CSS

Monday, September 10, 2012

Moist Pandan Marble Kek

Assalamualaikum..

Lamaaaa dah tak menghapdate blog ni.
Cemana raya korang? Good? Better? Best? :-p
Mood raya masih ado? Ado? Lemang dodol masih ado? Nak skeeettt..
Tapi nak eksen sket semalam ai makan ketupat palas berkacang ngan rendang ayam ..*ceh tu pung nak eksen khann.. Eh ada lagi tau rendang ayam ngan ketupat tu, leh pulun sat gi.
Maaf yek buat yang tertanya2 kemana menghilang... Biar lah rahsiaa..
Fefeeling retis pulak daaahh... hikhik
Ado je haa.. masak pun cam biasoo doo.. tapi montot berat skett nak duduk ngadap lappy.
Senak jek perut niha, maklom meja lappy rendah, kene duduk rendah jugak kan.
Nak fefeeling meniarap sambil apdate belog rasa retis sangat la nak buat gitu kan. Ditambahkan pulak lappy yang berikat ngan getah niha. Kesian betul bila bajet tak diluluskan untuk lappy baru, kena ikat ngan getah bagai ko.. huwaa

Ok dah dah.. 
Kita ke tajuk yang utama.. Kek.
Eh belom tu nak share satu doa, bagus untuk amalan ibu2 beranak sorang sehingga 20 orang.

Amalan baik semasa memasak makanan untuk anak-anak kesayangan ialah selalu berdoa n berzikir n berselawat. 
Doa yang saya dapat dari teman2 yang sudi share di FB. Terima kasih.




Dah baca?
dah hapal?
Sila masak sekarang! :-)

Ok kita ke tajuk utama seperti tajuk di atas.
Punya laaaa perasaan nak makan kek membuak2, tapi tunda sampai 3 hari baru datang seru.
Terasa nak makan kek suam2 panas gitu.
Berkenan lak dengan kek niha.
Cam tak susah sangat nak membuat nyer, cume ada perhitungan jadi ke idak je kek ni.
Seusai minit ke 30 kek ni dalam oven, dah trasa dalam lubok hati yg kek ku ini tak menjadi.
Tapi berkat doa dan selawat yang tak putus * fuh lap peluh kat dahi ngan ayat nih*.. Alhamdulillahhhhh
Menjadi jugak walau cam ada cacat dari segi rupa sikit kan..
Tapi apalah sangat vocal bukan sekadar rupa ye dak.



Walau hampir2 tipis kejadian untuk menjadi.. tapi kagom gak la dengan kek ni akan rasanya.
Manisnya yang sedang2 aje..
Hanya Allah yang tahu nikmat bila 3 hari keinginan tekak ditunda.
Sodap pepalih makan time suam2 tu.
Budak2 yang dah lamaaaa tak makan kek hasil air basuh tangan ummi dia ni, pulun sungguh.
^__________^

Mekasih buat kak Yatie yang gali2 resepi.
Nak share kat sini pulak ye kak.




MOIST PANDAN MARBLE KEK


Ingredients
  • 250 grams butter
  • 250 grams caster sugar
  • 250 grams flour
  • 8 eggs
  • 1 tbsp ovalette
  • 1 tsp vanilla essence
  • 1 tbsp chocolate emulco
  • 2 tbsp cocoa powder
  • 4 tbsp condensed milk



Method:

  1. Preheat oven to 170°C. Grease a 7-8 inch round/square pan.
  2. Melt butter (I usually melt it in a microwave, but you can melt it over the stove too) and leave aside to cool.
  3. Sift flour into a mixer bowl. Add sugar, eggs and ovalette into the bowl and using a whisk attachment, beat at low speed to firstly combine ingredients, then medium speed to add volume. Mix until ingredients are thoroughly mixed in, about 3 minutes.
  4. Beat in vanilla essence. Gradually pour in melted butter while beating the batter at low speed. Continue beating until all the butter has been incorporated.
  5. Separate half the mixture into another bowl. This will be your plain mixture.
  6. In the original mixing bowl, add cocoa powder and chocolate emulco to the batter and beat till well incorporated. This will be your chocolate mixture.
  7. To assemble, spoon 3 tablespoons of the plain mixture in the middle of your baking tin. Then place 3 tablespoons of the chocolate mixture. As you continue spooning in the batter into the middle, the batter will start spreading out into the tin. Continue alternating, as this will form the marbled effect.
  8. Bake in the centre rack of the oven for 40 minutes, until a skewer poked into the centre of the cake comes out clean.
  9. After removing from the oven, allow the cake to cool in the tin for about 10 minutes. Then, turn the cake out to cool on a wire rack.








26 comments:

ijayuji said...[Reply to comment]

Salam kakak izahhhhhhhhhhhh!!!!! Selamat Ari Rayaaaaaaaaa!!! Maaf salah silap, terkurang terlebih, tersedar atau tak, sengaja atau tak maaf zahir batinnnnn :)) kuta suke lerr tgk tekstur kek yg mcm akak ni tp buat kdg jadik kdg tak bila tgk org punyer rasa mcm nk odaaaaa jerr sib baik jauh hihihi....

Ezadlieza said...[Reply to comment]

welcome back.... izah bole jer sambil nerap dok ngadap lappy tu....hehehe... tu kira senaman porut..fuhh kek ni byk telur yer...meti sedap tu...

rahel said...[Reply to comment]

Salam Izah...daku tergoda dg kek pandan mu itew...hulur sini 2 slice..

Acik Erna said...[Reply to comment]

assalam izah..nampak cantik je jadinya izah..
tangan izah yang buat tu..mana boleh tak menjadi..

Gee® said...[Reply to comment]

Haaaaa...tu dia!!! lama menyorok bisnes kek yer.... nk sket!

Mas said...[Reply to comment]

ahcummmm...
ahcumm......
terbersin lak...kikikiki
welcome back jah....
lama ko terperap yerk..
klu buat ikan pekasam...
dah boleh buat goreng dah...

wehhh...
nampak gebuuu jerk aku nengok kek tu....
patut la,
sampai 8 biji telur kena guna..he3
masuk list..
insyaAllah..
nnti2 boleh try...

Chah said...[Reply to comment]

Jahhh... Ape kes penyakit sama gak? Mana pigi aci? Wehh.. Tkde ke kek yg guna resepi minimum je guna telur tu...8 bijik tu mek... Lari bajet ai lps2 raya ni....kuhkuh... Jah... Aipun sama la angie...huiii lama x manggey nama glameres tu khennn???
Jgn sebut ketupat la angie oiii....aku ni ghase mmg dok puas lg mkn ketupat ghaye ni....rasa nk nk bergelumang ngan mknan raya je lg...buleh dak jahh....
Ehhh angie idola kecil kak nor nk turung key helll wiken ni...ko dh ada bj beling2 nk gi jumpe dia? Aku dhhh....* kerezzz

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...[Reply to comment]

Hi dear Izah, apa khabar??? Love masih dlm mood Raya gak...hehe cuti2 Malaysia!!! :)

Cantik kek tu,..kemas! Leh tapau few slices!

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...[Reply to comment]

Hi dear Izah, apa khabar??? Love masih dlm mood Raya gak...hehe cuti2 Malaysia!!! :)

Cantik kek tu,..kemas! Leh tapau few slices!

Naz / Nadz COSK said...[Reply to comment]

Izah, tolong potong rumput kt padang bola akk tu.. susah players tu nk nampak bola ..kihkihkihhh..

Hihihii...dah mula panaskn enjin yer tp jgn ngadap lappy sampai panas montot.. nanti krem kaki tu..

Nk gak kek yg suam2 kuku ni..cantik kaler & belangnya..

Mas Sani said...[Reply to comment]

salam...slmat hari raya...mas dtg nak mkn cake tu, nak gak rasa mcm mana sedapnya kek yg baru smpi seru 3 hari tu...mesti sedap lain mcm nie hihihi

hamboiii feling2 retis ye...xpe tahun depan mana tahu bajet diluluskan so walau skrg kena ikat getah apa yg penting dapur maya berasap yeeeeeeeee....

terima kasih share doa tu...akan diamalkan, mudah2an ank kita sentiasa lembut hati nya, insyaAllah

WELCOME BACK izah!

CA said...[Reply to comment]

Waahhhh retis dah beraksi...kelasss ko jahhh..tayang kek padan gebusss..(errkk aci ke panggil ko Jahhh aje..mcm x glammer je kan..ko kan tawap retis dah..heee)

Yangg...koi lemoh betui kalo bab wesepi manyak telur.Bak kata Datin Chah..lepas waye budget ciputtt...huhu. so ada belen dok? ulur la sepoton dua ke koi...


Ummi said...[Reply to comment]

Assalam Izah...amboii dah xleh tunduk nak salahkan meja rendah la, lappy laa...hehehe..kesiaann.. Waaa wat ketupat palas xnak tayang eh, takut org mintak...tayang kek jerk...tu pun ntah2 dah tinggal serdak kee.. ^__^

Nor said...[Reply to comment]

salam izah, welcome back to the kitchen hihi...lama tak muncul kat fb pun senyap je. takpe lah biarlah rahsia ye?
apapun moga izah berbahagia, sihat hendaknya. amacam biz, kencang raya ni?

ehh lama tak buat kek color2 gitu, terliur lak tgk kek izah ni.

Wani said...[Reply to comment]

SALAM KAK izah selamat hari raya :).. cantik kejadian kek tu sekali tengok cam roti baru keluar loyang hihi2 tentu gebus bila makan..

mala said...[Reply to comment]

selamat hari raya izzah - cantik kek marble tu . mesti sedap! C&P resepi dulu :)

Chik Mimi said...[Reply to comment]

Selamat hari raya Aidilfitri maaf zahir ,
akak tengok tak ado cacat celanya pun kek tu cantik ado lar hehehhe akak pun sama semua teringin nak buatnya MMM sangat

faa.rosli said...[Reply to comment]

sedapnye kek....

LinRosly said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah :D

Nampak sedap, cantik dan gebusnya kek ni...ermmmm...tak tahan Kak Lin melihatnya... Wei!

Mieza said...[Reply to comment]

Salam izah..tq postkan doa tu...sgt elok diamalkan..semoga anak2 kita menjadi anak yg soleh...dan kek tu..gebunya..lama dah akak tak buat kek...suka buat kek sbnrnya tapi end up akak sorang je yg makan...haishhh demuk la hahhaha

FnF Simple Life said...[Reply to comment]

Izah apa khabar... lama tak dgr berita dari kamu...hehe... aduhaiii...cantik sungguh kek marble pandan tuuuu... geram seh. nak sepotong!

mama sara nur said...[Reply to comment]

assalam izah
selamat hari raya ye
sekali muncul dgn kek yg mengancam, sedap tu kan..

zila norazila said...[Reply to comment]

salam syg izah..
setelah dirinduii..muncul juga kamu..he hhe i mis ur touch la..rindu nk kemari..rindu dgn masakan best2..kek mengancam jiwa..cantikk..picture pun cantik n chumill cam tuannye..dah puji2nie dpt x mkn tupat palas tue..ha hah ahaa selamat hari raya tau:)

Yatie said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah,
sowwy dtng lambat, dah tentu lerrrrr keknya abes kan...mmng moist sngt kek ni, kena plk perisa pandan dan kaler ijau..mestilah kegemaran Hamka....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

salam...
comeynyer kek...! terliur kome weh! atee... ngape lama bebenor senyap?

nur said...[Reply to comment]

mmm...dapppp..heee..blog walking here..singgah ler blog sy gak kat http://precioushandsatelier.blogspot.com/ tgk bunga2 cantik mekar dlm cara berbeza ssuai utk deko umah anda..