CSS

Tuesday, September 25, 2012

Kuih Belimbing


Assalamualaikum..

Sapa pandai2 kata ai makan kaswi, upgrade sikit makan kuih belimbing tau. hehe
Yer, sapa kata belimbing tak boleh dijadikan kuih.
Belimbing tu bersih kan, tos biar kering then celup tepung n goreng.
Jadi ler kuih belimbing nih... kiki sapa percaya sila angguk.
Tak la uolss... kuih belimbing ni cam kuih omputiss yang disebut churros.
Saya pernah buat churros, kejap jek licin.
So nak ngabiskan cekelat celup2 donut ritu, saya buat kuih belimbing ni pulak.
Ikutkan sira ngan gula je, tapi budak2 dengan coklat mana leh dipisahkan ye dak.
Saya buat dabel adunan ni bawah yang dapat resepinya dari belog kak Hana.
Tq kak..


KUIH BELIMBING
sumber: k hana


Bahan-bahan:
1 cawan tepung gandum 
1 cawan air  
1 biji telur 
1 sudu makan marjerin/butter 
1 sudu makan gula 
esen vanilla 


Cara-cara

 Didihkan air, gula, esen dan juga marjerin. Sementara tuh, dlm mangkuk lain pukul telur kejap. Tutup api. Masukkan tepung. Kacau cepat2 gune senduk kayu. Kemudian masukkan telur dan kacau cepat2 hingga sebati dengan tepung td. Panaskan minyak, masukkan adunan ke dalam acuan dan picitkan ke dalam kuali. potong setiap 5cm. Goreng hingga kekuningan dan angkat. Taburkan gula. Sedia utk dmakan!




Nozel yang saya guna tuk hasilkan kuih belimbing ni.

26 comments:

Hazwani Harun said...[Reply to comment]

Bestnyer, nakkk...hehe

Yana Shaiful said...[Reply to comment]

Salam Kak Izah..huuaaa..pepagi dh nmpk cekelet celup..beshnyaaa..bleh tgk je lerr ^_^

Liza said...[Reply to comment]

Salam Izah, rasa dia ala2 cream puff ye tp digrg...bestnya..

mama sara nur said...[Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
mama sara nur said...[Reply to comment]

assalam izah
mula2 tadi ingatkan betul la belimbing he he
kreatiflah izah ni sure 2 hero tu suka kan

kak ina kl said...[Reply to comment]

teringin nak buat

ummiakid-lily said...[Reply to comment]

terliur...harus cuba nanti...

Rohah said...[Reply to comment]

ada rupa macam belimbing..izah dah buka teka-teki dulu ye..seb baik akak jawap , bukan ada belimbing dlm tu.....hehe..betul jawapannya.
tak pernah makan kuih ni, sedap aje di mata akak..

Anna Qawina said...[Reply to comment]

woo..Jah...comel nozle tuh..katne ko beli? takmo belikan untuk aku jah? sesambil nyembang ni cepatlo hidang kopi o dgn kuih ni...

Anna Qawina said...[Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
umi's cup cake said...[Reply to comment]

kreatif la izah ni...bila la nak kreatif, asik malas je..

ijayuji said...[Reply to comment]

Salam kak! ececece.. tu tgn sapa yg pegang kuih belimbing tuuu???? :D mana nak carik acu tu ya? oooo... nanti nak cuba carik kat kedai baking kat sini ic ic kita ni jakun ler dgn kuih2 gini tp nanti nak cuba buat jajan budak2 kat rumah :D

Mas Sani said...[Reply to comment]

nie gara2 terpandang dlm fb terus kita terjah dapur izah.... huhaiiii gemux betui belimbing awok tu... sedapnyaaaa... ada cam donut x rasanya? memang kena picit adunan terus dlm kuali ye, kalo wat ats dulang dulu x boleh ek? tak pernah makan apatah lg buat tu yg ternganga kejab kihkihkih....

Sari Yusa Ibrahim said...[Reply to comment]

tapi kalu belimbing betul2 celup cekelat pun sedap Jah, try lah!!

Mas said...[Reply to comment]

jahhh...aku pun nak join anna..
meh hidangkan kami cepat...
tak sabo nak celup2 ni...kikikikiki

adda syuhada said...[Reply to comment]

nampak terliur habis..tp nk buat tu malas la plk..kihkih

JaSSNaNi said...[Reply to comment]

Assalamualaikum.. Izah...
huiishhh.. sedap ni.. belimbing cicah coklat... nyum nyum.. meleleh wo..

Gee® said...[Reply to comment]

Jah oii...!!! terlior kuih belimbing ni... pinjam acuan boleh...? heeeeee

Marsita yahya said...[Reply to comment]

salam kenal,
meleleh leleh air liur tgk coklet yang meleleh tu...

http://my-mintroom.blogspot.com/

CA said...[Reply to comment]

Isshhh wajin sungguh mak buyung ni.sampei buah belimbing pun dicelop tepung goreng..ekk..ko ko ngdam belimbing goreng jahh..

agaknya kalo buat ni mesti anak2 ai suke..tapi ai dah lama salin wesepi ni..buat je berrum sampei seru..ce izah tiup sikit kat ai..tiup wajin masak je tau..bukan tiup ada isi pewut....hehaheha...

Qasey Honey said...[Reply to comment]

ohhh daku tertipu rupanya...ingtkan betul la sumber dr belimbing dijadikan kuih...kreatippp..dh jom kita ramai2 g cari nozel utk kuih ni yer...hihi

Tina Othman said...[Reply to comment]

kakaka mati2 ingat kuih belimbing tadi hahaha

oh aritu penah gak try tapi tak menjadi, nozzle tu no brp ye, nanti boleh carik

Yatie said...[Reply to comment]

akak tak pernah rasa kuih belimbing mcm ni, tngk pada bhn2 mcm sedap.....nmpk gaya kenalah cuba ni..

Rima said...[Reply to comment]

sedap sehhh Izah.. ni bapak budak memang fav.. last makan waktu kat barcelona.. bersepah meka meka jual kat market market..

Fuat Gencal said...[Reply to comment]

Ellerinize sağlık, çok güzel ve iştah açıcı görünüyor.

Saygılar...

hana said...[Reply to comment]

jahh... benonyer kuih belimbing yg beno-beno belimbing ialah yg daybab n gemok2 belaka... beso lebih kurang belimbing la gitu kot.. kat blah timur nih kdg2 jer nmpk ader jual.. kuih jaman dolu katanya.. bhn2 lebih kurang sama ngan chorrus atau cream puff tp aku pong tak tau camne leh jadik gemok daybab2 gtu.. kalau wat panjang2 & kerdil2 gini (mcm aku buat la jugek tuh! haha..) dah kira chorrus la tuh gamaknyer... hehehehehe...