CSS

Saturday, January 25, 2014

Pavlova (2)



Assalamualaikum

Hari tu saya pernah share resepi mini pavlova dari kak Wan DI SINI.

Saya jarang2 buat pavlova sebiji besar lebih kurang 8 inci.

Sebab banyak tak jadi dari jadi. Kadang2 ada keluar air gula. Kadang tak masak kat dalam.

Bukan salah resepi tapi teknik mengadun, teknik membakar semuanya memainkan faktor penting.

Kali ni saya suka guna resepi dari Cik Epal ni. Mini dan pavlova seketul besar pun cantik je kejadiannya.

Tq Cik Epal. Saya guna resepinya dan mengadun guna kaedah sendiri je. Kaedah nak cepat. Ngee



PAVLOVA
by: CikEpal

4 biji putih telur
3/4 cawan gula kastor
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu kecil cuka

Kaedah:

Putar putih telur sehingga berbuih. Masukkan gula sikit demi sikit sambil diputar.
Putar hingga putih telur memutih gebu dan menjadi meringue yang sedikit berat.
*maksud berat tu saya akan putar sehingga putih telur tu pekat. Tapi jgn overmix pulak.
Kemudian ayakkan terus tepung jagung ke dalam adunan meringue.
Pukul sebati. Dan akhirnya masukkan esen dan cuka. Pukul lagi sebati.
Saya masukkan adunan ke dalam piping bag.
Kemudian saya pipekan terus ke atas loyang pembakar.
Bakar pada suhu 140/150c ikut oven masing2 selama 1 jam ke 1 jam 30 minit.
Bila Pavlova dah nampak kekuningan bermakna pavlova dah cukup masak.
Biarkan sebentar pavlova di dalam oven.
Kemudian boleh dikeluarkan dan biar betul2 sejuk.


Krim:
1/2 cawan whipping krim.

Saya guna jenama rich. Putarkan sehingga kental dan pipekan ke atas base pavlova tadi.


Buah-buahan segar:
Strawberry. Kiwi. Anggur. Blueberry. Mangga. Epal hijau.

Setelah krim di pipe ke atas base pavlova bolehlah ditabur buahan segar.



Penyimpanan: Disimpan di dalam peti ais.









9 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...[Reply to comment]

Perghh Sedapnya izah ... dah lama akak tak buat pavlova ni ;)

mykitchen said...[Reply to comment]

kak izah buat org meleleh leleh air liur...

Bbwana adienia said...[Reply to comment]

salam..

pavlova..sedapnya..lama x makan..terliur tengok macam2 jenis buah atas tu..

zana fahmi said...[Reply to comment]

Izah...seumur hidup tak pernah buat pavlova tau. Teringin jugak, kesian kakpb kan.

Farra Da Smiley said...[Reply to comment]

x penah buat pavlova sbb x terasa nak buat..tak rase sgt kan telur putih tu?

ninest123 said...[Reply to comment]

jordan shoes, replica watches, oakley sunglasses, longchamp outlet, burberry, tory burch outlet, oakley sunglasses, cheap oakley sunglasses, louis vuitton, louboutin, ray ban sunglasses, nike air max, oakley sunglasses, christian louboutin outlet, uggs on sale, louboutin pas cher, nike outlet, ray ban sunglasses, gucci outlet, louis vuitton outlet, prada handbags, chanel handbags, kate spade outlet, prada outlet, louis vuitton outlet, ralph lauren pas cher, replica watches, longchamp, longchamp outlet, ray ban sunglasses, oakley sunglasses, air jordan pas cher, air max, nike free, nike air max, tiffany jewelry, tiffany and co, polo ralph lauren outlet, louis vuitton, nike roshe run, louboutin outlet, polo ralph lauren outlet, sac longchamp, michael kors, louis vuitton, nike free, longchamp pas cher, ugg boots, ugg boots, louboutin shoes

ninest123 said...[Reply to comment]

north face, nike roshe, hogan, replica handbags, michael kors outlet, abercrombie and fitch, new balance pas cher, vanessa bruno, ugg boots, nike free run uk, kate spade handbags, michael kors, true religion jeans, nike air max, coach outlet, timberland, michael kors, mulberry, true religion jeans, vans pas cher, true religion jeans, hermes, ray ban uk, ugg boots, lacoste pas cher, tn pas cher, michael kors, sac guess, north face, oakley pas cher, hollister, nike air max, michael kors outlet, hollister pas cher, ray ban pas cher, ralph lauren uk, michael kors outlet, true religion outlet, burberry, lululemon, air force, nike air max, michael kors outlet, converse pas cher, nike blazer, coach purses, coach outlet, michael kors, michael kors outlet, burberry outlet online

ninest123 said...[Reply to comment]

iphone cases, louboutin, soccer jerseys, valentino shoes, asics running shoes, new balance, celine handbags, chi flat iron, wedding dresses, ghd, beats by dre, soccer shoes, baseball bats, mont blanc, nike air max, timberland boots, hollister, nike roshe, ferragamo shoes, lancel, birkin bag, longchamp, converse outlet, jimmy choo shoes, nike air max, north face outlet, herve leger, mac cosmetics, abercrombie and fitch, ray ban, lululemon, gucci, hollister, vans shoes, nike trainers, oakley, hollister, bottega veneta, insanity workout, instyler, mcm handbags, north face outlet, reebok shoes, p90x workout, babyliss, vans, nike huarache, ralph lauren, nfl jerseys, converse

ninest123 said...[Reply to comment]

louis vuitton, links of london, replica watches, moncler outlet, coach outlet, canada goose, moncler, moncler, louis vuitton, juicy couture outlet, swarovski crystal, ugg boots uk, pandora jewelry, doudoune canada goose, wedding dresses, canada goose uk, canada goose, canada goose outlet, sac louis vuitton pas cher, bottes ugg, thomas sabo, juicy couture outlet, ugg pas cher, moncler, pandora charms, marc jacobs, pandora jewelry, moncler, canada goose outlet, montre pas cher, karen millen, hollister, louis vuitton, louis vuitton, canada goose, toms shoes, ugg,uggs,uggs canada, supra shoes, moncler, moncler, ugg,ugg australia,ugg italia, canada goose, moncler, swarovski, pandora charms