Saturday, September 4, 2010

Popia Nestum Horlicks


Assalamualaikum..

Wahh..sakan ada yang shopping raya tu ye. Teman tak larat nak shopping hujung minggu gini sebab manusia macam ulat kan. Pepulak kat KL sekitar masjid India ngan Sogo. Fuhh..tidak tidak..

Jajan untuk hari lebaran lagi. Hope yang ini tak licin la dibedal oleh anak2 ku. Conflakes milo tu dah selamat dah licin. Hehee..

Terima kasih Hasue ye..sodap nih. Dah pernah buat before puasa dulu. Jap je licin krup krap. Tapi bezanya dengan empunya resepi , popia tu saya potong serong2 macam kt rumah Mas tu. Wokeh..resepi di bawah dan selamat berhujung minggu dan balik kampung ye...



POPIA NESTUM HORLICKS

Bahan2:
  • 2 bungkus popia
  • 1/2 cawan nestum*
  • 1/2 cawan gula pasir*
  • 1/3 cawan horlicks*
  • 2 sudu makan tepung gandum+sedikit air,jadi paste)-untuk melekat popia
  • minyak secukupnya(dlm 3 cawan) untuk menggoreng
Cara:
  1. Pisahkan kulit popia satu persatu
  2. Gulungkan dan 'gam'kan hujungnya dengan paste tepung.
  3. Setelah semua selesai digulung,gunting dalam 1 inci
  4. Goreng sehingga bertukar warna kekuningan,angkat dan toskan
  5. Kisar bersama bahan2 * menggunakan pengisar bahan kering
  6. Gaul bersama bahan 4 bersama bahan kisar semasa masih suam.
  7. Sejukkan sepenuhna sebelum disimpan di dalam balang dan boleh dinikmati bila2 masa..

15 comments:

Ida Ddapur said...[Reply to comment]

slm izah...tak balik kg ke? wahhh..popiah goreng cara gini mesti sedap ni..stok terhad pulak nak buat...2 bugkus je order dr baticrom ari tu...anyway
Selamat Raya Aidilfitri buat izah sekeluarga

izahdaut said...[Reply to comment]

kak ida..belum balik lagi..balik hari selasa ke kedah nanti..la napa 2 bungkus je kak..hehe..ok selamat hari raya juge buat kak ida sekeluarga ye..

ijayuji said...[Reply to comment]

Salam izah! ha ar lah nanti pun kita nak buat serong2 gini senang kan main gunting2 jerrr hihihi.. jap g lepas zohor nak kuar nak register tepon, internet looorr..ronda2 jap sblm off :D

dZana said...[Reply to comment]

wah izah dah byk koleksi kuih raya ni.. anak2 suke popia camni..lemak2 manis gitu

Suzi said...[Reply to comment]

menarik popia ni...senang juga nak buat. dah byk ke buat kuih raya izah?
akak takleh buat awal kuih ni...habis dulu hehehe. yg sebelum ni buat pun dah habis di mkn anak2...

Mas said...[Reply to comment]

salam izah...dah buat popia nestum yer..nampak sedap sangat...mas pun baru lepas buat popia pedas untuk mak mas...sedap kan popia nestum tu...

cplud miera said...[Reply to comment]

salam k.izah..sy mmg slalu wat popia nestum ni.ayh yg ajr wat popia cmni..blik ry ni sy mmg plan dh nk wat popia ni..mudah n jimat ;)

Mas said...[Reply to comment]

izah orang lipis yer, geng dato ct ni...mertua mas kat keratong 8,kat muazam...mesti izah tahu kan, mas tak pernah sampai lipis lagi...izah kalau ada sedara dekat2 kaw keratong boleh singgah rumah mertua mas, mas sampai selasa 14hb kat sana, rabu abang dah keje...boleh jumpa izah..he..he..

izahdaut said...[Reply to comment]

ikaaa...
register internet telipon handpon ke apa? napa kene register plak..erkk jakun plak..hehee..betul ika..kita gunting2 je..sonang kerja kan

kak zana..
betul tu..bebudak dah ngulang dah, rasanya tak sempat nak tunggu raya dah ni..hahhaa

kak suzi.
hahhaa..betul tu.lain kali nak dekat raya baru buat.tapi ye la, nak buat buah tangan kat mak kat org kampung, kene gak buat awal..ala tak banyak amna pun kak..yang senang2 je buat

clud miera..
ooo ayah ajar ye..best la balik kampung nanti buat ramai2 kan..ala rindu la time ramai2 buat kuih sambil gelak, nyembang, gaduh pun ada..huhu rindu arwah abah..

mas..
hualoh..jauh mas..saya balik lipis hari raya pertama sampai senin.. cemana nakjumpa, kita jumpa kat kulim je la mas..huhuhu..macam yo yo je

AZLINA said...[Reply to comment]

Salam Izah, akak tengok pun tau xkan sempat raya mesti dah abis, makanan mcm ni mmg kalau mkn x ingat diri (akak la orgnya..)Banyak lg ke kuih raya nak dibuat tu?

CAFE PEPELA said...[Reply to comment]

As-Salam:)
İt looks so delicious!

Ayu Safieza said...[Reply to comment]

Assalamualaikumwbh Izah...

MMM satu invention baru, tambah horlicks tu very new to Ayu. Nanti leh cuba, nak buat gak, selalunye buh nestum jer. Tq resepi nyer yer..balik mana raya izah? Selamat hari raya dear....masih mengkukis lagi ker?

HaSue said...[Reply to comment]

salam izah...datang nak beraya nih..hihi..kat umah ni buat pun kejap jer abis kalo buat popia nih. selalu gunting lurus dan ada 2,3 btg je yg digunting serong.hihi..x kisah laa yer janji hancur masuk perut..ekeke... selamat hari raya izah...maaf zahir batin ye

TopsyTurvyMum said...[Reply to comment]

kenapa aku terbeli sampai 2 bungkus popia hari tu? ingatkan aku ambik satu je rupanya melekat 2..

agaknya nak bertemu jodoh dgn resepi ni kot hehehe..kena carik nestum ni

izahdaut said...[Reply to comment]

azlina..
ha ah la kak..agak2 tapuware kecik ni nak habis dah ni..huhuhu... tak de la banyak mana pun kaka na buat kuih raya...agak2 bahan dah habis..cukup le tu.

cafepepela..
thanks.

ayu..
waalaikumussalam..tu la..memang sedap krup krap kuih ni..nk habis dah pun..hihihi..balik raya kedah tahun ni.raya pertama bertolak ke pahang pulak

hasue..
tu la,,biasanya gunting lurus jugak.saje nak buat kelainan..tapi mm best la sue..nak kene buat lagi nih

TTM..
apa lagi..musti cube..sedap tau kuih ni..tak cukup la buat 2 bungkus..nak kena tambah lagi ni