Thursday, September 27, 2012

Kek Coklat Milo Kukus


Assalamualaikum..

Coklat tak sudah sudah mokcik sorang neh..
Kena damping ngan hantu coklat ke? hihihii
Budak2 mintak kek coklat, ai follow jekk. 
Cari resepi kek yang kukus, sebab kalau kek coklat suke yang dikukus.
Jumpa la pulak kat myresepi yang ada penggunaan milo.
Nampak kat laporan tu cik Puan Mas mama si Adam dah pernah buat kek ni.
Skodeng belog beliau kejap, beliau mengakui kesedapan kek ni.
Zass ke dapur dan terhasil lah kek yang moist kebasahan, lembut dan sedikit padat tak gebu sangat la.
Sebab kek ni jenis moistt sangat..
Jom tengok lecepi nyer.. Dan terima kasih buat Hanismajid.
*nama tajuk ditukar sedikit utk membezakan kebanyakkan kek coklat kukus.






KEK COKLAT KUKUS
Resepi : HanismajiDmyr
Sumber rujukan : Mas Duniaku

Bahan : 

2 cawan tepung blue key 
1 cawan gula - izah guna gula perang 
1 cawan susu pekat manis - izah kurangkan
1 cawan milo 
1 cawan serbuk koko vochelle 
4 biji telur ayam 
1 cawan minyak masak 
1 cawan air panas 

 Cara membuatnya : 

Didihkan periuk pengukus terlebih dahulu. Masukkan semua bahan2 dalam mangkuk besar... Kacau dengan sudip besar..kacau tangan je...jangan guna mixer...nanti telebih naik....tak jadi Bila semua bahan2 dah sebati dalam 5 minit je kacaunye.... Then boleh ditapis adunan yag dah siap agar hasil nanti lebih halus dan cantekkkk. Masukkan adunan kedalam loyang yang telah disapu minyak dan ditabur tepung Kukus selama 40 minit , Mas kukus 1 jam dah siap...kalo nak letak topping lagik best....





Nak share kat sini khadam saya yang serbaboleh. Hari tu dia cekap juga ke dapur, sekarang dia juga mampu "membantu" saya dimeja photography.. ikikiki


Menggubah bunga utk prop


Menyusun prop


err.. susun prop mengikut kata hati dan kreativitinya


Dan merasakan dirinya sangat penting sebagai prop tambahan. 
Fuhhh
^_________^





..








32 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

bestnyer ada kek coklat.....!
lagi best bila ada khadam yg serba boleh tu... hihiii....

umi's cup cake said...[Reply to comment]

terliur la pagi2 ni nampak kek coklat ni zah...pandainya susun prop..dan yang tukang susun tu pun comel sgt...

ijayuji said...[Reply to comment]

Salam kak! selamat pagiiiiii pagiiiiii :D waaahhhhh! cung gmbr! eh? nak upah khadam akak tu keja kat sini ok dak? gaji besar tauuu! ahahaha.... rajinnnn dia, kalau ank kita bukan menyusun malas menyepah baik g ddk jauh2 :D milo2 gini kita suke kalau di bandingkan dengan coklat sbb suke rasa milo :D moist gilerrrr kek akak, bila2 leh try :D

ijayuji said...[Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
ummiakid-lily said...[Reply to comment]

Memang tension pepagi nampak kek ni...terus lapor tapi x dpt makan...huhhhu. nampak best kek tu.

Rajin anak erkk....anak kite nak enterprem jer sokmo...dapat enterprem jari pun dh suke sangat...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...[Reply to comment]

salam Izah.Budak2 mmg suka kek coklat2 nih.Nampak padat kek coklat milo kukus tu ya....
K.atie suka prop tambahan yg trsenyum tuh..hikhik

Gee® said...[Reply to comment]

Ololooooo.... krm salam kat prop tambahan yer jah...

shafriza said...[Reply to comment]

Izah...Pagi2 nampak kek. Memang dasar penggoda kan! Suka je goda2 org dgn kek milo coklat dia ni. Tak blh jadi..kena buat jugak ni. Okey masuk list!

Marsita yahya said...[Reply to comment]

ha ha..prop tambahan tu yg mahal tu...

JaSSNaNi said...[Reply to comment]

betuiiiiiiiiiiiii.. prop yg last skali tu paling lawa... :) comel sangat.. geget kang baru tau..
ade lagi tak kek ni? mai sepotong... hhisshhh... geram ni...

Qasey Honey said...[Reply to comment]

nti nk pinjam en.porp tu yer utk myiapkan prop utk mgu ni...gambo mmg cantikkk suka tgk...

kek tu jgn cakap la...terus masuk list ni haaa...

mala said...[Reply to comment]

nmpk moist sungguh kek tu

rahel said...[Reply to comment]

Terangnya lekuk2 kek coklat ni....nampak sangat coklatnyer...erm bole habis berapa slice er?

Tina Othman said...[Reply to comment]

morning

sedapnya kek coklat, alahai tingin pulak nak ngekek pepagi ni

Mas said...[Reply to comment]

jahhhhh....
mehhhh kat aku 10 ketoi....
klu ko tak nak kasi...
aku minta kat bais...he3
sedappkan jah kek nie...
aku suka...

lawaaaaa gambar kek ko tu...
mengancammmmm

hana said...[Reply to comment]

tekelatttt?? oh nehi nehiii... nehi tgk ajer, tp haros buat... hahahaha.. kek tuh mmg padat jah eh?

kim salam bdk yg nyibuk tuh.. kekeke

FARAH deeb said...[Reply to comment]

Disebabkan ianya moist, nampak sangatlah menyelerakan! Sedapnyaaaaa....
My latest Entry :)
Resepi: Chilled Cheese Cake (Instant)

LinRosly said...[Reply to comment]

Assalsmualaikum Izah :D
Ni yg terrrrrruja sesangat nk buat...tgk pun dah tahu sedappppp....ni blm rasa lagi ni..

Wah...ada khadam yg kreatif...ni yg susah nk cari......alhamdulilah untungnya dapat anak yg rajin membantu...

Qhaifa Nur said...[Reply to comment]

sedap ni kek coklat milo, suka betul ni sbb ada milo......
nanti nak share resepi ok....

Anna Qawina said...[Reply to comment]

muahaha....aku x tertawan sgt dgn kek (kecuali ko bg aku mkn) tp menawan dgn kerenah ank2 ko jah...haha...anak bertuah..

Chah said...[Reply to comment]

fuhhh prop yg last tu..krana dirimu begitu berharga tul...ofkosla kan...anakku2 jantung hatiku denyut nafasku...*tetiba ada lirik lagu baru ala-la ketuhanan opick duet ngan meli goselo kekdahnya... hahhaa jah..pe kes asik ngadap cekelat je kita ni...ekau tu ler, ari2 belasah cekelat, haku ni sekali sekaler jew...buh milo heh? nnti ai buat lak..abih semua nk diinovasikan..takpe2 jemahat ni kita mintak bajet cekelat utk suri rumah tangga dinaikkan..harga cekelat sedunia diturunkan patbas peratus dan duti impot cekelat juga dihapuskan, geliga tak ai jah??? krrrrr.....

Bicara Kak Noor said...[Reply to comment]

kek cekelat lagi ni Izah sana sini cekelat lama2 tengok pun boleh tembam ni tu blum lagi makan tpi dah ada selera ni jalan je lah tkyah nk gostan2 haaaa

zila norazila said...[Reply to comment]

props tu ensem la.. hhehee nk otogrph boleyy..izahhh pic cantik menawan kalbuku..ada milo erk..mesti sedapnie..:)

Cikgu_Anie said...[Reply to comment]

salam perkenalan...kak nak tanya tepung blue key tu dh ada serbuk penaik ke...atau kena tambah serbuk penaik...sebab tgk resepi akk x de pula bgtau perlu letak serbuk penaik...sy pernah buat ikut resepi lain tp x jadi...dia jd mampat kenapa ye kak? ade petua tak mcm mana nk dpt kek mcm akk ni, nampak sedap sungguh...thanks ye kak

izahdaut said...[Reply to comment]

@Cikgu_Anie
akk guna tepung gandum jek, cume tambahkan sikit baking powder.. ada banyak jenis kek coklat kukus ni. dan banyak cara dan banyak texture.. kek ni mmg jenis moist n agak mampat sikit.. tak gebu sangat. nanti akk share satu resepi kek coklat yag sangatttt moist dan elok gebu ye.. insyaAllah.. ;-)

HaSue said...[Reply to comment]

Jah,kek gini mcm tekstur kek kukus sarawak dah ni jah..dier padat lmbut moist gtu..

Aku paling x tahan nengok model yg berasakan dirinya pnting utk prop tmbhn.hahahaa..

J Razak said...[Reply to comment]

Tis cake texture mst b dense but I am sure yummmmyyyy.. Wil try making it... Tks for sharing.

Mei Yeng Kwang said...[Reply to comment]

Hi! Saya ingin bertanya:
1. Bolehkah saya guna sebarang brand tepung penaik?
2. Boleh tak saya gantikan minyak masak dgn mentega yg dicairkan supaya lebih wangi? Ia akan mjadi terlalu bminyak sik?
3. Semasa kukus, kita guna api paling kecil @ sederhana?
Your reply is much appreciated.
Terima kasih byk2!

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mei Yeng Kwang

1. BOLEH ANY BRAND
2. BOLEH GANTIKAN MENTEGA..LAGI SEDAP :-)
3. GUNAKAN API SEDERHANA.

mummy elsa said...[Reply to comment]

hi sis,
sy x biasa guna sukatan cawan.
kalau 1 cawan tu brp gram ye?
tq sis :-)

Anonymous said...[Reply to comment]

salam...kalo x pakai baking powder n soda bikarbonat ok ka???

Anonymous said...[Reply to comment]

Topping letak lps kukus ke?