Saturday, September 17, 2011

Tart Bunga idea dari KAK ITA

Assalamualaikum...


 Tak sama ngan tart bunga kak Ita tu kan? Membuat tart ni bagaikan orang kata, tak de kerja cari kerja. Eh mcm nak tuko je ayat tu, rasanya mcm tak de kerja cari nahas. Hehehe... Bukan mudah rupanya nak berseni tangan kalau tangan tu memang tak ada seni. Macam kak Ita tu, pada jari jemari nyer tu je kita dah tahu seorang yang sangat seni. Mudah je kak Ita buat tart tu kan, dan cantikkk sangat hasil nyer. Bila tengok jari kak Ita teringat jari kak Nor. Lebih kurang sama patern kan. Jari orang berseni gamaknya. Hehe..

Memula saya buat patern bunga lekuk2 tu, tapi susahnya nak terap dan bila nak ambil nak taruk inti, selalu kelopak2 nya tu koyak. Jadinya saya buat patern paling mudah, round je tang kelopak tu, dan lekuk2 kat daun tu. Tu pun susah jugak tu pada saya. Resepi sama yang kak Ita guna, iaitu resepi dari KAK ANYMZ yang dah pun saya cube buat tart gulung sebelumnya DI SINI. Tapi ada saya modify sikit sebab campur belen2 minyak sapi n butter tu jadi 200gm je. Jadi ejas tang tepung dan saya tambah 1 sb gula aising. Sajee nak bagi manis skit. 




Kalau ada orang buat ayat.. 'wahh.. kalau tak berseni mcm ni dah rupa tart nyer.. kalau berseni gamaknya cemana la rupa tart tu pulak ek?" Nak tau kalau tangan ni berseni cemana rupanya? Haa... mcm ni.. sila tengok.. *perasan*



v


v


v


v


v



v


Curi gambo tart kak ITA ni. Hehe..

Untuk cara membuat dengan gambar boleh terus ke MASAM MANIS AZLITA

TQ so much kak Ita n kak Anim. 





22 comments:

Nazrah said...[Reply to comment]

Janji ada bentuk bunga nya IZah..yang penting masuk mulut sedap..kalau akak buat lagi lah camner rupanya...dah lah tak seni.. tak sabar lagi...

izahdaut said...[Reply to comment]

kak naz... hahahha.. buat sebijik tinggal kat bibik je sudah kan kan.. mana aciiii.. ikikiki

Puan Ros @ Tadika Sinaran Intelek said...[Reply to comment]

salam izah.Cantiknya tart bunga ni.Warnanya pun sweet.

Arizakiah said...[Reply to comment]

wah ..cantik tat tu bila bercolor-color....

Sue @ Nenie said...[Reply to comment]

Salam..Kak Izah..Wahhh ide bagus ni..iyalahkan..selalu gulung2 je kan...ni munge2 plak...

Ala..Cengginilah nasib kite2 yang kerastangan ni kan...Takpe..yang penting niat tu tetap ada...

deeTha H said...[Reply to comment]

salam kak Izah...
itu kue Nastar ya? cantiknya kalau dibuat berwarna gitu.. :)

tun_telani said...[Reply to comment]

hoho.. tun nk menerai pon malas. kompom dh separuh jalan tu stress nk gigit org. wat gulung2 aritu pun mmg abih sabo dh.. kui kui
ps: tgh diet xleh mkn tat nenas ;p

Yatie said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah,
alalalalaa ghajennya adik akak ni..beriya2 dia wat tart munger2...kira oklah tu, yg penting sodappppp...akak pun dok verangan nak wat tart munger2 ni..tapi takde masa yg sesuai lagi...hehehehe..

uwaaaa thn ni beraya sakan jumpa teman2 blogger ya..jeles tawwww..bila nak turun JB ni...leh kita sembang2...

K.Nor said...[Reply to comment]

amboiii siap compare jari akak lak ya.. hehe

bunga apa yg bulat jer, tak berkelopak ek.. rasanya tak ada kut bunga yg berkelopak bulat gitu.. hehe

rahel said...[Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
♫ mokwo® ♫ said...[Reply to comment]

kak nooor..adelah munge gitu..dia spesel tumbuh kat ampang jek..hihi..ampun jah..raye lagik nih!
jah..umah mu tak dek buat open haus ke?? pssst3x sapa yg turun berat 4kg tuh...meh lerrr kongsi rahsia.!! jeles aii! (sambil kunyah serdak biskut raya!)

rahel said...[Reply to comment]

wow cantiklah...nak belajar gak..

kasihredha said...[Reply to comment]

sungguh cantik dan berseni :)

Lovely Kitchen said...[Reply to comment]

memang nak kena tahap kesabaran yang tinggi nak buat cookies cenggini...tp salute la izah berani mencuba...yg penting sedap kan!

lina said...[Reply to comment]

salam izah jealous dengan kamu...cantik kan tart ni....pastu dh jumpa ramai kawan2 blogger...bila kita nak jumpa pulak ni :)

dZana said...[Reply to comment]

tahniah izah.. berani mcuba.. klau akk awal2 dah mengaku kalah.. klau boleh nk buat yg mudah2 jer.. mcm lempeng ke.. tpi tak kan hari2 nk mkn lempeng kan.. ada pulak yg kene pelempang pulak nanti .. hahahaha..

Mas said...[Reply to comment]

kak nor..bunga taik ayam berkelopak gitu..kikikikikik
ijahhh..gurau yerk...
kira jadi la tu jah..
klu aku buat..
tak terbayang bunga apa yg jadi...he3
cantik tart nenas kau tu..
rajin makcik sorang ni...

Naz said...[Reply to comment]

Ala Izah.. Kira dah seni lah tu.. Kang kalau berseni sangat kang, orang2 seni tak dapat cari makan kang..eh??? ada kaitan ker..blur jar..hehehe..

Rajin adik akak sorang ni...

AZLITA AZIZ said...[Reply to comment]

waaaa... rajinnya dia ye... :D dalam sibuk beraya jumpa member bloger sempat jugak buat tart ni..
memang rajin adik akak sorang ni.. cayok! cayok! cayok!

kira jadi lah tu izah.. comel juga kan kalau dah warnakan pink!
tapi mmg sedap dan gebu tart kak anim ni.. akak dah buat banyak kali dah izah.. mmg suka sangat!!

ni bila pulak nak sampai rumah akak ni...??
aduyaiii... nak majuk jugak lah... :D

Ruby's Delight said...[Reply to comment]

aduyaiii..Izah dah try ehhh...Dah lama terguda dgn tart munger ni, tapi tak sempat2 lagi nak buat.
Cantik dah tu izah weiii...mesti mabeles rasanya tu..bak sikit..
~ Rabiatun

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah..
wah rajin sungguh izah buat yer... dah cantik dah tu....

lizz said...[Reply to comment]

comeynyer tart...jarang jumpe tat cam ni..kalau tak tat gulung jer manjang...sememangnyer saya penggemar tat kat umah ni tart glg ader banyak lagi...tmph ngan member...