CSS

Wednesday, October 12, 2011

Kek Batik Coklat


Assalamualaikum..

Kek lagi dan kemudian natijahnya? Persoalan yang diri sendiri sudah tahu jawapannya.
Jangan tersenyum tapi jangan pula berduka.
*bukan mood sengal* hahaha..
Eh kalau blogger baru masuk blog saya, dan baca entry begini, mesti kurang berminat dengan blog ni.
Ok saya mulakan dengan ayat pembuka yang lain.
" Kek batik mery yang penuh rasa kecoklatan dan enak untuk menambah kawan2 bagi lemak anda."
Boleh ke gitu? *Tunduk, sambil kaki kuis pasir* Tarik napas...

Ye.. cukup la sedikit sketsa dipagi hari. Nak kayuh beskal pulak. 
Oit oit.. mek Mukah, bukan beskal Muaz okehh. Tak vouge la kayuh sekal Muaz. Huhhh
Ok berbalik kek yang sangat sedap ni, makan sepotong kemudian jilat jari.
Saya buat tuk habiskan sekut mery yang  bebudak pandang bagaikan teratai layu ditasik madu je dah.
Bila dibuat keK, alhamdulillah..suke jugak diorg kek gini.
Kek ni bila lama2 baru la lembut biskut tu. Baru sedap kan.
Lagi pun sebenarnya saya celup dulu sekut tu ngan susu suam.
Bagi lembut tak mau makan sekut tu masih rangup.
Tapi ikut selera masing2.
Kek gini banyaaak sangat version nyer.
Boleh google je, dan jumpa la  resepi n kaedah buat nyer yg berbeza.
Saya guna 2 jenis sekut, ada kopi dan ori.
TQ to Hasue dan Mas.
I lebiu..



KEK BATIK COKLAT 
Resepi : Mylla@myR 
Sumber :  HaSue & mAS

Bahan ( 1 kg ):
200gm millo
250gm butter
3 sudu makan serbuk koko
1 tin kecil susu pekat manis
biskut meri secukupnya


Cara membuatnya :
Sediakan Loyang yg dialas plastik bersih(tujuannya supaya kek tidak melekat dan senang diangkat dr loyang tanpa mencacatkannya)
Cairkan butter dalam kuali atas api yang kecil sekali...
Setelah cair masukkan susu, milo sedikit demi sedikit gaul sehingga milonya hancur
Seterusnya masukkan serbuk koko.... gaul tanpa henti sehingga halus dan tak berketul lagi....
Setelah pekat,boleh lah mula menyusun biskut marie di dalam loyang sehingga menutupi permukaan dasar dan ceduk adunan coklat kemudian ratakan.
Susun lagi biskut marie dan lapiskan dengan adunan coklat.
Ulangi langkah 4 dan 5 sehingga adunan habis
Biarkan sejuk dan masukkan ke dalam peti sejuk semalaman.... potong dan siap untuk dihidangkan...


42 comments:

Sheila Shafeareen said...[Reply to comment]

Assalamualaikum salam di pg rabu..meriah nya kek ni siap bedeco atas tu...kek balik fv sofea ni...npk dek dia pasti suruh buat....ada lg ke tu...npk cam byk je lg hehheh

HaSue said...[Reply to comment]

wohh..bukan guna beskal muaz yer..pahamm..pahamm..haha..
eh aku pun nak buat lagi kek nih..maklum laa hasil sit up aritu kan sampai nampak tulang rusuk dsebalik kulit ni haa...*ilustrasi semata2

ko tabur apa kat atasnya tu..serbuk sekut merie ye..ke kelapa kering?
mesti lg best ek buh 2 perisa sekut tu..

err..aku nak komen apa lg nih..
aku nk pinjam beskal ko boleh?ahak

tun_telani said...[Reply to comment]

semalam jogging 2 round, so rasa2nya arini blh la nk makan kek2 nii.. yg gamba cantik susun 3 slice tu tun book ye..
thank youu...
lebiu ^^

Sari Yusa Ibrahim said...[Reply to comment]

makan kek batik harus pakai kain batik, senang nak longgar2kan pinggang bila sedar dah makan terlebih.. hihi

quinnie said...[Reply to comment]

izah..dulu kita tiap2 kali raya ini la biskut yg mesti ada kat rumah sebab paling senang nak buat...hahhaha...godek2 dah siap....kekkeke..lama betul tak makan...tambah lak kacang...huhhhh!!

Acik Erna said...[Reply to comment]

izah..kek batik memang kegemaran seisi rumah..nak cuba resepi izah pulak..tima kasih izah

Yana Shaiful said...[Reply to comment]

pagi2 dh ada kek batik..sedapnya.. dh lama xmkn..cam kna bt je nii hehee

chikadakbiru said...[Reply to comment]

perghh..sedap2..diet ke laut ler kalau cenggini..tiap2 ari menu besh2 hihi

Yatie said...[Reply to comment]

Selamat Pagi Izah,
waduhhhhhh...asyik kek je kat sini..akak ni suka makan kek tauuu..tapi anak2 tngh tak sihat..tu yg tak berapa nak makan..masak pun tunggu yg di order jek..nak sepotong Zah bagi akak rasa sikit..pastu kita kayuh sekal sama2 eehhhhh...

Hanim said...[Reply to comment]

bulan nih bulan menghasilkan lemak2 hehehe. kalau dah teringin nak makan buat ajer kan hahaha. nak ckit bleh...

K.Nor said...[Reply to comment]

ermmm tak terpikir lak nak celup sekut tu dlm susu suam.. gud idea.. mmg pernah buat yg versi hegdehog dulu tp kurang suka sbb sekut tu tak lembut.. pinjam idea ya jah.. maceh... :)

rahel said...[Reply to comment]

Mau jugak buat kek batik,tapi masi ada kek span coklat...len kali ler..sodap.

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah..
hehehhee... bulan menambah lemak nampaknya nie kan izah... adeeh... sana cnie kek... cheese.. hihii...

tgk kek batik coklat nie mmg sedap n akak x perna lg buat sbb anak2 n hubby akak suka kek batik yg adunan n biskutnya keras.. mmg tringin nak buat sgt.. tp nnt akak sorg yg habiskan.. x ker berlapis2 lg kang teman kat dlm perut tu.. :D. byk x 1 adunan nie izah.. teringin gak nak buat.. makan sorg pun x per.. hehehe

JaSSNaNi said...[Reply to comment]

as salam izah..
ko jangan kata dah abis kek ni.. aku nak sepotong bleh? heheh.. :P suka hati je masuk umah orang mintak makan ni.. kakakakakakak

Ummi said...[Reply to comment]

Izah, berapa kilometer kayuh sekal tu? Mau putus rantai...ke sekal yg duk tp dinding dlm rumah tu...kalau x mesti dah sampai Ktn nih...akak duk tunggu... :))

Naz / Nadz COSK said...[Reply to comment]

Assallamualaikum adik Izah cayang..
Bagus..bagus.. hari2 pergi kayuh basikal yer menikmati matahari pagi..hehehe*baca komen izah kat kak Nim punya blog*
Nanti makin rampinglah pinggang tu cam kerengga.. Ala2 fauziah latif nanti..eh??? Fauziah latif, dah copkan mcm mas kan.. emmmm..cammmm sape ek?? Cam Nasya Aziz la..hehehe..

Kek ni dlm list lagi ni.. Sekut meri tak dak.. Makankan utk akak ye zah.. Nanti pi kayuh basikal double dari biasa ok..

Sue @ Nenie said...[Reply to comment]

Assalamualaikum...Nampak sedap ni....Kak Izah guna 2 perasa biskut yaa....

Eera Shera said...[Reply to comment]

singgah sini..salam kenal.

sedapnya kek..nyummy..dah lama x buat teringin pulak la..

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sheila Shafeareen
waalaikumussalam warahmatullah.. kak shiela, mana ada deco tabur serbuk roti je. hehee...sikit je ni kak. bekas loyang paling kecik. tak berani nak buat banyak2 karang kot tak laku

izahdaut said...[Reply to comment]

@HaSue
nampak tulang rusuk sue? arrgg stress aku dengor. kayuh laju2 lagi neh. haha.. aku tabur serbuk roti. saja menutup keaiban pada kek tersebut. hahaa

izahdaut said...[Reply to comment]

@tun_telani
wiii semua nyer sangat komited untuk diet tau.. makin stress hakak.. hahaa

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sari Yusa Ibrahim
kak yus.. i like ur statement tu tau... saboo jela. hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@quinnie
betul2 kalau tambah kacang lagi sedap kan. dulu2 memula rasa kek ni, masa tu rasanyer..kek ni la paling sedap dalam dunia.. hehee

izahdaut said...[Reply to comment]

@Acik Erna
try la kak, tapi tang sekut dia tu rapuh sikit. kalau nak lembut2 cr akak try cari resepi yg camourkan biskut sekali ngan adunan coklat dlm periuk. tapi kalau nak try yang ni pun sedap ni.

izahdaut said...[Reply to comment]

@Yana Shaiful
tu la..akak ni dah lama tak makan tu yang try jugak ni.

izahdaut said...[Reply to comment]

@Yatie
hahaha ye kak yatie, kita kayuh beskal sama2 kan.. tu la.. minggu melemak je la rasanya seminggu 2 ni. hope anak2 akak cepat sembuh ye

izahdaut said...[Reply to comment]

@chikadakbiru
dina..dah kedasar laut dah ni.hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Hanim
tu la kan. susah bebenor nak control. bila bahan2 pulak dah ada kat rumah. lagi la laju jee..

izahdaut said...[Reply to comment]

@K.Nor
a ah kak nor. saya pun suke versi lembut skit tang sekut tu.

izahdaut said...[Reply to comment]

@rahel
masuk list nyer la rahel. hehee

izahdaut said...[Reply to comment]

@Diana @ Melley Mey
kalau resepi ni mmg sekut dia keras rapuh sikit kak diana. try la.. tapi tang makan sorang tu mmg tak leh nolong. hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@JaSSNaNi\dah habis kak.. cemana ni... hehe.. sebenornya kek ni dah dibuat minggu sudah. baru rini nak post. hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Ummi
ye la kak ummi, sekal tepi dinding.. kalau basikal beroda, tu maknanya saya kayuh beskal muaz n bais jela. hehee

izahdaut said...[Reply to comment]

@Naz / Nadz COSK
nasya Aziz? *pengsan*.. hahaha

kak naz .. jgn gitu.. malu aii.. ai takat rozita che wan je. hahaha.. tak habis2 rozita che wannyer kan.. kiki

izahdaut said...[Reply to comment]

@Diana @ Melley Mey
lupa nak jawab soalan kak diana.. saya buat setengah adunan je kak. kalau buat satu adunan leh tahan la jugak sederhana besar

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sue @ Nenie
ye akak habiskan sekut ori budak2 tu, campur sekali ngan sekut kopi buat kek chese pesona ritu

izahdaut said...[Reply to comment]

@Eera Shera
selamat berkenalan jugak..
saya pun lama dah tak buat, tu yng terr buat tu. hehee

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

izah..

baru ni husband akak dah beli biskut meri sbb akak kirim kengkunun nak buat kek persona tu.. tp tak jadik2 gak lagi. hahaha.. bila kakak dini nampak sekuk meri dan dan dia mintak buatkan kek batik ni.....
lahaiii... cian lak dengar... akak pun dah lama tak buat.. gamaknya nak kena tukar menu plakla ngan biskut tu.. ishh.. mana satu ni.. kek persona ke kek batik? mana lebih sedap & mana yg lebih senang buat izah?

hehe.. saja nak kasi izah pening kepala..

call me yaya!! said...[Reply to comment]

sedap!! kwn saya ada juga buat kek batik nie, tapi tak tahu rezepi dari mana dia ambil,kuantiti biskutnya byk sgt dari kuantiti brg lain, lg pun beliau tu baru nk belaja buat so tak berapa pandai la dia nk bahagikan ingredients tu..

Kimberly said...[Reply to comment]

@ Yana Shaiful tu la..akak ni dah lama tak makan tu yang try jugak ni.

Thea Ava Martinez said...[Reply to comment]

It would be a great satisfaction to read your article. View my site gofastek.com, if you have time. Thank you and God bless :).

Nathalie Uy said...[Reply to comment]

WHAT EVER YOU DECIDE TO DO, MAKE SURE IT MAKES YOU HAPPY.
imarksweb.net
imarksweb.net