CSS

Friday, September 9, 2011

Biasa makan ASAM KATOK?


Assalamualaikum..

Habis dah la ye cerita raya. Nak cerita menda lain la pulak. Ada sapa biasa ngan asam katok ni? Makanan nostalgia zaman kanak2 ker? Bagi saya, ini ler pertama kali  menikmati asam katok ni. Mula2 tengok en suami bawak balik asam katok ni, tengok sekali kerling mcm lembik2 asam jawa je. Katanya asam katok ni kecik2 dulu slalu beli sebungkus kecik 5 duit, ke 10 sen? Lupa lak.. Saya membayangkan agaknya sebesar sup bunjut la kot.

Sedap sungguh, boleh ketagih makan menda gini. Tapi tak berapa reti nak makan gitu je. Sya makan dicicah dengan buah. Buah jambu batu ngan buah tembikai susu. Alahaiii memang sedaaapppp sangat. Ni kalau makan ngan buah lai ke..buah2 tawar, memang sedap. Rasa masam2 manis. Bermacam2 jenis buah dicampur sekali. Ada rasa buah kanna, buah pala, ada rasa cam jeruk kulit limau.. asam boi.. uishh sedap.


Kata en suami, asam ni makan gitu je. Dinikmati slow slow gitu. Pastu kena hati2 sebab ada biji2 kecik. Entah ler biji apa, rasanya biji buah kana, atau biji buah pala atau biji asam boi.

Ada sesiapa yang lebih arif atau bernostalgia dengan asam katok ni? Meh ler kabor kat kome. Saya masa kecik2 tak pernah lak jumpa, ke memang tak de kat area Pahang nun? Yang pasti.. i likeeeee..








28 comments:

Mas said...[Reply to comment]

ijahhhh...aku pernah makan masa kecik2 dulu...
memang sedappp...
tapi arwah tok aku yang selalu beli...
aku makan gitu jerk tau....
isshhhhh..rasa nak meleleh lak air liur ni...he3

chikadakbiru said...[Reply to comment]

wahhh teringaat zaman kanak2 dulu...memang shedap....!!!
tak pernah plak cuba makan dgn buah...weee dh lama tak beli...
satu lagi suka asam taik hidung hahah...kelakar

♥♥azatiesayang ♥♥ said...[Reply to comment]

salam Izah..poberet k.atie masa sekolah menengah dulu.sanggup simpan duit semata2 nk beli asam katok time pasar mlm.
Sekarang cam xminat jer..bila nampak pon.jeling2 jer.xder nk membelinya..udah jemu kot.hihi

sabar kagawa japan said...[Reply to comment]

kak izahhh da lame nk try mengomen kt blog akak,....tp xtau nape slu xboleh...huhu mayb blog kite skg dah sihat dahhh hoooyeeyyy..dulu slu sakit...hehee

asam ni kalo org kemaman pgl asam keling..huuh mayb sbb kaler hitam kot..dulu kecik die bungkus dlm plastik kecik2..time nakal dah habis kemam asam biji die main sembur2...kekeke..nostalgia mase sekolah nih...newayyy telan air 40 kali tgk picture niii mintak sikit boleyyyy


lagik satu.....org kemaman pernah sy jmp kt kenduri ltk asam ni dalam acar buah....mmg terangkat....tp di buang biji2 dulu..hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
kat area utara je kot asam katok ni mas..aku tak nh jumpa.ni ler baru merasa. bestkan. makan gitu je pun best..

izahdaut said...[Reply to comment]

@chikadakbiru
hehehe..asam taik idung tu biasa CB akak makan tu. hahaha.. memang kelako nama gitu

izahdaut said...[Reply to comment]

@♥♥azatiesayang ♥♥
hehe kak atie dah jemu, saya lak baru nak pandai2 makan. sedap la kak.. pas makan lidah pun merah habis..hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@sabar kagawa japan
ooo asam keling ye.. ada ye belah2 sana.. dah rasa dah, mesti banyak nama asam nikan. betul2 dqpat imejin kalau letak dlm acar. pasti terangkat rasanyer yg masam manis tu kan.

ye ke.. akak pun baru je perasan blog saba tu.. tak ingat cemana leh ke situ. ok tq ye sudi jenguk

KuNanGKuNanG said...[Reply to comment]

dulu masa kecik slalu beli asam ni..sposen je 1 bungkus kecik..

fiza damia said...[Reply to comment]

kak saya penah makan..kat rumah ni pn ada sebungkus..nasib baik jumpa kat penang hari tu..klu tak meleleh la air liur bb nanti..asam ni memang sedap...

Tina Othman said...[Reply to comment]

rasa mcm tau je asam ni, tapi tak brp ingatlah hehe, kalau jumpa nak beli lah

Kak Rosaliza said...[Reply to comment]

assalam izah, akk rasa mcm pernah mkn, tapi akk panggil tahi kambing @ tahi musang hehehe semua tahi je latak nama, nama asal kat plastik tu dh x ingat, lamanya tak mkn

sitiezahim said...[Reply to comment]

saya pon pahang kak izah..ada la..memang makan gitu aje...syedap giler hehehe

Yana Shaiful said...[Reply to comment]

salam k.izah..dh meleleh air liur ni tgk asam tuu..igt zaman bdk2 dulu..kat klate panggil asam ni lain skit..xmau lah sebut namanya krg xlalu nk mkn plak tp kak Rosaliza dh gtau hehee..bestnyaa..

Amie said...[Reply to comment]

masa kecik-kecik dulu memang selalu makan, harganya pun 5 sen je... balik kampung hari tu nampak asam ni di pasar malam, rasa nak beli tapi tiba-tiba terfikir...macamana nak makan ye...(sebab dah terlalu lama tak makan asam ni)... he heheh

Anonymous said...[Reply to comment]

jumpe asam ni masa mkn kat kedai nasi ayam kg hassan kt velodrum cheras tu..ade mamat jual asam tepi kedai..time rasa tu mmg sedap..tp rasa mcm ade biji..biji tu leh mkn ke?

Wanieyra said...[Reply to comment]

Salam izah....

kecik2 dulu memang selalu makan asam ni, waktu harganya 10 sen je. tapi loni dah tak jumpa lagi dah....

quinnie said...[Reply to comment]

izah..dah berkurunnya kita tak makan asam katok nih..makan masa zaman kekanak je...sekarang ni tak tau kalau nak beli kat mana yg ada jual...hehehehe...memang nostalgia la...:)

noorlie said...[Reply to comment]

Izah asam katok saya makan kat Penang & asam taik hidung pun ada. masa kecik dulu arsah abang selalu kata suka sangat makan asam taik hidung.
tapi asam katok dah lama tak jumpa ...

JaSSNaNi said...[Reply to comment]

Izah.. Assalamualaikum..
aku kembali menceriakan blog aku ni.. ehehe.. lama kena BLOCK tau.. 4 bulan..
ni pasal asam KATOK tu.. dulu2 aku suka makan.. dulu2 aku panggil asam KATAK.. hahahaha.. mana mai katak aku pun tak tau.. mgkn sbb salah dengar orang panggil katok, aku pun pi tibai katak.. hahaha.. dah lama tak makan tu beb..

psttt.. agak2 ko ingat aku lagi tak ni? ehehe.. huhuhuh..

Acik Erna said...[Reply to comment]

izah..dari kecik akak suka makan asam katok ni..tapi lepas tu lama tak jumpa orang jual..rasanya baru bebrapa tahun ni je jumpa balik..
RM10 dapat 3 bekas..apa lagi akakpun beli le..kalau dah mula makan tak boleh berenti..sedap..tapi akak makan gitu je..tak pernah pulak makan dengan benda lain..

LadyD said...[Reply to comment]

asam seumpama ni, mcm pernah saya makan,maybe nama tak sama...sedap tgk kalernya.

ICook4Fun said...[Reply to comment]

oh I ingat asam ni. Memang pernah makan masa kecik kecik dulu. I actually dah lupa about this asam. Thanks for the reminding us.

Ummi said...[Reply to comment]

lama da..tak jumpa asam ni, kena makan perlahan-lahan memang sedap

HaSue said...[Reply to comment]

Tak pernah jumpa...pastu x pernah makan...dah x pernah jumpa camana nak makan ye dak?hihih..
tapi dah terbayang ke 'best'an asam ni...

err..err..ko ngah ehem ehem yer zah?brp minggu dah?tahniah2

tun_telani said...[Reply to comment]

uish.. meleleh air liur nengok nyer.. xtau laa penah mkn ke x.. mcm ada jual bungkus kecik2 dlm plastik (zaman kecik2 dulu laa) tp xpasti mende yg sama ke tak.

Anonymous said...[Reply to comment]

says plenty of people pay off ones own funds before its due as well as without the need of problems
A number one credit card debt charity desires the numerous men and women using him or her for the purpose of help over online payday loan obligations to make sure you double this. credit debt good cause states that all around have used any cash advance, superior interest lending products this year. That a good cause claims 36 months in the past the number of shoppers with them was unimportant.
szybka pożyczka
pożyczka bez bik przez internet
pożyczki prywatne gotówkowe
kredyty bez bik
pożyczki przez internet jednorazowo

http://kredyty-bez-bik.org.pl
http://pozyczki-prwatne.com.pl
http://szybkapozyczkabezbik.org.pl

Selendang Merdeka said...[Reply to comment]

Dulu harganya 5 sen satu.mmg mengimbau zaman kanak2.rindunya zaman tu same kawan2 lama.