CSS

Tuesday, January 28, 2014

Roti Inti Coklat



Ini pulak rotinya.. Jengg jenggg..
Memang suka pipekan krim coklat kat atas bun. Sebab sedaapp rasa kerak2 coklat tu. Bila dimakan dengan roti yang lembut, krim coklat di dalam yang creamy dan coklat ala2 kerak tu. Anak2 siap order lagi tuk dibuat bekal. Mampu ko nak buat lagi? nak dapat seloyang pun jenuh. Hahaha...

Tapi permintaan anak yg jujur kita ikutkan aje. Ehem ehem mithali la sangat ibu ni.
Pagi ni.. nak... nah la amik biskut kering ni buat kudap2 kat sekolah. mUahaha..
Roti coklat la sangat kannnn..



Gambar selepas pembakaran berlaku.
Siyess gebu roti ni. Sampai ada yg penyet sikit disebabkan kelembutan yang tak mampu menanggung krim coklat di atasnya yang berat. Mampu koo nak bayang ayat tu? Haha..
Tah napa suka hati pulak aku buat entry ni.. ; P






Gambar atas dan bawah sama je kan? Tak de beza kan?
Saja nak tayang roti gebu ni banyak kali.
lalalala..
Ok paham paham.. dah terliurkan? So apa tunggu lagi. Yuk kita meroti
Terima kasih banyak2 kak Madihaaaaa.. muah!! 



Bun Inti Coklat/Chocolate Filling Bun 

BASIC BREAD RECIPE  Source : Roshayati Johari
Tried by: MaDiHaA aka Ratna
(boleh dapat anggaran 18 ~ 20 biji bun untuk resepi ini)

Ingredients :

(A)
500g bread flour/high protein flour
100g sugar
1 teaspoon salt
30g milk powder
1 teaspoon bread improver (optional)
1 teaspoon bread softener (optional)
4 teaspoons instant dry yeast

(B)
250ml water
1 egg (lightly beaten)

(C)
40g butter
40g shortening

Method :
1. Mix well all ingredients in (A)
2. Add (B) into (A) and knead till smooth.
3. Add (C) and continue kneading till smooth and shiny and dough does not stick to your hand.
4. Leave to prove for 30 - 40 minutes.
5. Punch down the dough to let the air out.
6. Divide the dough according to the weight you wish. Make into balls and leave to rest for 10 minutes.
7. Shape accordingly.
8. Leave to prove for 40 minutes - 1 hour.
9. Preheat oven 180C. Bake till golden brown. (about 15 minutes)




Copy paste sungguh aku ha.. dengan warna coklat skali melekat. Saja xmau edit menandakan kecintaan dengan roti coklat ni. Hahaha.. peace kak Madihaa.. 


RESEPI KRIM COKLAT BOLEH RUJUK DISINI




Balance doh saya buat roti sugar.
Keesokkannya berebut2 pulak bebudak makan roti ni.
Sangat lembut lagi ok..
Eh tapikan kalau ada komplen dengan ayat seperti "napa roti ai buat keras? I amik resepi u tau.U jangan tauuu.. u kata dlm blog lembut la.. gebu la.. betul ke resepi u bagi ni.I buat tak gebu lamgsung. Dah la tak gebu keras dengan bau yis busuk. Cicah kopi pun tak membantu."

fuhhh... Jawapan saya.. kene blajo lagi teknik meroti.
Jangan putus ase na. Jangan cepat melatah na.
dan jangan salahkan resepi na.
Satu lagi.. jangan jeles ngan roti ai yang gebu ni na.
Ahakssss..





9 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

syukurrrrrr eksperimen menjadi...
betul tu.. sekali buat tak jadi bukan bermakna resepi tak betul.. mgkin teknik kita yang tak betul.. atau mgkin ada yang mengelat tak cukup bahan sebagaimana resepi... tentulah hasilnya tak begitu memuaskan.. lagi satu roti ni nak kena uli hingga betul2 elastik barulah dpt hasil yg memuaskan.. tq pd empunya resepi..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...[Reply to comment]

Pergghhhh memang gebussss na...

Izzah tu akak takut nak mencuba lagi untuk buat roti... takut tak jadi macam Izzah buat tu... tapi kalau tak cuba mana nak tau kan :P

umi's cup cake said...[Reply to comment]

Izah..tengok dengan makan hati sebab BM buat hal...nak menguli malas,,huhu

mykitchen said...[Reply to comment]

pandai sungguh kak izah buat ayat mengoda iman tuk sama meroti....hg mg ni kena g beli tepung roti dah...

Kak Nita said...[Reply to comment]

Salam Izah ,

mmg tertarik sangat tengok roti yg gebusss nih...tapi tu la kita ni tak pandai sangat nak meroti tapi tak pa kita akan simpan dulu resepi ni ...kalu rajin nnt kita buat yer...

ninest123 said...[Reply to comment]

jordan shoes, replica watches, oakley sunglasses, longchamp outlet, burberry, tory burch outlet, oakley sunglasses, cheap oakley sunglasses, louis vuitton, louboutin, ray ban sunglasses, nike air max, oakley sunglasses, christian louboutin outlet, uggs on sale, louboutin pas cher, nike outlet, ray ban sunglasses, gucci outlet, louis vuitton outlet, prada handbags, chanel handbags, kate spade outlet, prada outlet, louis vuitton outlet, ralph lauren pas cher, replica watches, longchamp, longchamp outlet, ray ban sunglasses, oakley sunglasses, air jordan pas cher, air max, nike free, nike air max, tiffany jewelry, tiffany and co, polo ralph lauren outlet, louis vuitton, nike roshe run, louboutin outlet, polo ralph lauren outlet, sac longchamp, michael kors, louis vuitton, nike free, longchamp pas cher, ugg boots, ugg boots, louboutin shoes

ninest123 said...[Reply to comment]

north face, nike roshe, hogan, replica handbags, michael kors outlet, abercrombie and fitch, new balance pas cher, vanessa bruno, ugg boots, nike free run uk, kate spade handbags, michael kors, true religion jeans, nike air max, coach outlet, timberland, michael kors, mulberry, true religion jeans, vans pas cher, true religion jeans, hermes, ray ban uk, ugg boots, lacoste pas cher, tn pas cher, michael kors, sac guess, north face, oakley pas cher, hollister, nike air max, michael kors outlet, hollister pas cher, ray ban pas cher, ralph lauren uk, michael kors outlet, true religion outlet, burberry, lululemon, air force, nike air max, michael kors outlet, converse pas cher, nike blazer, coach purses, coach outlet, michael kors, michael kors outlet, burberry outlet online

ninest123 said...[Reply to comment]

iphone cases, louboutin, soccer jerseys, valentino shoes, asics running shoes, new balance, celine handbags, chi flat iron, wedding dresses, ghd, beats by dre, soccer shoes, baseball bats, mont blanc, nike air max, timberland boots, hollister, nike roshe, ferragamo shoes, lancel, birkin bag, longchamp, converse outlet, jimmy choo shoes, nike air max, north face outlet, herve leger, mac cosmetics, abercrombie and fitch, ray ban, lululemon, gucci, hollister, vans shoes, nike trainers, oakley, hollister, bottega veneta, insanity workout, instyler, mcm handbags, north face outlet, reebok shoes, p90x workout, babyliss, vans, nike huarache, ralph lauren, nfl jerseys, converse

ninest123 said...[Reply to comment]

louis vuitton, links of london, replica watches, moncler outlet, coach outlet, canada goose, moncler, moncler, louis vuitton, juicy couture outlet, swarovski crystal, ugg boots uk, pandora jewelry, doudoune canada goose, wedding dresses, canada goose uk, canada goose, canada goose outlet, sac louis vuitton pas cher, bottes ugg, thomas sabo, juicy couture outlet, ugg pas cher, moncler, pandora charms, marc jacobs, pandora jewelry, moncler, canada goose outlet, montre pas cher, karen millen, hollister, louis vuitton, louis vuitton, canada goose, toms shoes, ugg,uggs,uggs canada, supra shoes, moncler, moncler, ugg,ugg australia,ugg italia, canada goose, moncler, swarovski, pandora charms