CSS

Wednesday, January 22, 2014

Ayam Palembang


Assalamualaikum

Kalau tengok tajuk kat belog kak Noor, ayam ni kak Noor kata ayam palembang yang Kelazzz. Memang kelazz gitu ayam ni. Simple je pun tapi sedaapp. Tapi saya masak version tuk anak2. Jadi kepedasan tu lite2 je la. Yang penting anak2 suka. Asik lauk anak2 je kan. Nasib la.. mak ayah pantang makan nasi sekrang ni. Tapi..tapi.. yang lain asal nampak je bedal. Owhh masalah nih. Ngeee

Terima kasih kak Noor dan Mamasya.



AYAM MASAK PALEMBANG
Sumber :  FP Yulina dan Dapurmamasya
Olahan :  Bicara Kak Noor



BAHAN
1 ekor  ayam saiz sedang  dipotong  dan di gaul dengan kunyit  dan garam 
2 sudu besar  cili kering yang sudah dikisar * Kak Noor tambah 4 sudu
*7 ulas  bawang merah 
*5 ulas  bawang putih 
*2 inci halia 
*2 batang serai 
5 sudu besar  kicap manis *Kak Noor kurangkan ke4 sudu sebab tak mau hitam
1 sudu besar sos tiram 
2 cawan santan sedang pekat - 1 peket santan debu jadikan 2 cawan * Kak Noor hanya guna 1 cawan
6-7 helai daun kari  * tak letak
1/2 cawan kecil asam jawa * Kak Noor letak 2 sudu besar
garam  dan gula secukupnya


CARA 
1. Goreng ayam hingga setengah masak. Kisar semua yang bertanda *. Tumiskan bahan yang dikisar  dengan cili kering hingga garing. 

2. Dah garing masukan ayam, kacau rata ayam dengan bahan yang ditumis.
3. Kemudian  masukkan kicap, gula dan garam. Masukkan air asam jawa, daun kari dan santan.kacau rata.
4. Didihkan sehingga pekat.siap untik dihidangkan.












5 comments:

Gee® said...[Reply to comment]

Mengancam nyaaa... makan dgn pulut pon sodap ni...

Yatie said...[Reply to comment]

mmng nampak sedap sangat...lapor tetiba...

umi's cup cake said...[Reply to comment]

tak pe izah adjust ikut anak2..mesti diaorang happy..izah pantang nasi ke? ala..umi pantang jumpa...

Umie Jazz said...[Reply to comment]

Assalamualaikum aduh izzah menggoda sungguh ayam msk palembang ni

MamaFaMi said...[Reply to comment]

Izah... ini kalau gi Palembang, boleh jumpa tak lauk ni? Hihihi... kotlah sama kes dengan karipap Sabah tu..hahahaha