Tuesday, September 28, 2010

Meehoon Kukus


Assalamualaikum..

Biasa tak dengan menu ni? Saya tak pasti nama sebenar tapi kat rumah kampung saya memang panggil mihun kukus. Saya blajo dengan mak yang diturunkan dari wan. Biasanya dulu-dulu mak buat untuk  juadah  berbuka puasa. Memang menjadi kegemaran family. Teringat lagi adik bongsu kalau ada menu ni, memang dia dah tak jamah nasi. Just gantikan mihun kukus ni jadi nasi dan makan dengan lauk pauk yang ada.

Tapi biasanya ianya dihidangkan dengan kuah kacang la. Racik2 kan timun dan kacang. Memang sedap, ditambah dengan rasa lemak dan harum halba tu. Agaknya ini juadah tradisional jugak kot...Agaknya la..


MIHUN KUKUS

1/2 bungkus meehoon 
3-4 biji bawang merah
1/2 inci halia
segenggam ikan bilis
2 sudu besar halba
2 cawan santan
sedikit lada hitam(optional)
garam secukupnya

Sampingan:
Timun racik nipis
kacang panjang
kangkung celur

Caranya:

Rendam mihun 15-20 minit dan ketepikan. Tumbuk ikan bilis, separuh bawang dan separuh halia sekadar lumat. Yang selebihnya dihiris nipis-nipis. Masukkan mihun yang direndam tadi ke dalam bekas dan gaulkannya bersama bahan2 tumbuk dan hiris. Kemudian masukkan pula santan dan garam. Gaulkan semuanya sebati dan kukus selama 15 minit. Kemudian angkat dan gaul lagi untuk sebatikan. Jika mahu mihun lebih lembut dan moist boleh ditambah lagi santannya. Dan kukus semula hingga lembut dan masak. 


Anak sapa la makan macam ni ek? Maaflah..sayur ni je yang ada...eheee


16 comments:

CERITAKUASN said...[Reply to comment]

pae... ni pecalkan... kome panggai pecei. tak pernoh pulok panggil meehoon kukus

Ctnaemah said...[Reply to comment]

kalau mak akak kukus mihun pastu makan dgn kelapa parut + gula merah..ala2 putu mayam..


izzah bg ler resepi kuah atas mihun tu..nampak cam menyelerakan sungguh..terliur ni...kekekek

anymz said...[Reply to comment]

nampak sedap ya izah..tapiiii yang bolat2 putih tu apa yer? cam jeruk petai jerk..

Mas said...[Reply to comment]

makcikkk..mas tak pernah makan lagi mihun kukus...nampak sedap tu, bila nak buat ni, tu kuah kacang kan...dasyat kau izah, siap makan ngan petai tuu..tukar ngan pengat labu nak tak...he..he..

hana said...[Reply to comment]

yang tergolek2 dekat atas bukit tuh apa? petai??? ko sajer mmg nak dengki kat aku kan kan kan! huH! mencik haku!

izahdaut said...[Reply to comment]

ana..
pecei tu mihun dia kosong jekan..kameh hak mihun kosong panggil pecei..tapi ame kukus ngan santan neh makan gitu je...tak yah makan ngan kuah kacang pun sedap..makan ngan ayam goreng ke, kuah gulai lemak aje ke..sedap..tapi biasanya ame letak kuah kacang neh emmang sebut pecei kan

ctnaemah..
eh sedapnya makan ngan kelapa ngan gula..tak pernah lak rasa makan camtu.. kak ct..yang tu kuah kacang readymade, cume masak jap ngan air mendidih...sepupu yang buat..dia ada buat jual..sedap..tapi saya pernah gak buat ikut resepi kak hana.kalau rajin akk masuk cini.

http://izahdaut.blogspot.com/2010/08/assalamualaikum.html

kak anymz...
harap akak bace balik reply komen saya nih..huhh seriyes jek bunyi..haha..kak nim, saya dah tak leh masuk blog akka la....malware je selalu nyer... hehe..ha ah..petai jeruk..best woo

mas..
tak mo tak mo..tak cukup nih..sedap nih...tapi pengat labu nak semangkuk..tapi tak mau tuko..dekut tul..hahaa..try la mas..kalau suke meehun boleh try..

Anna Qawina said...[Reply to comment]

wah...bahan suma dah ader nih Izah....rajin jer tarak..hahaa...tensen tgk petai jeruk tuh, ade gak kat dapo nih tapi Cik Abe jer yg gemar...baunye makaiii..hikhik

izahdaut said...[Reply to comment]

kak hana..
erk...tak tak..tu bukan petai..tu kacang pea...sedap kacang tu...atau nak bagi sedap...nama lainnya..kacang hutan yang dijerukkan..atau pun..erkk..tidak..saya tidak akan meneruskannya..tidak..hahhaaa..ampoonkak hana..bukan niat hati murniku untuk membuat hati mu tersiksaaaa

izahdaut said...[Reply to comment]

anna qawina..
suka tul nama anna qawina ni tau!!hehe.. haiipp malas lak ni..pok montot diaa...tak suke petai jeruk yee...ishh ish rugi....hahhaa...

aroha mizwa said...[Reply to comment]

sumpah kOi xpernah makan benda nie hahahaha...mcm best jer...nnt boleh try tapi lau mkn dgn gula merah dgn kelapa tu yer la...

zarin said...[Reply to comment]

belum pernah dengor namanya tapi macam sedap je...ala ala macam makan pecal ke apa tu ye?

Kamalia said...[Reply to comment]

izah..xpenah makan pun meehoon kukus ni..dah 29thun dah hidup,benda ni mmg xpenah jumpe..nak mkn tu,mmg kena ade sayur mayur tu ye?

izahdaut said...[Reply to comment]

ARoha mizwa..
ye tak pernah? rasa dia kalau makan dengan kuah kacang mcm pecal..tapi kalau makan gitu je sedap rasa lemak2 bau2 mcm nasi dagang sikit..try la

zarin..
ha ah..mcm pecal..kalau makan bihun tu je sedap gok, lawan dengan sambal tumis ke, kuah gulai lemak ke..best juge

kamalia..
hehhee.. kamalia..kalau tak de sayur pun tak pe..sedap jugak..tapi bertambah sedap kalau ada sayur krupkrap gitu kann

HALAMANKU said...[Reply to comment]

Salam ... Zah..lepas tensen jap.. ha ha.. erma pernah mkn.. jumpa kat Rompin skali kat tanjung karang skali (PECAL).. kekadang dia org + nasi impit.. rasa ok tapi memula jumpa pelik.. he he he.. katanya orang jawa atau boyan punya menu.. eh yer ker..

fara dean said...[Reply to comment]

terbaekk punya resepi..tak penah try pun mihun kukus ni..kreatif betul izah ni

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

salam izah...mknan org mana ni eyh...mcm sedap..1st time tgk..mcm putu mayam pun agak gak...jakun oooo :)))