CSS

Monday, September 6, 2010

Biskut Crunchy Nestum Rice Eggless


Assalamualaikum...

Panjng nor kak Dayang bagi namanya kan? Hehehe, maceh kak. Memang crunchy biskut ni. Tapi pucat je sebab tak sapu kuning telur. Sebab? Sebenarnya saya kureng suke bau telur masa nak geget sekut. Tu pasal tak letak. Ngikutkan tekak sendiri je kan.

Sedap wakk..nestum kan.. Tengok versi pemiliknya Kak Dayang Jack.

Biskut Crunchy Nestum Rice 

Bahan-bahan : 80 biji (-/+)
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan tepung jagung
  • 1/2 cawan nestum hancur
  • 1/2 cawan nestum kasar
  • 1/4 cawan tepung kastard
  • 200 g @ lbh kurang 1 cawan marjerin/mentega (DJ guna marjerin Puteri)
  • 1/2 cawan coklat urai
  • 1/3 -1/2 cawan gula aising
  • sedikit esen vanilla
Cara-cara :
  1. Putar marjerin/mentega bersama gula aising hingga berkrim (kalau guna marjerin, tak perlu diputar terlalu lama)
  2. Masukkan esen vanilla dan putar lagi.
  3. Masukkan tepung gandum, tepung jagung, tepung kastard, nestum dan coklat urai. Gaulkan adunan hingga rata. 
  4. Kemudian bentuk2kan adunan mengikut citarasa sendiri. Susunkan di dlm dulang yg sudah digriskan dgn mentega atau dialaskan dgn baking paper. Sapukan permukaan biskut dgn kuning telur.
  5. Bakar dlm oven pd suhu 160-170C selama 20 minit atau hingga keemasan.
  6. Setelah masak, sejukkan biskut dan simpan di dlm bekas kedap udara. 


Ni pulak the 2nd batch Biskut conflakes permata salju kak liahanum. Kan nak buat lagi..nak makan tak agak punye....hihihi.. Nah kak POOH. 2 balang amik!!



7 comments:

indahhouse said...[Reply to comment]

Salam kak izah,
Kita jeling2 tray sekut nestum dan sekut cornflakes tu. Nak mintak malu... hihihi.
Msih ada balen choc rice n nestum. bagus idea nih. ;)

AlKisahKu.. (^-^) said...[Reply to comment]

kak izah..
kita serupala. mie pun buat biskut nestum ni semalam,sedap sangat..yg lagi menyamakan kita adlh mie pun xsapu kuning telo kt ats kukiz tu,hehehhhe....

hana said...[Reply to comment]

mujur dapat dua balang penoh! klu tak, baling balang benjol kasi benjol ummi `cicak`! wakakakakaka..

hana said...[Reply to comment]

balang benjol tuh apa? balang kosong lah! wakakakakakaaa

dayang_jack said...[Reply to comment]

salam izah....tq sudi cube resepi ni yer..jgn serik tau...

part nk sapu kuning telur tu, akak buh kuning telur campur ngn susu segar n esen vanilla sket...baru ler takde bau...hihik

HALAMANKU said...[Reply to comment]

1..2..4..5..7 hu hu hu x mo kira.. byknyer Izah dah wat kuih.. x mo pas bangi ker... hu hu hu..

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

salam izah...cantek sekut permata kaler kuning2 tu memancar2 cam bunga matahari lak jdnyer...yg ni berbatch2 pun x de cukup punye! :))