CSS

Friday, October 7, 2011

Cicah Budu Tempoyak... Mak haiiiii sedap nyerrrrrr


Assalamualaikum..

Siapa  peminat budu? Kalau minat, baca tajuk pun trasa2 je airliur menjejeskan. Hahaa.. Ye.. ni jugaklah penangan akak SGN67. Bila kak Nor sebut ikan aya cicah budu.. aisehh rasa cam tak tido malam terasa2 kesedapan n aromanya. Dah lamaaaa si PA en suami saya yg bernama MAS, *Mas apa ye... Mas Adila ke? Uish nama mcm retis kan..* Mas ni dah lama dah bagi budu ni. Katanya budu terbaik sekali di tempatnyer. Kampung nyer sah ler tempat asal budu ni jugak. Kelantan la kan.  Tapi dek sebab en suami saya tak makan budu, saya pun belum ler merasa lagi keenakan budu yang diberi ni. Tapi bila dah terasa2 je kat tekak ni, ku gagahkan jugak la buat menu budu. Pesan akak2, kalau suami tak suke makan pun, cube la masak sikit2..lama2 dia mungkin suka juga menu tu. 

Jadi pesan akak2 tu memang betul. En suami saya sukeeee la pulak  makan budu. Haha.. tetibe lak suke kan. Senyum simpul je dia sambil makan ikan cicah budu. Tapi ada la syaratnyer, kena campurkan dengan tempoyak la. Dan budu ni pun jenis pekat tak cair. Tu yang terbaik tu kan. Memang sedap la, saya buka penutup botol tu je, fuh bau dia.. sedap sungguh. Harum n fresh gitu. Pekat2 sikit tak cair sangat.  


Ini ler rupa budu pemberian si Mas ni. Terima kasih Mas ye. Ada juga satu lagi ole2 dari kg nyer iaitu lempuk. TQ TQ. Teringat dulu2, masa kat kampung, cekodok pisang pun saya cicah budu. Hehe.. Dulu2 mak buat budu tak dicampurkan dengan tempoyak. Tapi mungkin budaya negeri dah bercampur dan idea dah mcm2 timbul. Kalau kat gerai makan, selalu juga la ada budu campur tempoyak ni kan. Simple je cara nyer... 


CICAH BUDU TEMPOYAK
by:izah 

4-6 sb budu
1 sb tempoyak
5-6 ulas cili padi - diracik
1 ulas bawang merah - dihiris
1 biji limau kasturi


caranya:
Bawang n cili padi diracik tadi campurkan sekali dengan budu dan tempoyak. Gaulkan dan tekan2 sikit cili menggunakan belakang sudu. Perahkan limau kasturi untuk rasa masam-masam manis. gAul sebati n hidang.




16 comments:

Yana Shaiful said...[Reply to comment]

Salam Kak Izah..waaahh..budu ku ada kat umah Kak Izah hihii..dah lama yana xmkn nasi..tgk je budu ni..Ya Allah! cnfem tgh ari ni kna mkn nasi bersama budu+ika aya rebus+ulam=kenye:=)

Yat Maria said...[Reply to comment]

Salah Zah..

akak tak pernah makan budu tempoyak...satu hari nak kena try gak..mana gtaw..sekali pekena tempoyak budu, trus melekat..ahakss..

Sheila Shafeareen said...[Reply to comment]

Salam..stok budu mmg kenaada selalu kat rumah maklum le org ktan x lepas gan budu...buat telur dadar pun cicah budu gak hehe kawe pun suko...

inaku79 said...[Reply to comment]

mak aihhh, ijah...mmg menjejes, meleleh, me apa lg yer...hihihi. akak ni pun suka la mkn budu dh nama pun org terengganu kan. mmg biasa dh ni mkn budu campur ngan tempoyak. tp dh cik abg pulak tak suka mkn budu, apatah lg tempoyak, klu nk mkn kena la nyorok2, hehehe. ni dh nk msuk 2 thn dh x mkn budu, mintak tolong abang poskan sampai berjanggut x dipos2kn hahaha, almaklum la org bz keje, apa boleh buat...huhuhu

izahdaut said...[Reply to comment]

YANA..
soh kenye makan simple pun selera sungguhkan ada budu

YAT MARIA..
melekat apa tu kak.. hehee.. kalau org tak biasa makan, depend la kak. kengkadang tak leh masuk gak kan.kengkadang sukeee sangat

KAK SHIELA..
meme kena ada la kan.. eh saya ingt akak org pahang. rupanya org kelantan ye

izahdaut said...[Reply to comment]

KAK INAKU79..
fuhh lama tu tak makan. memang sah sah la terliurkan. sebut menda2 gini dah menjadi tekak kampung ni mmg la sedap sessangat kan.tak leh cakap banyak2 kat kak ina. kesian nanti kat akak.hehe

Mas said...[Reply to comment]

ijah...laki aku pun tak makan budu...
aku sorang jerk yg makan..he3
wehhhhhhh..meleleh air liur aku nengoknya...
sedapppppp tuu..

izahdaut said...[Reply to comment]

mas.
kalau laki ko gemar tempoyak, cer ko try buat, laki aku pun tak makan budu. tapi bila aku buat gini. suka la sangat diaa..dah dua kali aku buat gini.suke sungguh

Anna Qawina said...[Reply to comment]

gapo dio nih? macam blurr je pg2 tengok budu..hakhak..
eh kalo mak ayah aku suka benar boh isi doyan skali ngan bijik dia dlm mangkuk budu..feel dia lain benar..bilal akuleh mkn nih..huhu

izahdaut said...[Reply to comment]

bilal ke imam anna? hahhaa
en suami ai suke la makan budu. tu yang ai suke sangat tu.... rasa nak melompat bila makanan dia tak suke, bila ai buat dia suke tau..

uuu..jg makan budu tauuu..kenot kenot.. haha

Zaliedana said...[Reply to comment]

Kak Izahhh ai n laki ai xmake budu,tapi laki ai suke tempoyak,meme betoi kata kak nor kan,kalo hubby kita xmkn kita wat juga,lama2 insyaAllah diaakn suka,tapi igt juga pesan kak nor seterusnya,JGN PAKSA..hehe..

anymz said...[Reply to comment]

adeh,nak tersadung kasut tumit tinggi ai bila jejak kat tingkat 17 ni tau.
habih berlengaih dah ketiak sbb sesat keluar lif..ermmmmmm..budu..budu..what is this budu?..what is budu..berudu?oh no..no.. ai tak makan budu..kahkahkah..

naik kembang tengkuk ko jah bila baca ayat sombong di atas nih...

Teringat2 budu yg mek kelate yg baru habis pantang bagi tu..nak buat gak kejap lagi..saja tunggu org lain post entri tntg budu nih.mudah keroje teman nak kopipes je nanti..kira orite lah tu kan?..
eh lom abis tulis lagi nih...
Abg tapa akak ckp kan,..En Daut tu mesti murah rezeki orangnya sebab dia jenis yang menghargai makanan..Ce tgk tu .semua makanan baru di cuba nya, dgn mulut yg tak henti2 kata sedap..sedap...siap suh bini dia merasa sekali.
sekian ai balik dulu naaaaaaa

atie @ ejay said...[Reply to comment]

aduh..sedap bangat nih.. nak2 cecah ngn ulam ulaman.. 2lah en.suami pun tak makan budu. budu buatan sendiri ma atie tuh ada lagi dalam lemari.. treingin le pulak.. tempoyak pon ada.. harus sedia tuala besar gitu pasni.. tak tahaaaan konfem berair idung ku:)

Tina Othman said...[Reply to comment]

dan dan tu teringat ke budu kat umah tu hehe, tapi tempoyak takde lah pulak, first time dgr ni budu campur tempoyak

HaSue said...[Reply to comment]

hihi..aku x reti mkn budu.kat sini ada jual tp aku x konfiden nk mkn.. :P

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

telan air liur tengok budu ni izah... arwah ayah akak pun suka budu campur tempoyak gini.. kalau takde tempoyak.. boh isi derian fresh pun sodap. syarat utama mesti ada limau nipis (kalau dpt limau budu lagi sedap!) dengan cili padi.. fuhh.. ada pulak pucuk ubi rebus.. lawan ngan ikan goreng pun 2 pinggan nasi boleh abis!