Thursday, February 9, 2012

Cucur Susu Lemak Manis


Assalamualaikum..

Seminggu jugak belog ni tak berupdate. Masuk2 asik nampak cucur tembam kat bawah tu ye. Macam mewakili ketembaman tuan blog ni pulak. Terasa nak berehat dari berblog mcm si Mek Bangkok tu ha. Badan dah menten baru aktif blog balik ek. Tak acii tak aci.. Huhu..  InsyaAllah.. akan difikirkan jugak caranya tu. 

Meh la jamu mata dengan cucur susu lemak manis ni. Ternampak kat rumah Mas, terus aje buat untuk hidangan petang anak2. Betul kata Mas, cucur ni padat tapi gebu lembut mcm kek. Beza dengan cucur bom tu, lebih ringan mcm ke donut. Ternampak jugak kawan2 blog yang lain ada jugak dah menerai cucur ni. Rasa2 ternampak mcm kak Q pun dah buat kan.  Resepi dari kak Fida yang memang tak dinafikan resepi2 kak Fida memang menawan hati sesiapa yang mencubanya, dan terima kasih kak dan Mas.


 psss.. tisu ijau kamben tu datang dari jauh. Dari German. Tq dear!! 

CUCUR SUSU LEMAK MANIS
resepi: kak Fida
sumber: Mas
  

Bahan :

1 1/4 cawan tepung gandum - diayak
1/2 sk baking powder - diayak
1/2 sk bicarbonate soda - diayak
6 sudu besar susu pekat manis - lebihkan jika suka manis
1/2 cawan susu segar @ cair
garam secukup rasa


Cara membuatnya :

Ayak bahan2 kering ke dalam mangkuk.Masukkan susu manis dan tuang susu segar @ cair sedikit2 sambil dikacau hingga adunan licin dan sebati. Mas lebihkan sikit susu segar tu sebab adunan nampak pekat.
Goreng cucur dalam minyak yang panas sambil dibalek2kan untuk mendapatkan cucur yang bulat gelembong hingga keperangan, untuk mendapatkan cucur yang bulat2, jangan goreng banyak sangat cucur tu supaya cucur dapat kembang bulat dengan cantik dan tak melekat2.... :)
Angkat cucur dan hidangkan.




27 comments:

~K Ham~ said...[Reply to comment]

as salam...satu..satu..satu...satu...masuk mulut kak ham....sedap pulak mengunyahnya....izah air mana...tercekik ni...

izahdaut said...[Reply to comment]

kak ham..
haha.. ni memag tercekik ni kalau tak de air. anak anak saya ciciah air susu. hehe

anymz said...[Reply to comment]

^_^

wordless thursday...

K.Nor said...[Reply to comment]

jah... ehhh tuanku! dah sihat betul ke yg dah on air balik nih?

ehh jah punya kamben ya akak punya itik hehe

Mas said...[Reply to comment]

jeless aku nengok kambing tu tau..he3

haaa..makcik..
udah sihat...alhamdulillah..
sedappkan cucur tu..
aku suka..he3

desperate mama said...[Reply to comment]

nak cuba!!!!!!!!!!!!!!

faa.rosli said...[Reply to comment]

senang je bahan dia...nak try lah

Kamalia said...[Reply to comment]

elok je bulat cucur ni ye..aku bab nak bulatkn mcm ni mmg selalu fail..haha

Yat Maria said...[Reply to comment]

Zah

cantik bulat termbam jer cucur susu tu..cam senang gak..so harus pi try gak kan..

Gee® said...[Reply to comment]

canteknya molat molat...

Liza said...[Reply to comment]

salam izah...cantik molek jer cucur tu..pandai izah men'cucur'....hihihihi

Kak Sam said...[Reply to comment]

Malam tadi duk buat cekodok pisang macam kat dapur noorsha hari tu, agak2 mlm ni boleh torai cucur mlm ni. (pening le ayat akak ni)

pssttt akak dah buat cucur tembam tu. tungguuuu

Tina Othman said...[Reply to comment]

bulat2 cucur nya, comel je, nanti2 boleh lah buat kan *tah bila2 lah tu*

Melly Octaviana said...[Reply to comment]

Siang Kak Izah.. masih ada kah cucur lemak manis nya, hari itu pun melly ternampak recipe ini, dan dah masuk list mau di coba, sekarang lihat punya akak tak tahan dah mau coba juga.. *ambil 5 .. hehe

quinnie said...[Reply to comment]

wah izah..cantik betul bulat2 je kuih dia..kita nye macam2 bentuk dpt..hahahhaha...

izah..doh karipap kita tu memang lembut...jadiknya memang kena tabur tepung utk bagi doh tu elok cantik....kita tabur tepung masa nak gelek doh besar....lepas dah potong bulat2 doh....bila nak gelek balik bagi dia nipis tu pun kita tabur jugak tepung...lepas tu isi inti kelim cam biasa...

rahel said...[Reply to comment]

Kak Izah...terpegun gue tengok cucur susu lemak manis tu...cantek sangat kejadiannya..konpem skejap je abis ni..

cik cek said...[Reply to comment]

Izahhhh....tapaukan tuk kak cek...comeynya cucur mulat2...mulus je....:)

kakna said...[Reply to comment]

kakna pun belum cuba.
anak kakna selalu beli di sekolah.kakna rasa memang lembut macam donat.

Yatie said...[Reply to comment]

alahai comel2nya cucur Izah ni, geram je tngk...akak lum cuba2 lagi...nak wat gaklah..

nOOrsha said...[Reply to comment]

salam mek..aku kagum btol tgk cucur ko ni..molat2 seragam je macam gune pencetak..aku salu buat x jadi gitu...apaa? nak benti blog?? ooooh sila jangannnn...tolonglaa jgn..huhuhu....klo x x meriah la kehidupan mayaku wahai ijah ku..ahaks~!~

mama sara nur said...[Reply to comment]

assalam Izah
lama menyepi he he
cucur lemak manis ni anak2 akak pun suke terutama yg sulong tu ha tp biasanya akak wat letak gula je ni dpt resepi izah lg lah laju ank akak makan tambah rasa lemak2 susu manis..cantikhasil tangan Izah ni..comel, bulat2

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah...
Comeeeeelnya Cucur susu lemak manis tu izah... Tgkpun dah tau sedap.... Geram pula akak tgknya... Nie kalau makan seketul dua pasti x cukup nie... Asyik nak ambil lg n lagi nie... Tambah2 lg cucur nie comel sgt.... Kalau irfan pasti ambil banyak2 simpan dlm piring dia n bawak makan sambil tgk tv.. Hehehe

indahhouse said...[Reply to comment]

Salam kak izah,
Dah ada orang pomot ni, teringin jugakla nak rasa cekodok tu. :D

MamaFaMi said...[Reply to comment]

Bentuk boolat tahap melampau cucur Izah ni kan, make my blood go upstairs la. Mama kalau buat, tak berapa nak bulat walaupun tukang buat ni memng confirm bulat sejati. Hahahaha... ce amek gambo, demo cemana nak dapat boolat boolat cam nih!

Ibu Darwisy said...[Reply to comment]

nak try petg ni buat minum petang..nyum..nyum..

Sofya said...[Reply to comment]

dah cuba resipi niii...
TQ sgt2 mudah dan sedap...

Heather Dixon said...[Reply to comment]

as salam...satu..satu..satu...satu...masuk mulut kak ham....sedap pulak mengunyahnya....izah air mana...tercekik ni...