Friday, May 27, 2011

Agar-Agar Rintik Santan


Assalamualaikum..

Agar-agar ni saya buat untuk menghabiskan santan. Sedap dimakan sejuk. Nyaman je rasa lemak santan lawan ngan wangi gula merah tu. Simple je, tapi satu dessert yang segar. Resepi asal dari buku Aneka Puding tapi saya dah derhaka kan sikit dan kurangkan adunannya. Dapat sikit je, sesuai ngan family kecik. Layan..
*eh bila tengok balik, gambo yg diedit ni sama aje rupenya. cesss.. layan je la.



AGAR-AGAR RINTIK SANTAN
sumber: izahdaut

bahan A

1/2 sudu besar agar2 serbuk *saya guna agar2 serbuk warne ijau
250 ml santan
1 sudu besar gula pasir
1/2 sudu kecil garam

Campurkan semua bahan-bahan dan masak sehingga mendidih.
Masukkan ke dalam loyang dan sejukkan sehingga keras.
Bila agar2 sudah keras, potong kiub kecil2 dan ketepikan.

bahan B

1/2 sudu besar serbuk agar2
500 ml air
100 gm gula merah *boleh tambah gula biasa untuk lebih manis
1 sudu besar tepung kastard *bancuh dengan 2 sudu besar air
2 helai daun pandan *optional

Masak air , daun pandan dan gula merah sehingga hancur. 
Masukkan pula agar-agar dan masak hingga mendidih.
Kemudian masukkan bancuhan tepung kastard.
Masak hingga mendidih. Tuang ke dalam loyang.
Kemudian masukkan agar2 yang telah dipotong kiub tadi ke dalam agar2 B.
Sejukkan dan hidangkan.


33 comments:

Wanieyra said...[Reply to comment]

salam izah..
hujan renyai2 kat luar ni, sedapnya kalau dapat rasa seketul dua

Mas said...[Reply to comment]

gabungan warna yang cantik....
aku angkat sepinggan yerk..
kau makan tak banyak kan...kikiki

macam mana bais...dah ok ke bengkak kat pipi tu...

HALAMANKU said...[Reply to comment]

Zah sedapnyer tgk... santeqlak tu.. alamak Kak Mas dang hangkat sepinggan... hu hu hu erma dapt 2 potongpun jadilah.. he he he

izahdaut said...[Reply to comment]

@Wanieyra
a ah hujan renyai kan.. elok pulak makan menda sejuk. hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
hari ni nampak dah surut dah. tapi tak berapa nak makan jugak mas. masih makan bubur jugak lagi. biasanya dia semangat kalau makan.
amik la sepinggan tu mas. kongsi2 ye

izahdaut said...[Reply to comment]

erma..
tak pe, mas angkut pinggan tu tak bayak dah potong tu, kita makan yang dlm loyang ni lagi sedap. hehe

ijayuji said...[Reply to comment]

Izahhhh! nak byk2 sikit! nanti letajk dlm sebok ai yerrr.. mcm nak kena g sepital lg lerrr bdn dia dah panas balik huhuhu...

HaSue said...[Reply to comment]

Ieeeee...ni bukan makanan diett nii..iskhh..x kuase!tak kuase!tak kuase x terliur..huwaaaa...nak jugakkkk..cer ko buh kaler biru..lagi cun tuh zah..percayalah!

hani said...[Reply to comment]

sungguh tergoda...sungguh sungguh...hahhhaaaa...tolong buatkan setalam...hehhehe

Sheila Shafeareen said...[Reply to comment]

salam nak yg dah siap potong tu yee senang sikit....rintik2 hujan ok gak..hijun yg menawan...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

wahh lawanyerrr....
dua warna yg sgt menyerlah bila digandingkan...

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

fav kaler aku tu! :)

Ummi said...[Reply to comment]

Waaaaaaaaaaaahh Izah...ingat hujan jek rintik2...kuih ketayap yg dot dot..hahaa..rupanya agar2 ada eh rintik2...cantik, kretip! Nnt kalau akak dot dotkan jadi tak...wakakakkaa

chikadakbiru said...[Reply to comment]

sedapnyee kak izah...kalau kak izah tepek awai sikit resepi nih..boleh cuba buat utk bawa kat sek anak...hihihi..masuk list dulu..

Yatie said...[Reply to comment]

uwaaa menarik lerrrr agar2 rintik santan ni...janji ada kaler ijau mmng best....bau pandan yg memikat...mesti cuba ni....

HomeKreation said...[Reply to comment]

Walaaaa... kita memang peminat jeli... nak mintak dah abis kena angkut oleh makcik2 yg sampai awal2 lagi. Nanti kita buat sendiri lah....hehehe

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

assalamualaikum izah...
mmg cantik sungguh agar2 rintik mu tu izah... suka akak tgk tauu... n akak nie mmg suka mkn agar2 mcm nie... tp buatnya x perna.. hehehee... asyik beli jer... :). suatu masa nnt nk juga buat sndiri..

Anna Qawina said...[Reply to comment]

sibbaik ko buat resepi ni, aku dok pk nak buat apa ngan serbuk agar2 warna ijo nih..haha..nak buat...

hana said...[Reply to comment]

nih yg aku menyamFah kalau tgk mknn sedap2 and cantik2! huwaaaaaaaaaaaaaa............ ko biler nak anto mangkuk tingkat kat aku mek???! wakakakaakakakakakaka

Kak Am (Flora Heights) said...[Reply to comment]

Lawanya puding tu izah..! akak mmg pantang nengok yg lawa2 ni..

anymz said...[Reply to comment]

mek jaaaaaaah,
lawo arrrrrrrrrr..agar2 tu..akak tempah dua loyang jah..nak bawak gi kenduri esok..hehe..
singgah sekejap je ni..jom ikut akak gi camping hujung minggu ni..

Nieza said...[Reply to comment]

uishhh sedapnya...agar-agar yg menawan tu...gabungan warna yg cantik la zah..:)

dZana said...[Reply to comment]

idea kreatif.. cantik kaler.. tentu sedapp..

izahdaut said...[Reply to comment]

@ijayuji
ijah tak pe la.. nak buat mcm mana kan bila anak2 ni sakit. yang penting emaknya kena take care jugak tau...

izahdaut said...[Reply to comment]

@HaSue
ko bior betui sue.. lawo ke? haha.. weh weh sila baca sikit, agar2 tu aku memang guna kaler ijo lah. haiishh mana leh letak kaler biru. kang jadi warne apa lak ek

izahdaut said...[Reply to comment]

@hani
tak mo tak mo... karang tukang buat yang terlebih2 makan tau. tak sesuaiii

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sheila Shafeareen
mekasih kak shiela.. bulih bulih.. ada lagi niha... mari kite makan gader2 ek kak

izahdaut said...[Reply to comment]

@MaDiHaA a.k.a Ratna
tu la kak madihaa.. tak sangka lak jadi gitu. sebab asalnya warne putih je. pastu tang gula merah tu tak de la pekat gitu.. hehe.. derhaka la namanya kan

izahdaut said...[Reply to comment]

@Deliah's Deli
warne mana satu del? itam kopi tu ke ijau.. ijau ek? same same...

izahdaut said...[Reply to comment]

@Ummi
akak teringin gak nak mendot dotkan. tapi tak terpikir nak buat dot dot tu cam ne.. tu rintik bentuk kiub dah tu.. hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@chikadakbiru
loorr.. ye ke.. hehe.. tak pe nanti leh cube bila2 ni kan.

izahdaut said...[Reply to comment]

@Yatie
silakan kak yatie.. kalau nak ejas ejas gula pun boleh jugak. ikut selera jekan agar2 jenis gini kan kak yatie.akak lagi mahir nak derhaka nih. hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@HomeKreation
heheh.. along, leh la try. saya guna santan pekat tu, jadi memang agak lemak sikit la gar2 ni.ikut selera jugakkan along