalau ikutkan resepi ni memang best.
Terimakasih E-na dan Mas yang mewar-warkannya.
Mintak izin ber share di sini pula.




KARI AYAM TOMATO
resepi: E-Na
sumber: Mas


Bahan :
6 Ketul ayam
2 biji tomato
200ml santan pekat
400ml air
6 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1 1/2 sudu besar rempah kari ayam dan daging Adabi (di bancuh dgn air)
1 sk serbuk cili giling (optional)
1 biji kentang (di belah 4)
1 kuntum bunga lawang
1 inci kulit kayu manis
2 biji buah pelaga
2 kuntum bunga cengkih
sedikit gula
garam dan perasa.


Cara membuatnya :
Sebiji tomato di potong dadu kecil dan sebiji lagi di belah 4.
Bawang merah, bawang putih dan halia di blend/ tumbuk sehingga hancur.
Tumis bawang dan rempah 4 sekawan (kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, bunga cengkih) sehingga naik bau / kekuningan.
Masukkan serbuk cili yg di bancuh dgn sedikit air dan kacau sehingga garing.
Kemudian masukkan rempah kari dan kacau sehingga naik minyak.
Masukkan sebiji tomato yg dipotong dadu. Kacau sehingga hancur.
Masukkan ayam dan kacau sekejap.
Masukkan air dan biarkan mendidih sehingga ayam empuk.
Kemudian masukkan santan dan ubi kentang.
Perasakan gula dan garam
Bila kentang telah masak masukkan tomato yang di belah 4.
Biarkan mendidih sebentar dan angkat. Selamat mencuba!

TIPS : Untuk mendapatkan kari yang merah cantik berminyak:
Semasa menumis pastikan rempah kari dan serbuk cili betul2 masak,wangi, garing (jangan sampai hangit) barulah dimasukkan tomato.


39 comments:

Mas said...[Reply to comment]

cian jahhh tu kan izah......
mesti dia fobia ngan kari,....muahahahaha


amboiiiii...
nak jadi retis populer ngalahkan rozita che wan ke jah tu...


makcik..
betul tu makcik..
kari ni memang best...
aku memang selalu gak buat...
al maklumla...anak2 aku ni memang hantu kari...kikikikii

makcik..
tolong pesan kat jah tu...
apa pun ....

mulakan dengan bismillah...
disudahi dengan alhamdulillah...
begitula sehari2 dalam hidup kita..
mudah2an dirahmati Allah...

sekian nyanyian nasyid ari ni..
diketuai oleh izahdaut....

izahdaut said...[Reply to comment]

mas..
ampeh ko mas. siap ko nasyid nasyid kan aku lak ye..eh silap.. ko nasyidkan si jah tu ek.

aku rasa orang reti buat kari ni mmg sangat reti memasak. hahhaa,.. tak pe..slalu slalu buat kari nanti pandai la tekniknya. tapi kali ni mmg best wooo..

anak2 aku pun suke makan ngan roti canai. tapi aku buat tak pedas ler. nak pedas aku buat sambal tumis asing. mmg sedap la. simple je kan bahan2 nya tapi berbaloi kesudahannya. alhamdulillah

KakAsma said...[Reply to comment]

rini rami tayang lauk berasaskan ayam...agak2 ada lagi tak ayam kat pasar...hehehe akak pun nak join gak amrathon menu berAYAM...tungguuuu

Gee® said...[Reply to comment]

kik!kik!kik!...betul kot nasyid si mas tu, jah lupa baca bismillah gamaknya...

HaSue said...[Reply to comment]

Ehh ehh...citer gelombang rindu laa..!! dia bukan ombak rindu dah tp gelombang jek sebab kari salu x jadi..ehek.

Apapun tahniah2..ada juga kari yg serasi dgn ko jah..aku suka guna kari cap ayam..lebih serasi ngan aku kot..ada kari paste(kari basah) tp cam aku x bp suka rasa ia..

HaSue said...[Reply to comment]

Satu lg Jah..eh napa asik sebut jah je ni..ehe.. tumis kari tu biar lama sikit masaknya..kalo perlu tmbh air pun xpe..sampai betul2 pecah minyak.. aku x laa terer kan..tp memandangkan kari peberet org kat umah ni..wajib kena pandai laa..x byk,sikit2 tu ade.hehe..kalo mkn kari yg x cukup masak mmg menyampah jer.hahah..eh apa permasalan masakan kari ko sbnrnya ek?tp ko jgn putus asa ye..

Chah said...[Reply to comment]

Ommm bak balik duit aku!!! Jah ooo jah, woit x aci pakai kari paste!!

Zaliedana said...[Reply to comment]

Assalam Puan Blog,siannyer mek jah tuh ya,patut cam xpasan jer mek jah tuh msk kari,xperlah kak izah tlg bgatatau kat mek jah tu,kalo kari2 gini,dia kena belajaq dari oghang penang,muahaha..Ala kak izah oiii cam xcaya jer kari akak xsedap n xmemenuhi selera En Daut manja akak tuh..




Opss lupa cek nak habaq,kalo nak menuntut ilmu,kena pengeras Mapin n donut seumuq hidup,wakaka..

faa.rosli said...[Reply to comment]

nampak sedap sangat kari tu kak JAH..hehe

Yatie said...[Reply to comment]

hah3..lawaklah pepagi Izah ni...sian si JAH tu...agaknya dari kecik tak suka makan kari kot, tu yg menjauhkan diri je dngn kari...kalau berterusan mcm ni Izah ajarkanlah si JAH tu masak kari spesel...tak pun yg mudah2 je..janji rasa kari..ngeeee...hohohohoho nak sambung gelak ni...ampai takit peyutku...

.:nhalilah:. said...[Reply to comment]

kari byk kuah makan dengan roti mmg marbeles... tomato dadu tu gantikan air asam.. nanti nak cuba..

Qhaifa Nur said...[Reply to comment]

hubby nak masak kari seperti ibunya..
syukur saya dapat buat walaupun tak 100%...
kari suka cicah dengan roti canai..

Tina Othman said...[Reply to comment]

wah sedapnya, saya suka kari tapi ada org tak suka kat rumah tu, jadi mmg jarang sangatlah masak kari

nOOrsha said...[Reply to comment]

wahahaha..aku macam bervulu jer bace cite si jah ngan pakcik harun tu.. hahah.....nasib baik abang putera ai tak masuk skali.. mesti jiran yg tgh tangkap gmbo tu bini nye abg putera kan/.//muahahahaha....btw mangkuk ni cantekk! suke tgk!! :)

~K Ham~ said...[Reply to comment]

mintak semangkuk kari tomato tu...nak kuah je...nak cicah ngan roti pound..

izahdaut said...[Reply to comment]

@KakAsma
wah nak tungguayam kak asma pulak. leh tuko2 semangkuk kan. baru pas makan nasi ngan kari ni. dahs emalaman makiiin sedap

izahdaut said...[Reply to comment]

@Gee®
bismillah selawat zakir semua jah dah baca. jah pasrah. hahaha

izahdaut said...[Reply to comment]

@HaSue
aa betul2..kalau kari tu tak masak lagi bahan tumis tu, mcm rasa lemau jekan. kengkadang tu rasa wangi dah. so letak ler bahan2 lain, tapi aku saspek sebab tak garing lagi la tu. kengkadang bior sampai nampak hangus2 sikit baru masak kot. haha..

sue.. kalau kat rumah suke kari mmg boleh dikatakan terror gak memasaknya kan. mcm kat rumah aku ni. suke telur goreng. terror giler aku masak telur goreng. hahaha.. tapikan, akan ku buat lagi kari kari ni, sebab anak aku sukeeee la kari. janji tak pedas. penemuan baru!

misshannajr said...[Reply to comment]

sedapnya..lapor trs nengok nyer..

~~zAnAfAhMi~~ said...[Reply to comment]

Teringat pulak si Nabil dengan Jah ooo Jah....
Ingat nak masak kari daging makan dengan roti nan la Jah! hehe...

Mama Ann said...[Reply to comment]

Izah..mama selalu masak kari..tp cara mama la..kari ayam peberet keluarga mama.Tp Izah punya kari nampak sedap..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

salam Izah...
kesian kat Jah tu yek! tapikan.. kisah Jah tu seakan sama je ngan akak.. muahahaha... akak pun sama gak kalau kari ayam memang tak pas sangat lagi.... selalu je rasa mcm fail kalau masak kari ayam walaupun org2 dlm rumah tak pernah komplen. tapi... kari ikan style mamak akak dah pas dah.. hihi.. sbb dah dpt resepi yg betul2 sodap! nanti akak nak ajak Jah tu pegi menuntut ilmu masak kari dengan kak Ummi ler... dengar khabar kak Ummi punya kari meletops!

AbbotCottage said...[Reply to comment]

Siap ada rentetan citer tu yang buat aku meleleh-leleh ingus sebab sadis. Ko lenkali Zah, kena ajo si Jah tu, kabo ke dia lenkali kalo nak masak kari, letakkan si Minahkumari kat sebelah sambey soh dia kepit-kepit ketiak yang tujoblas ari tak mandi selama tujoploh tujoh kali dibawah kelajuan angin yang maksima. Hah!!!! Menjadi-jadi karinya.

Kak Sam said...[Reply to comment]

Baca sambil guling2. Boleh buat filem ini cerita. confirm pecah panggung punya...hahahaha...

kakna said...[Reply to comment]

jangan putus asa jah.. cuba sampai jadi.

sebenarnya masakkan ni payah nak di ceter.. lain orang lain lak air tangannya.walaupun resepi yang sama.lidah yang merasa pun tak sama.ada yang suka pedasnya lebih dan ada yang tak boleh pedas.umah kakna kalau kari hari2 pun tak apa.

LadyD said...[Reply to comment]

akak, si Jah tu mcm kes saya je...hehehe, saya pon tak expert sgt bab kari ni.pasni nak try resepi dr akak pulak la, mana tau menjadik.

quinnie said...[Reply to comment]

sedapnya kari ayam..ada roti jala sedap nih cicah...kekeke

Nieza said...[Reply to comment]

wahh menarik n3 izah hari ni ada cerita jah pula..ralit lak dok baca..haha ada sambungan tak?hehe tapi kari memang sedap. kalau org penang kari memang tak leh dipisahkan mkn ngan apa pun sodap:)

Nieza said...[Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
Wattie said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah dan selamat tahun baru.
Ni dia penggemar kari dari Penang dah mai.... kari yang Izah buat ni nampak sungguh mengancam, akak bagi A++, klu dok sebelah rumah nak jugak minta semangkuk.....hehehe

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...[Reply to comment]

Sedap dengar cerita sedap lagi kari ni kan izah???

Sugar 'n' Spice said...[Reply to comment]

I lioke mkn kari ngan roti arab...

bbdk dlm umah ni...eberi weeks nk mkn kari...keesokannya perhangat kari mkn ngan lempeng...hihihihi

Chah said...[Reply to comment]

Gedss la si jah tu x reti masak kari... Tu ler asik ber mapin jek...

Qasey Honey said...[Reply to comment]

hmmm...kari ayam tomato...mesti sedap ni...minta sikit...hehehe..feveret ni..

rahel said...[Reply to comment]

Salam Kak Izah,belum pernah lagi buat kari tomato..mesti sedap sangat kan..

dZana said...[Reply to comment]

kalau ada balance .. cicah lempeng sedap ni izah.. kt rmh akk klau kari ayam slow jer.. klau daging mcm turbo pulak..

K.Nor said...[Reply to comment]

kesian mek jah tu ya jah.. eh.. sama jer ni.. jah dan jah. org yg sama ke jah.. hahaha... menyamar la tu kunun nya kan..

kat rumah ni semua antu kari terutamanya ecah dgn luqman.. tp yg tk suka masakan bersantan ni si naim jer.. kari sedap woo jah.. sengaja masak lebih2 pastu buat cicah roti canai, roti jala.. bestkan jah. ermmm tunggu naim balik key el dulu baru boleh mengari balik :)

Ida,Japan said...[Reply to comment]

Sumpahan kari bagi Jah udah tamat...alhamdulillah..
izahh...baru akak sempat ke sini...sihat ker???sedap nmpk kari tu...che abg akak mmg penggemar kari gak tau...alhamdulillah setakat ni tiada perkataan rasa tdk puas hati..sib baik Jah tu org yg sabar ye..he..he

E-na Lovely Kitchen said...[Reply to comment]

hihii pembuka bicara yang menarik...creative gitu...pe2pun thumbs up utk kari izzah yang mmg mengancam tu...I like!!

E-na link ke LK ye...tq