Thursday, September 23, 2010

Kek Pisang


Assalamualaikum..

Cepatnya masa berlalu..hari ni dah khamis, esok jumaat dah..

Kek pisang ni amik resepi kat rumah kak Hana. Gebu betul kek ni, gebu dan halus dan tak berminyak sangat. Saya memang suka kek yang mcm ni, berulang2 makannya. Kejap jek dah habis. Suami pun suka, anak2 pun enjoy makan kek ni. Ummi pun gembira..hehee

Pada yang ada baki buah pisang yang ranum tu, try la kek ni. Gebu dan sedap. Tak muak makan.

Sumber: Kak HANA
Sofinar myResepi




KEK PISANG

Bahan-bahan
  • 150g pisang emas - dilecek - hana lebihkan 40g utk lebih rasa pisang-ikut kak hana
  • 180g tpg gandum- hana campur ngan tpg mixpancake (tpg gandum 90g, tpg mixpancake 100g)-letak tepung gandum je
  • 180g gula halus - klu nk kek kaler keperangan gune gula perang
  • 3 biji telor
  • 120ml minyak masak
  • 1 sudu teh ovelate
  • 1 sudu teh soda bikabonat
  • 1 sudu teh baking powder
  • secubit garam
  • hana tambah susu segar 2 sudu besar dan badam flakes-ikut kak hana kecuali badam


  • Cara-cara
  • campur semua bahan di atas dan putar dengan mixer hingga sebati dan adunan nampak putih
  • masukkan kedalam loyang yang digris dengan minyak masak, bakar 180 darjah selama 40 - 50 minit
  • pastikan adunan separuh loyang kerana kek biasanya naik sekali ganda.
NOTE: Hana blend pisang+susu dan sedikit gula. baki gula, ovelet dan telur pukul hingga gebu. kemudian masukkan pisang blend td dan juga minyak. pehtu baru masukkan tepung+ b.powder + soda bicarbonat yang telah di ayak. pehtu bakar.... sonang jaa...-cara-cara saya ikut kak hana




8 comments:

fara dean said...[Reply to comment]

salam izah..
gebu glebass betul kek ni..hihi

hana said...[Reply to comment]

chaiyyookkkk! mmg gebu gebasss!! mintak setengah loyang makcikkk!!

Anna Qawina said...[Reply to comment]

wah...nak terai yg ni lak nanti, pisang ader lg nih....

♥LOVE2COOK♥ said...[Reply to comment]

Sedapnye kek tuh! Mmg nampak gebusss!!! Dah abis ye..ingatkan nak mintak sikit tadi...hehe! :D

HALAMANKU said...[Reply to comment]

mmm Zah memang gebus.. boleh dipanjangkan ke Bangi ye cek Kak ha ha ha..

ijan said...[Reply to comment]

Wahhhh.. cantiknye kek pisang dia.... gebu sangat nampak.... teringin ler kak!!!

izahdaut said...[Reply to comment]

FARA dean..
memang gebu..lain la dari kek biasa yang pernah saya buat

kak hana..
nak sebelah loyang..pi wat sendrik..dah abis dah tengah berkumuh..jap lagi jadi bahan buangan..hahahhahaaa...

anna qawinna..
ana..bleh try..mmg gebusss gitu..suka kek ringan cam ni

love..
hehee..bila dah habis baru nak masuk entry kan...love nanti buat sendrik ekkk...

izahdaut said...[Reply to comment]

erma..
ala semlam memang saya ke bangi..lupa nak kontek erma..mcmana tuh..hehe

ijan..
apa lagi ijan..teringin tu boleh try..pastu snap gambo lawo2..meleleh je kami tengok..hahaa