CSS

Monday, October 3, 2011

Kek Coklat Kukus Keju Koktel


Assalamualaikum...

Panjang nama kek ni kan. Tapi bila tengok nama aje memang sesuai la dengan gambaran kek nyer tu. Ada kek coklat kukus yang lembab, ditopping dengan krim keju yang dihiasi dengan buah buahan koktail. Rasanya ni satu kek yang berasa segar  dan serasi rasanya kek coklat dengan topping yang rasa keju lemak2 masam sikit2 yogurt tu. Kek ni dah lama saya buat, masa gader2 ritu. Hari ni baruuu nak buat entry. Kek ni pun, dah 2,3 kali juga saya buat. Sebelum berblog lagi saya dah try dan ramai juge masa tu yang mintak resepinya. Resepi dari chef terkenal dikalangan blogger iaitu chef Hanieliza.

Penyediaan kek ni mudah, cume ada sedikit keliru di sukatan 'air agar-agar' tang topping keju tu. Sebelum ni, saya buat kek ni tang topping tu agak terlembik sikit. Jadi saya mintak pendapat ratu puding kita dari SGN67. Memang la tepat bertanya kakak kita ni, sebab terus aje kak Nor kita ni calling2 dengan chef Hanieliza. Nampak kan..  Senang kan.. Efisyen kan.. Tak lama je dah dapat jawapan dari tuan resepi sendiri. Terasa sangat sangat berterima kasih buat kak Liza dan kak Nor. Semuanya sudi bantu membantu dan sangat suke bershare ilmu2 masak2 ni.
Jom kite tengok resepi nyer pulak. TQ very much chef Hanieliza! Saya suke kek ni. 



KEK COKLAT KUKUS KEJU KOKTEL
resepi: Chef Hanieliza 


Bahan A
2 cawan tepung gandum ]
1 cawan serbuk koko ]
1 s/k baking powder ]  ayakkan
1/2 s/k soda bikarbonat ]
*izah tambah 1 sk serbuk nescafe

Bahan B
1 cawan susu pekat
1 cawan butter cair
1 cawan air panas
2 cawan gula perang

Bahan C
4 biji telur ]
1 s/k esen vanilla ] kacau rata


Cara


1. Panaskan kukusan dan lapikkan loyang dengan kertas minyak.
2. Masukkan semua bahan yg diayakkan dalam mangkuk.
3. Masukkan butter cair, air panas, gula dan susu pekat dalam mangkuk yg berisi bahan yg telah diayakkan.
4. Masukkan telur dan kacau adunan sehingga sebati.
5. Masukkan dalam loyang dan kukus selama 1 jam atau lebih sikit.
6. Sejukkan dan hiaskan dengan kerim keju dan buah2an koktel

Bahan krim keju:
250 gm keju cream philidephia
1/2 cawan gula halus
1/2 cawan air agar-agar *masak air dengan 1 sb serbuk agar2
1 cawan yogurt perisa mangga 
1 tin buah2 koktel
1/2 cawan air dalam buah2 koktel

Cara:
1, Pukul keju cream dan gula sehingga rata/lembut.
2. Masukkan yogurt dan pukul lagi.
3. Masukkan air/cecair agar dan kacau rata.
4. Tuangkan atas kek span dan sapukan rata.
5. Taburkan buah2 koktel dan sejukkan beberapa jam.
6. Potong dan hidangkan



Saya guna yogurt plain, jadi topping tu sedikit masam. Jadi memang disyorkan guna yogurt  buah la kan. Lepas tu saya rasa nak buat kek ni sesuai guna loyang yang boleh buka sisinya tu. Sebab topping tu agak cair dan memakan masa untuk mengeras. Bila ada loyang gitu jadi kek boleh dihidang dengan cantik. Tapi pada pandangan saya, bagi yang tak de loyang buka sisi tu, boleh je gunakan idea yang lain, mcm saya. 

Saya pernah buat kek ni dengan dihidang didalam loyang kaca. Kukus sesiap kek, pastu terbalikkan kek ke loyang kaca yang elok ukuran n ketinggian. Kemudian curah topping keju di atas kek. Sejukkan dan hidangkan. Maknanyer dihidang terus kek di dalam bekas kaca tula.

atau pun

kek coklat di keluarkan dari loyang, letakkan di atas pinggan. kemudian ambil aluminium foil, lipat dua, dan tepekkan foil disekeliling kek mengikut bentuk kek. Haruslah foil tu tinggi dari kek untuk menampung  topping keju tadi.  Curah topping. Biarkan sehingga topping keras. Hidangkan.

atau pun

Kukus kek di dalam bekas loyang chiffon. Kan ke loyang chiffon tu boleh buka sisinyer tu kan. Tapi alas loyang guna foil takut adunan kek coklat tu nanti bocor keluar. Tapi Saya buat tu, tak de pulak kek coklat tu keluar, cume ada sikit2 je la. Kemudian bila kek sejuk curah topping di atas kek. Dan  biar keras, baru buka sisi loyang tu. Potong kek dan hidangkan.

Ni cara yang mudah nyer la. Ada lagi kot cara yang lain boleh dishare kan juga ye.tq



61 comments:

Sheila Shafeareen said...[Reply to comment]

Salam sangat menarik..nef=gok pun dah rahu sdp..bab toping tu yg x pandai nak buta..teringin sesangat ni...tq bg tip cara2 nak buat kek ne toping ni...mmg sesuai le cara tu bg org yg x ada loyang yg buka di tepi.....

Buatkan lagi utk akk boleh

DjDayang Jack said...[Reply to comment]

adehh...meleleh dh air liur ni haaa...basah keyboardku...huhu

nk balik lah dulu!...ptg karang dtg balik

Sheery Dream Cakes said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah..
waaah... sedapnya tgk kek tu izah... tergoda tgk tau.. dah ler cantik kejadiannya... alahai.. sedap nie kalu dapat makan sepotong.. :)

izahdaut said...[Reply to comment]

KAK SHIELA..
ikikiki.. gelak saya baca komen akak.. akak, jgn buta buta kak.. akak buat jela.. hehehe.. gurauuuuu..nanti akak dtg umah, tahun depan saya buat.. haha

kak DJ
NAK datang balik petang nanti jgn lupa bawak semangkuk lauk ye.. ikikiki

izahdaut said...[Reply to comment]

KAK DIANA..
a ah kak memang sedap. sepotong tu pun dah dapat merasa mcm dah kan. ada lemak berkrim, ada coklay yg moist dan ada buah buahan.

Azlita Aziz said...[Reply to comment]

adoiiii!! baru berangan nak buat cheese cake tu dah muncul pulak yg ni...

emmm... mana satu nak buat dulu ni..
tulun.. tulun...

Mas said...[Reply to comment]

makcik...aku pagi ahad tu..
terus jerk menikmati kek tu...
wehhh..memang asyik....
sedappppp sangat....

terus teringat nak try buat...
aku simpan yerk resepinya...
nak buat gak nanti...
memang terbaikk la kek ni...he3

Mas said...[Reply to comment]

lupa nak tanya...
1/2 cawan air koktel tu tuang masa bila makcik..
klu tukar koktel tu ngan laici tin ke..buah2an segar ke..
ok tak makcik..
resepi ni 1 dunan beso mana yerk...
beso mcm yg aku tengok kat rumah kau ke..
air + serbuk agar2 tu kiranya kejap jerk la masak atas api...kiranya air dah mendidih terus turup api yerk makcik..
klu makan sejuk2 kluar dari peti ais...
mesti lagi sedapp kan...
aku dah buat pagi tu...
senangkan makcik...kukus jerk kek ni...
he3..aku sebenarnya tak tahu dah nak tanya apa....muahahahaha

quinnie said...[Reply to comment]

wah...dah la kekcoklat...ada cheese lak..lepas tu ada lak buah kat atas dia....huhuhu.dah lama tak makan kek...

izahdaut said...[Reply to comment]

@AZLITA AZIZ

kak ita, saya pun duk cadang nak buat kek cheese layer2 tu. yang ni pun sedap. simple je caranya kan. mmg puas makan sebb semuanya terasa

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
*urut dada*
sabar jela aku pepagi ni.
karang ada yang makan loyang karang..

soalan soalan ko tu leh aku kiv je.. akakaka...ok kek ni besor nyer dua kali ganda yang ko nampak kat meja aku tu. aku dah bahagi dua kek ni, sebab pengukus aku kecik molek macam aku jugak. ahakkss..jadinyer kalau untuk family ceria mcm ko tu, leh la ko buat half je adi adunan.

pasal air koktel tu,masukkan lepas masukkan yogurt tu la. tu ada perkataan 'cecair' tu kan. aa tu temasuk la cecair air koktel tu. pastu kalau ko nak letak buah2 segar ke aku rasa sedap gak kan. aku pun dh terbayag2 kalau ada strawbery ke... kiwi ke.. lagi menambah rasa... laici ke.. tu ko try la dulu. kalau tak jadi padan muka ko la.. hahahhahaa... suke aku pekena ko mas..

apa lagi soalan ko yang ngengada tu.. tak larat aku nak melayan peminat aku iha, soalan macam2. hahahah.. amikkk..

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
owwhh satu lagi, yang serbuk agar2 tu, masakkan duu dengan 1/2 cawan air. bior serbuk tu dia hancurrr dulu. tapi kak liza kata melalui kak nor kata. bancuh ngan air panas pun boleh jugak. tapi kalau tak mau amik risiko baik ko masak je la kejap. sebab takut tak hancur serbuk agar2 tu, nanti berbintil2 pulak topping ko tu

izahdaut said...[Reply to comment]

@quinnie
kak Q.. semua terasa... sedap..kek coklat tu pun lembut moist sesuai disimpan dlm fridge

Ida,Japan said...[Reply to comment]

lama tak buat kek cakelat....tapi minggu ni nk kena buat jugak sbb kwn akak tempah, kek ni pun cam nmpk sedap...topping cheese tu yg tak tahan tgknyer izah...

Mieza said...[Reply to comment]

izah..salam..lama tk singgah dapur izah ni..wahhh kek ni nampak mabeles sgt..akak mesti cubanya sbb toppig cis..suka!

Anonymous said...[Reply to comment]

wah bestnya sebab ada coklat & cheese, masalahnya suka nak makan tapi malas nak buat =D

Mas said...[Reply to comment]

maceh makcik sebab kau banyak bersabo ngan aku pepagi buta ni...kikikikikiki
sayangggggg kau..
sehari tak gaduh ngan kau..
rindu tau....
nak gaduh ngan hasue...
kau sedia maklum kan..
bergantung ngan beruk band dia...kikikikiki
wehhhhhh..anna senyapppp jerk.....
apa kes makcik tu..

maceh yerk atas penerangan kau yang sangat detail tu...muahhhh
sajerrrrkkk tetiba meroyan komen panjang..
klu hasue masuk nanti..
lagi panjang komen dia...he3

K.Nor said...[Reply to comment]

aduss... dah lama tanya kita aritu, ingatkan dpt la merasa barang 1/2 loyang.. huhu... ai balik dulu la jah.. bawak diri dah ni :P

Gee® said...[Reply to comment]

walla...mabeles

Nazrah said...[Reply to comment]

mengancam betul

Anna Qawina said...[Reply to comment]

ye..ye..sedap gilos kek ini..aku masih terbayang..hehe..dah bli bhn kecuali ciss..huh..

Cheq Sue said...[Reply to comment]

huh...sabor je la pagi senin ni... masuk dapo situ nak buat, masuk dapur sini nak cuba...pi dapur sana tergoda... haishhhh.... bookmark la dulu jah...

anymz said...[Reply to comment]

lawak tul komen si mas..bukan aje kena urut dada jah urut2 telinga kepala bagai tuh..kalau akak bagi je si mas tu paaaang sebiji.hehehe

dah rasa..dah rasa dah kek ni memang sedap..memang mabeles..bagi satu nak dua,tiga,empat tapi ijah buat ciput sangat.huhuhu.
mas jangan tertipu dgn ijah ya..ingat tak tentang pinggan hitam tu..kocik yo kan?..kan?..
eh!aku ni sebelah pada siapa ni????*&^%

Unknown said...[Reply to comment]

adoi.. kecoq meleleh2 tgk kek ni! jenoh tahan baldi dah ni.. huhuhu...

rahel said...[Reply to comment]

Waaa..sedapnya nampak...bhn2 pun senang nak dapat kan...topping dia lagila kelas...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

tergoda tengok kek ni... berseri2 bila dimekapkan gitu.......... gandingan coklat dengan cis... mmg sodappp.... tambah lak ngan adanya buah2 tu.. boleh kurangkan rasa muak bila mkn kek ni kan...

Lieya said...[Reply to comment]

Adehhh sedapnyeeeee

Nurul said...[Reply to comment]

Sedap2... terliur plak nak merasa... :)

ucubakery said...[Reply to comment]

bab2 ada cheese ni yg tak tahan..
nk tanya..
agar2 tu mmg dituang atas kek tu ke...lepas tu baru bubuh cheese...?

Hanim said...[Reply to comment]

mmm kalau yg ade cis2 ni yg best nak try hehehe. masuk dulu dlm list...kang ade mood R buat le hehehe

Anonymous said...[Reply to comment]

ades class dan mewah nampak kes nih...mase akak tuangkan adunan agar2 tuh...time panas2 ke..atau kena sejukkan sikit..

izahdaut said...[Reply to comment]

@Ida,Japan
buat sedap2 kak ida... resepi nyer pun dah masuk majalah tu. ehhehe... tang kek coklat nyer tu saya suke kak.. sedap n moist

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mieza
cube la kak. memang ramai jugak yang suke kek ni. sebab serasi rasa coklat n cheese masam2 buahnyer tu

izahdaut said...[Reply to comment]

@Tina Othman
hehehe.. itu den tak dapat nak nolong.. rasanya kite serupaaaa....

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
aik datang lagi, nak kena perambat balik ni budak nih. hahahaha... nanti kalau nak tanya apa2 lagi ko pm je fb aku, tak pun ko sms je aku, kalau nak cepat ke, ko call je aku. tak pun susah2 ko dtg jela umah aku. kaaaaannnn.. kikiki

izahdaut said...[Reply to comment]

@K.Nor
kak nor.. tak cukup ek 2 foton tu.. biasa dia.. org bagi betis nak paha lak.. babab nanti baru tau.. ngeee

izahdaut said...[Reply to comment]

@Gee®
cantik dimata sedap ditekak kak gee

izahdaut said...[Reply to comment]

@Nazrah
kek ni menunggu kak naz ritu, tapi kak naz pun ada makan2 kat rumah kan

izahdaut said...[Reply to comment]

@Anna Qawina
saboo ontway la tu.. sok lusa ko boleh la balun kek ni ye

izahdaut said...[Reply to comment]

@Cheq Sue
tambah jgn tak tambah list nyer tu che sue. hehee

izahdaut said...[Reply to comment]

@anymz
hahahahhaa.. makne kata kalau nampak tuan blog kat gambo tu beso, kat luar dia kecik la kan.. eh tetibe.. hahaha..

kak nim... nanti leh buat kat ainul, anak2 akak suke rasa2 chese kan

izahdaut said...[Reply to comment]

@mrs plain-june
dah nak penuh ke baldi tu kak? hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@rahel
untuk kek memang sempoi.. mudah je nak buat. dan topping tu pun mudah jugak...fresh je rasa dia

izahdaut said...[Reply to comment]

@MaDiHaA a.k.a Ratna
betul kak madihaa.. raa masam2 buah tu mmg ngam

izahdaut said...[Reply to comment]

@Lieya
cer bayangkan sedang menyuap kek ni yg lemak2 berkrim.. heheh.. godaa kann

izahdaut said...[Reply to comment]

@Nurul
nak rasa leh la godek jap kat dapur. kek ni mmg senang nak buat. tak susah..bahan pun biasa2 jekan

izahdaut said...[Reply to comment]

@Ucu Faridah
air agar2 tu ucu campurkan sekali la dlm cheese tu. atas tu cam rasa puding la kiranya.

izahdaut said...[Reply to comment]

@Hanim
tiup sikit mood R ke hanim.. fffuuuhhhh.. aa sampai ke idak tu? hehee

izahdaut said...[Reply to comment]

@chikadakbiru
air agar2 tu ke? kepanasan dia antara akak pukul krim keju n yogurt tu la. panas2 suam gitu kot. memang ler kena panas kan. kalau sejuk karang beku sesia je dalam periuk. hehee..

kalau kek tu, mmg kena tunggu sejuk dulu, baru curah toping chese tu

SMK BEKENU said...[Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
Sue @ Nenie said...[Reply to comment]

Salam Kak Izah..Wahhh menarik nyeee kek ni..Macam nak cuba juge lah...

lizz said...[Reply to comment]

ummmp nampak sedap sangat kek tu..tunggu en suami hadiahkan oven br rajin nak masak kek cam ni...walaupun tak beraper nak pandai buat kek...tgk blog ni smgt berkobar2 nak bt baking...

HomeKreation said...[Reply to comment]

Salam Izah, waduh ramai bebenor peminat kek ni, Along pun tumpang meliur kat sini...kalau nak buat tatau ler bila...hehe.

RYOVZHVR said...[Reply to comment]

huiyoo...
kalo aku duk tingkat 16,aku dah kidnap kek ni...nak buat,malas lak weekdays ni.nak mintak,segan.hahaha.

adoyai...kak nor,kak ummi,kak hasue..tulung buatkan boleh tak..x mau 1/2 portion ye..nak large punyer.extra cream cheese plis.

*tiber demand.

Juwita Jamaludin said...[Reply to comment]

izah nmpak menarik tu.. tambah ada buah atas tu.. leh cuba nanti insyaAllah

Unknown said...[Reply to comment]

uishhh sedapnya kek tu zah..tak mkn lagi dah tau sedap ni...ishhh kalau buat maunya setgh loyang boleh abis ni..hehe

HaSue said...[Reply to comment]

Hai zah..ko kenal aku lg tak zah?hahak..
aku datang lg ni..pepagi bute ler cam biasa kn..tadi tenet aku laju tau..tapi kejap jer..baru berdebar2 aku nak blogwalking..dia slow balik.hampeh nak kena sekeh berokband aku neh!sibbaik aku ni penyabar orgnya..beruntung kan laki aku..eh?!;P

ko nih x abis2 mkn kek..udah2 ler tuu...buat2 ler berdiet!dah laa kek ko tu bercis bagai..ceklat lak tu..iskh2..ko tengok post aku,kek batik ceklat 'jer'..org diet katekan..hahaha..
diet gi tangkap ikan lg laa tu kann..x reti2 nk balik!cuma diet aku versi singkong..ko nyer versi keju..miahaha

ok2..seriyes2.pepagi ni x elok gelak beso2 kat dapo org.
aku tgk byk kali dah ko wat kek tu..mesti sedap jer ek..ala2 kek karamel laa ni ek..gabungan kek dan puding=double dessert..anyway kalo rajin byk2 menghimpit sanubari nanti leh try buat..tp aku cam terbyg2 jer part kat atas tu abis laki aku mkn dulu.haha..

HaSue said...[Reply to comment]

eh panjang gak komen aku kat atas tu jadinya yer...cam blog sendiri dah..
amboi si mashitah massss tuuu..sabo jelaa..hahaha

CT Delima said...[Reply to comment]

As'salam Izah

Amboiii..cantik benar dah kek tu. kena cuba lah juga kalau nak merasa kan. nak harap Izah yang bagi k.ct merasa entah bila lah dapat makan sepotong kek tu hahahaha.

maceh izah...suka lihat kerajinan mu itu..bagi angin rajin tu cepat sikit eh.. hehehe

Yin Areesa said...[Reply to comment]

Assalamualaikum

Saya dah cuba, alhamdulillah. Sedap plus moist gitu cek nya. Cuma topping dia, saya buat yg biasa je. Saya belum pernah buat kek, bila buat pertama kalil kemudian jadi..alhamdulillah. syukur sangat. memang membakar semangat.

kebetulan time buat tu ada sedara dari perak singgah, jamu kek tu lah. nak tau apa jadi, kertas resepi saya dah bagi kat diaorg. sedap kata mereka... ada sorang lagi mak penakan tu siap mintak resepi utk topping..mak mentua pun makan, sikit sikit lama lama memang banyak la.

InsyaAllah, dok cadang nak buat nak hantaq kat nursery anak lak. belated besday dia la.

Tima kasih izah sebab sudi kongsikan resepi ni.

yanmaneee said...[Reply to comment]

supreme new york
kobe shoes
kyrie irving shoes
longchamp bags
off white
lebron 18
yeezy shoes
off white
off white hoodie
lebron 18